22 353 läst · 82 svar
22k läst
82 svar
Pris installera braskamin
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Peter vill även passa på att varna för att dra ner tilluftsrör i krypgrund, något som en del väljer att göra.
- Det är nästan garanterat att du får dåligt klimat i krypgrunden om du gör det, för röret drar in fuktig luft i grunden och du kan då få påväxt och mögel därnere.
Min tilluft går ner i krypgrunden men ut till en ventil. Sen la jag fogskum Runt röret/ventilen så den kan bara ta luft utifrån.
(obs, gammal bild före fogskum och cellplast)
- Det är nästan garanterat att du får dåligt klimat i krypgrunden om du gör det, för röret drar in fuktig luft i grunden och du kan då få påväxt och mögel därnere.
Min tilluft går ner i krypgrunden men ut till en ventil. Sen la jag fogskum Runt röret/ventilen så den kan bara ta luft utifrån.
Hmm mitt rör är ej isolerat. Kanske något jag borde göra? Nån särskild produkt som rekommenderas?Dan_Johansson skrev:
(obs, gammal bild före fogskum och cellplast)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du kollar på sidan 6 ser du exempel på hur den kan anslutas.G Gadd skrev:
https://www.contura.eu/download/18.df0648a1665f384bb9ac5/1541674537626/iav_Contura_780_se.pdf
Ser du nu vilken variant du har?
Det finns inget separat tillopp på min kamin. Luften tas från rummet, där vi har en väggventil. Inget jag funderade över när montörerna installerade kaminen. Men ett luftrör direkt in i kaminen förbättrar säkert uppstart mm. Idag måste jag vara extra noggrann vid starten och droppar helst på spolarvätska för att få igång elden i kaminen. Risken finns annars att elden slocknar och då kan jag inte öppna luckan eftersom rök går in i rummet. Det kan ta uppemot 30 min tills rökutvecklingen lagts sig .Dowser4711 skrev:
Ja, dels så försämrar det värme-ekonomin om man tar varm inomhusluft och skickar ut i skorstenen, dels så får du för dåligt drag om du i övrigt har ett tätt och varmt hus, vilket du verkar drabbats av.G Gadd skrev:Det finns inget separat tillopp på min kamin. Luften tas från rummet, där vi har en väggventil. Inget jag funderade över när montörerna installerade kaminen. Men ett luftrör direkt in i kaminen förbättrar säkert uppstart mm. Idag måste jag vara extra noggrann vid starten och droppar helst på spolarvätska för att få igång elden i kaminen. Risken finns annars att elden slocknar och då kan jag inte öppna luckan eftersom rök går in i rummet. Det kan ta uppemot 30 min tills rökutvecklingen lagts sig .
Jag skulle rekommendera dig att åtgärda lufttillförseln så löser sig nog de övriga problemen.
(Har själv en liknande Contura som är lätt-tänd och har inget problem att fylla på/öppna luckan under "drift")
Så man måste göra . När elden tagit sig så stänger man kaminluckan och sedan fönster / dörr .M MrsForest skrev:
Samma förfarande vid nytt inlägg på glöd .
Nja, den avstängda är ju svårt att använda. Vi får använda den dyra. Helst skulle MP-anhängare bara använda el när det blåser, och betala priset som när det inte blåser.A Anders_Nilsson skrev:
Men hur huvudlöst det har varit, så tycker jag det är för jäkligt att ingen ställer MP och S mot väggen. Känns som det är tyst från deras sida.
Nu gnäller MP om annat, att departement skall slås ihop. Kan ingen diskutera med dem hur de kunde göra så, och hur de ser på det idag. Hur vill de gå vidare. Men helst håller de nu truten om det, innan klappade de sig på bröstet.
Har jag aldrig behövt göra med min Handöl! Jag tar tilluften från rummet där kaminen sitter. 6m 150mm premodulskorsten från Nibe som ger drag ganska omgående. Kaminluckan ska öppnas långsamt för att slippa inrök i rummet, står i manualen.Tomture61 skrev:
Problemet med nyare hus och hus med mekanisk ventilation är att man får fel tryck i huset är min gissning.
Det går ju att komma under 57 papp i materialkostnad om man orkar vara lite sniken.
Jag köpte in en kamin (Kratki Koza AB/S/DR) från Polen på kampanjpris. Den är mycket lik Contura 556:1 när det gäller utseende, mått, vikt och prestanda. Uppfyller nu gällande utsläppskrav. Känns mycket välbyggd, ger ett gott kvalitetsintryck och är lätt att elda.
Sen köpte jag 5m Bimodul skorsten av en svensk återförsäljare.
Kamin + skorsten landade på 16503kr ink frakter, i detta pris ingår skorstensanslutning mot kaminen, tätningsmedel/kitt, väggfäste (för att staga skorstenen), silikondukar och plåtskivor för takgenomföringar. Installationen gjorde jag själv. Sen tillkom följande kostnader, men dessa kan ju variera beroende på vad man vill ha, behöver och var man bor:
-Skorstenshuv från plåtslagare: 5994kr
-Takstege (egenbyggd med köpta fästen) + glidskydd: 2803kr
-Tilluft: 500kr till fikakassan hos en lokal svetsfirma.
-Besiktning av sotare: 1695kr
Jag köpte in en kamin (Kratki Koza AB/S/DR) från Polen på kampanjpris. Den är mycket lik Contura 556:1 när det gäller utseende, mått, vikt och prestanda. Uppfyller nu gällande utsläppskrav. Känns mycket välbyggd, ger ett gott kvalitetsintryck och är lätt att elda.
Sen köpte jag 5m Bimodul skorsten av en svensk återförsäljare.
Kamin + skorsten landade på 16503kr ink frakter, i detta pris ingår skorstensanslutning mot kaminen, tätningsmedel/kitt, väggfäste (för att staga skorstenen), silikondukar och plåtskivor för takgenomföringar. Installationen gjorde jag själv. Sen tillkom följande kostnader, men dessa kan ju variera beroende på vad man vill ha, behöver och var man bor:
-Skorstenshuv från plåtslagare: 5994kr
-Takstege (egenbyggd med köpta fästen) + glidskydd: 2803kr
-Tilluft: 500kr till fikakassan hos en lokal svetsfirma.
-Besiktning av sotare: 1695kr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Ja , har man självdrag VS mekanisk ventilation är två olika hus / tekniker .M Markarbetaren skrev:Har jag aldrig behövt göra med min Handöl! Jag tar tilluften från rummet där kaminen sitter. 6m 150mm premodulskorsten från Nibe som ger drag ganska omgående. Kaminluckan ska öppnas långsamt för att slippa inrök i rummet, står i manualen.
Problemet med nyare hus och hus med mekanisk ventilation är att man får fel tryck i huset är min gissning.
Mitt eget hus med FLVP är mycket tätt + har konstant undertryck .
Funkar inte att elda utan tilluft till kaminen + tryckutjämna vid vedinlägg .