Varför vll man ninte det här. "Den sprider därför inte värme på våning två, vinden eller liknande" är det för att rökrör kanske rostar om röken blir för kall? Men det kan inte stämma helt när man monterar rör insatser i murade murstockar där man har en kakelugn, rökgaserna blir då inte så varma när dom lämnar kakelugnen. Att sprida lite värme på vinden är bara positivt.

Skulle också vara bra med lite hållbarhet tänk på ekonomi och miljö. En skorsten i metall kostar ca. 45.000 (96.000 enligt artikeln) på 100 år, murstock i tegel ca. 20.000 - 25.000 på 100 år. Efter 100 år kan den murade fortfarande vara i bra skick, min är 120år och fungerar än.
 
Bjor Bjor skrev:
Varför vll man ninte det här. "Den sprider därför inte värme på våning två, vinden eller liknande" är det för att rökrör kanske rostar om röken blir för kall? Men det kan inte stämma helt när man monterar rör insatser i murade murstockar där man har en kakelugn, rökgaserna blir då inte så varma när dom lämnar kakelugnen. Att sprida lite värme på vinden är bara positivt.

Skulle också vara bra med lite hållbarhet tänk på ekonomi och miljö. En skorsten i metall kostar ca. 45.000 (96.000 enligt artikeln) på 100 år, murstock i tegel ca. 20.000 - 25.000 på 100 år. Efter 100 år kan den murade fortfarande vara i bra skick, min är 120år och fungerar än.
En skorsten I stålrör skall inte kosta 45 tusen.

Får man en murstock utförd för 25 tusen väljer man troligen det.
 
A Anders_Nilsson skrev:
En skorsten I stålrör skall inte kosta 45 tusen.
Hösten 2022 är 45' för en skorsten inte speciellt ögonbrynshöjande. Min kostade 22, för tre och en halv meter :confused:
 
M
Strip Strip skrev:
Hösten 2022 är 45' för en skorsten inte speciellt ögonbrynshöjande. Min kostade 22, för tre och en halv meter :confused:
Då har du betalat för mycket om du inte avser med installation!
Nibes Premodul kostar runt 28,000kr för 8,5m komplett med allt.
Räkna själv på Skorstensberäknaren - Skorsten till rätt pris - Premodul
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Då har du betalat för mycket om du inte avser med installation!
Nibes Premodul kostar runt 28,000kr för 8,5m komplett med allt.
Räkna själv på Skorstensberäknaren - Skorsten till rätt pris - Premodul
25.600 skulle min skorsten kosta enligt den där, plus montering. Men du får en liten poäng - prisskillnaden upp till 8,5 m är förvånansvärt liten.
Att jag betalt för mycket vet jag redan, eldstadsbranchen är just nu fylld av giriga typer som passar på att profitera på skräckslagna husägare som förbereder allt de kan för att överleva elvintern och slippa tvingas sälja sitt hem till våren. Fri marknad kallas det tydligen.

Min poäng är att priserna hösten 2022 skiljer sig väääldigt mycket från priserna våren 2022 och tidigare.
 
M
Strip Strip skrev:
2
Min poäng är att priserna hösten 2022 skiljer sig väääldigt mycket från priserna våren 2022 och tidigare.
Jo men 45k är ändå lite väl saftigt för en stålrörsskorsten:)
Men annars håller jag med dig, paniken denna höst slår allt vi sett tidigare. ALLT som har med värmebesparing är i princip slutsålt. VD'n för Contura var med på radion i förra veckan och det sades att beställer man en kamin idag så kanske man ska hoppas på att kunna nyttja den till våren. Både leverantörer och installatörer har häcken full idag. Priserna på värmepumpar höjs varje vecka.

Den stora elprishypen kanske uteblir och vi kan handla kaminer och värmepumpar på rea till våren:D
 
A Anders_Nilsson skrev:
En skorsten I stålrör skall inte kosta 45 tusen.

Får man en murstock utförd för 25 tusen väljer man troligen det.
Nu var det enbart materialkostnader som det presenterades i artikeln, arbetskostnsden var för sig själv. Och räknar på hur länge dom håller är det ca. 25 år (vad der bruar stå, vet ej om det stämmet), 4 st på 100 år. 45.000 skulle vara 60.000 skrev fel. 15 tusen x 4 st = 60 tusen. Och deras 24 tusen x 4. Mura en murstock kan nog dom flesta å då kostar det inte mer än 25 tusen.
 
Tomture61
Hela min inst. av vedkamin / rökrör mm. har kostat ca 75.000:- skattade pengar .
Vedkaminen 32.000:- + rökrör med sotmodul + 2 st böjar (7 m) stege och taksteg + gångbrygga på taket .
All installation + dokument till kommunen är fixat av mig + besiktigat av sotare .
Hade troligtvis kostat minst 100.000:- om jag enbart stått och tittat på :thinking:
 
Mats-S
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tar man luften från krypgrunden så ja !
Tror inte det, beror nog helt på omständigheterna hur krypgrunden är ventilerad i sig.

Jag hade en Contura den klassiska 80-talaren fram till för 2 år sedan. Tog då inluften direkt från krypgrunden, och det pågick i 36 år utan minsta mögel i krypgrunden, så nee det här är ingen absolut sanning att man inte kan ta inluften direkt från krypgrunden.

Numera har jag en Morsö gjutjärnskamin. Inluftshålet i golvet satte jag igen permanent, den här kaminen har absolut inget mervärde av någon extern inluft, fungerar till 100% i min villa (med FTX) utan några problem med baksug mm.
 
M
Bjor Bjor skrev:
Mura en murstock kan nog dom flesta å då kostar det inte mer än 25 tusen.
Jag förstår inte varför du hänger upp dig på att man ska mura en skorsten? Jag har träbjälklag, kaminen sitter på övre plan. Finns inte på kartan att jag skulle ge mig på att mura en skorsten!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag förstår inte varför du hänger upp dig på att man ska mura en skorsten? Jag har träbjälklag, kaminen sitter på övre plan. Finns inte på kartan att jag skulle ge mig på att mura en skorsten!
Jag hänger inte upp mig på det. Du irriterar dig på det kanske. Jag menar, går det att mura så mura, går det inte så ha rör. Mura blir oftast billigare i längden om man gör jobbet själv. Jag kommer själv ha rör i boden till min kamin för att sprida värmen från rören så den inte lagras i murstocken. Och artikeln sa inget om att sätta kamin på ovanvåningen, då är förutsätningarna en annan. Det stod bara att inte sprida värme på ovanvåning och på vinden, som verkar konstigt.
 
Håller på att "Jaga" på att få in en kamin.
1-plans hus, skorsten dras rakt upp.

Fick precis offert från Bauhaus, (Enda jag lyckats få att lämna offert hittils)
Monteringskostnad (20 timmar beräknat, vilket jag tycker låter mycket men har ingen egen erfarenhet, men fast pris): 20125 kr
Material (Exlusive Kamin): 19750 kr
Startavgift 399 kr

Detta innan ROT-avdrag.

Låter ungefär som i artikeln här då med andra ord?

Tider för montage finns innan mitten på December, men behöver få tag på en kamin också..


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Håller på att "Jaga" på att få in en kamin.
1-plans hus, skorsten dras rakt upp.

Fick precis offert från Bauhaus, (Enda jag lyckats få att lämna offert hittils)
Monteringskostnad (20 timmar beräknat, vilket jag tycker låter mycket men har ingen egen erfarenhet, men fast pris): 20125 kr
Material (Exlusive Kamin): 19750 kr
Startavgift 399 kr

Detta innan ROT-avdrag.

Låter ungefär som i artikeln här då med andra ord?

Tider för montage finns innan mitten på December, men behöver få tag på en kamin också..


/Jocce
Självklart dräller det av superduktiga byggahusare som gjort sin installation på kafferasten om man frågar... men 20 timmar är fullt rimligt. Här tog det två erfarna kamininstallatörer ungefär sju timmar att installera kamin och skorsten. Bästa tänkbara förutsättningar med lågt enplanshus, kaminen precis innanför dörren. Men de fick åka nån extra sväng för att hämta grejor, så kanske de hade klarat det på tretton arbetstimmar.

Hade de ingen kamin alls kvar på Bauhaus? Vill du ha värme i vinter är det inte läge att vara kräsen :D
 
Strip Strip skrev:
som gjort sin installation på kafferasten om man frågar... men 20 timmar är fullt rimligt.
Jag har gjort det två gånger. Första installationen var besvärlig med avväxling av takstolar och diagonaldragning på vinden. Det tog flera dagar att bli klar.

andra installationen var helt standard (rak skorsten, inga avväxlingar etc)och två personer var klara på en dag. Lägger man till lite restid och admin på det så är man ju inte långt ifrån 20h och lite buffert för problem måste det ju finnas också.
 
P
F fribygg skrev:
Javisst är kraftvärmeverk eldade med svenskt biobränsle bra där det finns förutsättningar för fjärrvärme.

Att ha möjlighet att värma sin bostad med lokalodlat biobränsle tex med braskamin, måste vara mycket bättre än att elda en massa olja i Karlshamn eller fosilgas som i Öresundsverket.
Nu såg ju Svenska kraftnät till att stänga Öresundsverket genom att ignorera behovet av planerbar elproduktion. Satsade stort på slumpkraft (vindkraft) i stället...
Maskinerna såldes 2021 till ett holländskt företag.
Annars var det ett av världens renaste kombikraftverk för el och värmeproduktion centralt i Malmö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.