Den Contura jag köpte för ett par år sedan är svåreldad. Glasluckan kan inte öppnas för att lägga in mer ved förrän allt har blivit glöd - annars ryker det in i rummet!
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
150 mm rör har 177 cm2 i area .
Halvstens pipa 13 x 13 cm 169 cm2 i area .
Tja (y)
Du beskriver kvarts sten. Halvsten är hel x halv dvs 250x130 ungefär. Helsten är när bägge sidorna i pipan är lika långa som en tegelsten. Men murade tegelskorstenar är mindre släta än stålrör så man kan inte jämföra rakt av.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
A Anders_Nilsson skrev:
Du beskriver kvarts sten. Halvsten är hel x halv dvs 250x130 ungefär. Helsten är när bägge sidorna i pipan är lika långa som en tegelsten. Men murade tegelskorstenar är mindre släta än stålrör så man kan inte jämföra rakt av.
Är ingen skorstensbyggare / murare :D
 
G Gadd skrev:
Den Contura jag köpte för ett par år sedan är svåreldad. Glasluckan kan inte öppnas för att lägga in mer ved förrän allt har blivit glöd - annars ryker det in i rummet!
Hur har du till-luften till den?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej vilken skorstenstyp som måste provtryckas ?
Min sotare körde med ett instrument som mätte undertrycket när det eldades .
Har plåtskorsten , monterad av mig .
Görs vell också prov med rökpatron i murade skorstenar .
Tror nog att han tryckmätte också.
När jag bytte skorsten (och kamin) så började han med en okulärbesiktning, därefter satte han i en gummiblåsa i skorstens-utloppet och blåste upp, så att den tätade, satte in mätaren i skorstens-änden och fick snabbt svar på att allt var tätt. Hade det inte varit för att han gnällde på att ventilen i hans ena blåsa var tjurig hade jag nog knappt ens märkt att han gjorde det.
Därefter gjorde han en liten brasa och mätte undertrycket.
 
Tomture61
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tror nog att han tryckmätte också.
När jag bytte skorsten (och kamin) så började han med en okulärbesiktning, därefter satte han i en gummiblåsa i skorstens-utloppet och blåste upp, så att den tätade, satte in mätaren i skorstens-änden och fick snabbt svar på att allt var tätt. Hade det inte varit för att han gnällde på att ventilen i hans ena blåsa var tjurig hade jag nog knappt ens märkt att han gjorde det.
Därefter gjorde han en liten brasa och mätte undertrycket.
Nope , testade enbart undertrycket. Var hemma och var med .
 
  • Arg
Huggabuggaa
  • Laddar…
Taksäkerheten kan bli en stor extrakostnad. Begränsningar för var sotaren får gå upp och montering av stege mm på taket mm kostade mer än 20 tusen för mig.
 
  • Gilla
bsba och 2 till
  • Laddar…
Synd att ni inte tog med dom skorstensfria kaminerna i exemplet!
Ulma, KMP.
 
  • Gilla
Totte lille
  • Laddar…
Det är synd att ni inte tar upp att i de flesta kommuner är det inte tillåtet att elda för uppvärmning i tätbebyggt område, endast myseldning några dagar per vecka och då kortare stunder. Detta av den enkla anledningen att luftkvalitet blir dramatiskt försämrad pga att förbränningen inte är tillräckligt bra. Följer man dessa rekommendationer så blir ROI lång.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har undersökt hur arbetet går till när man ska sätta in en braskamin i ett hus som saknar skorsten, samt vad det i snitt kan tänkas kosta att installera en braskamin med skorstenspaket.

Du kan läsa artikeln här: Pris installera braskamin
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
F Fröken husägarinna skrev:
Det är synd att ni inte tar upp att i de flesta kommuner är det inte tillåtet att elda för uppvärmning i tätbebyggt område, endast myseldning några dagar per vecka och då kortare stunder. Detta av den enkla anledningen att luftkvalitet blir dramatiskt försämrad pga att förbränningen inte är tillräckligt bra. Följer man dessa rekommendationer så blir ROI lång.
Vi pratar givetvis om miljögodkända kaminer. Men, visst, många kommuner har en negativ inställning. Bor man utanför detaljplanelagt område brukar det underlätta.
 
F Fröken husägarinna skrev:
Det är synd att ni inte tar upp att i de flesta kommuner är det inte tillåtet att elda för uppvärmning i tätbebyggt område, endast myseldning några dagar per vecka och då kortare stunder. Detta av den enkla anledningen att luftkvalitet blir dramatiskt försämrad pga att förbränningen inte är tillräckligt bra. Följer man dessa rekommendationer så blir ROI lång.
Det är synd att vissa kommuner försöker försvåra och fördyra invånarnas liv i onödan, eldning för bostadsuppvärmning är ju generellt tillåten i hela landet och vi behöver ha mer förnybar koldioxidneutral energi i Sverige.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är synd att vissa kommuner försöker försvåra och fördyra invånarnas liv i onödan, eldning för bostadsuppvärmning är ju generellt tillåten i hela landet och vi behöver ha mer förnybar koldioxidneutral energi i Sverige.
Den må vara förnybar och koldioxidneutral, men det är inte mycket annat som genererar lika mycket partikelutsläpp som eldning i hushåll.
Eldning av biobränslen som ved för energi sker bättre i större anläggningar med kontroll över utsläppen.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Den må vara förnybar och koldioxidneutral, men det är inte mycket annat som genererar lika mycket partikelutsläpp som eldning i hushåll.
Eldning av biobränslen som ved för energi sker bättre i större anläggningar med kontroll över utsläppen.
Javisst är kraftvärmeverk eldade med svenskt biobränsle bra där det finns förutsättningar för fjärrvärme.

Att ha möjlighet att värma sin bostad med lokalodlat biobränsle tex med braskamin, måste vara mycket bättre än att elda en massa olja i Karlshamn eller fosilgas som i Öresundsverket.
 
  • Gilla
Hullken och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att ha möjlighet att värma sin bostad med lokalodlat biobränsle tex med braskamin, måste vara mycket bättre än att elda en massa olja i Karlshamn eller fosilgas som i Öresundsverket.
"Måste" det?
Visst, fossila bränslen är ett otyg, men dåligt förbrända biobränslen i bostadsområden är inte direkt toppen det heller. Det finns många aspekter att beakta.
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
"Måste" det?
Visst, fossila bränslen är ett otyg, men dåligt förbrända biobränslen i bostadsområden är inte direkt toppen det heller. Det finns många aspekter att beakta.
Vem pratar om dåligt förbrända? Vi talar om moderna kaminer som är miljögodkända. Man kan förbjuda bilkörning med för att vissa inte kan vete sig i trafiken.

Men rätt eldat med rätt bränsle ser jag inte dessa problem.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.