G Gadd skrev:
Kaminen heter Contura 780 och installerades

Kaminen heter Contura 780 och installerades av montörer från ELDA-butiker, Karlskrona.
Jag vet inte hur tilluften kommer in.
 
F Fröken husägarinna skrev:
Jag tänker att kommuner inte försöker försvåra utan är rädda om invånarnas hälsa.
Svårt att behålla hälsan när man fryser konstant. Kyla är något som verkligen sänker hälsan.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Svårt att behålla hälsan när man fryser konstant. Kyla är något som verkligen sänker hälsan.
Sätt på värmen, det löser en hel del....
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Q Qunaki skrev:
Sätt på värmen, det löser en hel del....
Ok, du menar den där värmen som du dels inte har råd med pga Bolund och som dels är avstängd pga Stenevi när vi har effektbrist?
 
  • Gilla
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
F
Peter vill även passa på att varna för att dra ner tilluftsrör i krypgrund, något som en del väljer att göra.

- Det är nästan garanterat att du får dåligt klimat i krypgrunden om du gör det, för röret drar in fuktig luft i grunden och du kan då få påväxt och mögel därnere.

Min tilluft går ner i krypgrunden men ut till en ventil. Sen la jag fogskum Runt röret/ventilen så den kan bara ta luft utifrån.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror de syftar på att ta tilluften direkt i krypgrunden...

Drar man röret genom grunden och ut är det inget bekymmer, men man måste isolera röret, annars riskerar man kondens....
Hmm mitt rör är ej isolerat. Kanske något jag borde göra? Nån särskild produkt som rekommenderas?

(obs, gammal bild före fogskum och cellplast)
Ventilationsrör i krypgrund utan isolering nära en betongvägg och ventilerad öppning, före åtgärd med fogskum och cellplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du kollar på sidan 6 ser du exempel på hur den kan anslutas.
[länk]

Ser du nu vilken variant du har?
Det finns inget separat tillopp på min kamin. Luften tas från rummet, där vi har en väggventil. Inget jag funderade över när montörerna installerade kaminen. Men ett luftrör direkt in i kaminen förbättrar säkert uppstart mm. Idag måste jag vara extra noggrann vid starten och droppar helst på spolarvätska för att få igång elden i kaminen. Risken finns annars att elden slocknar och då kan jag inte öppna luckan eftersom rök går in i rummet. Det kan ta uppemot 30 min tills rökutvecklingen lagts sig .
 
G Gadd skrev:
Det finns inget separat tillopp på min kamin. Luften tas från rummet, där vi har en väggventil. Inget jag funderade över när montörerna installerade kaminen. Men ett luftrör direkt in i kaminen förbättrar säkert uppstart mm. Idag måste jag vara extra noggrann vid starten och droppar helst på spolarvätska för att få igång elden i kaminen. Risken finns annars att elden slocknar och då kan jag inte öppna luckan eftersom rök går in i rummet. Det kan ta uppemot 30 min tills rökutvecklingen lagts sig .
Ja, dels så försämrar det värme-ekonomin om man tar varm inomhusluft och skickar ut i skorstenen, dels så får du för dåligt drag om du i övrigt har ett tätt och varmt hus, vilket du verkar drabbats av.

Jag skulle rekommendera dig att åtgärda lufttillförseln så löser sig nog de övriga problemen.
(Har själv en liknande Contura som är lätt-tänd och har inget problem att fylla på/öppna luckan under "drift")
 
  • Gilla
Hullken
  • Laddar…
När vi byggde nytt 2007 hade vi en kamin med tilluft enl alla konstens regler och fick ändå oftast ställa altandörren på glänt tills elden tagit sig.
 
Tomture61
M MrsForest skrev:
När vi byggde nytt 2007 hade vi en kamin med tilluft enl alla konstens regler och fick ändå oftast ställa altandörren på glänt tills elden tagit sig.
Så man måste göra . När elden tagit sig så stänger man kaminluckan och sedan fönster / dörr .
Samma förfarande vid nytt inlägg på glöd .
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, du menar den där värmen som du dels inte har råd med pga Bolund och som dels är avstängd pga Stenevi när vi har effektbrist?
Nja, den avstängda är ju svårt att använda. Vi får använda den dyra. Helst skulle MP-anhängare bara använda el när det blåser, och betala priset som när det inte blåser.

Men hur huvudlöst det har varit, så tycker jag det är för jäkligt att ingen ställer MP och S mot väggen. Känns som det är tyst från deras sida.
Nu gnäller MP om annat, att departement skall slås ihop. Kan ingen diskutera med dem hur de kunde göra så, och hur de ser på det idag. Hur vill de gå vidare. Men helst håller de nu truten om det, innan klappade de sig på bröstet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så man måste göra . När elden tagit sig så stänger man kaminluckan och sedan fönster / dörr .
Samma förfarande vid nytt inlägg på glöd .
Har jag aldrig behövt göra med min Handöl! Jag tar tilluften från rummet där kaminen sitter. 6m 150mm premodulskorsten från Nibe som ger drag ganska omgående. Kaminluckan ska öppnas långsamt för att slippa inrök i rummet, står i manualen.

Problemet med nyare hus och hus med mekanisk ventilation är att man får fel tryck i huset är min gissning.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det går ju att komma under 57 papp i materialkostnad om man orkar vara lite sniken.

Jag köpte in en kamin (Kratki Koza AB/S/DR) från Polen på kampanjpris. Den är mycket lik Contura 556:1 när det gäller utseende, mått, vikt och prestanda. Uppfyller nu gällande utsläppskrav. Känns mycket välbyggd, ger ett gott kvalitetsintryck och är lätt att elda.
Sen köpte jag 5m Bimodul skorsten av en svensk återförsäljare.

Kamin + skorsten landade på 16503kr ink frakter, i detta pris ingår skorstensanslutning mot kaminen, tätningsmedel/kitt, väggfäste (för att staga skorstenen), silikondukar och plåtskivor för takgenomföringar. Installationen gjorde jag själv. Sen tillkom följande kostnader, men dessa kan ju variera beroende på vad man vill ha, behöver och var man bor:

-Skorstenshuv från plåtslagare: 5994kr
-Takstege (egenbyggd med köpta fästen) + glidskydd: 2803kr
-Tilluft: 500kr till fikakassan hos en lokal svetsfirma.
-Besiktning av sotare: 1695kr
Nyinstallerad kamin med svart skorsten i ett renoveringsprojekt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trähus med skorsten och pågående markarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
M Markarbetaren skrev:
Har jag aldrig behövt göra med min Handöl! Jag tar tilluften från rummet där kaminen sitter. 6m 150mm premodulskorsten från Nibe som ger drag ganska omgående. Kaminluckan ska öppnas långsamt för att slippa inrök i rummet, står i manualen.

Problemet med nyare hus och hus med mekanisk ventilation är att man får fel tryck i huset är min gissning.
Ja , har man självdrag VS mekanisk ventilation är två olika hus / tekniker .
Mitt eget hus med FLVP är mycket tätt + har konstant undertryck .
Funkar inte att elda utan tilluft till kaminen + tryckutjämna vid vedinlägg .
 
G Gadd skrev:
Jag vet inte hur tilluften kommer in.
Om det är kopplat till tilluft går det en slang under förbränningskammaren och ut bakåt eller ner genom golvet. Om det är ett nyare hus bör man ta tilluft utifrån. Man ska också se till att man skapar en rejäl glödbädd när man har startat den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.