22 354 läst · 82 svar
22k läst
82 svar
Pris installera braskamin
Jämför den förbränningen med en förbränning i ett värmekraftverk så får du se att även moderna miljögodkända korrekt eldade kaminer släpper ut betydligt mer partiklar. Har exempelvis inte sett ett enda exempel på en kamin för hushåll med partikelfilter eller rökgasrening.A Anders_Nilsson skrev:
Edit: Visst, det är betydligt bättre än en gammal öppen spis, men det är fortfarande en förhållandevis oren process mitt i bostadsområden ur hälsosynpunkt
Jag det "måste" det!Dowser4711 skrev:
Sot och andra utsläpp är ett otyg oavsett om de kommer från fossilt eller biobränsle, utveckling av ännu effektivare eldstäder är nog nödvändigt.
Finns nog en mycket bra anledning till att ved är på tapeten just denna vinter .Dowser4711 skrev:Jämför den förbränningen med en förbränning i ett värmekraftverk så får du se att även moderna miljögodkända korrekt eldade kaminer släpper ut betydligt mer partiklar. Har exempelvis inte sett ett enda exempel på en kamin för hushåll med partikelfilter eller rökgasrening.
Edit: Visst, det är betydligt bättre än en gammal öppen spis, men det är fortfarande en förhållandevis oren process mitt i bostadsområden ur hälsosynpunkt
Man får hoppas att det också är just enbart ved / pellets / loggs som eldas och inte sopor .
Nä, men vi har inte byggt biobränsleeldadkraftvärme i tillräcklig mängd och stora delar av Sverige är utan fjärrvärmenät och det är sällan ekonomiskt rimligt att anlägga sådana.Dowser4711 skrev:
Andemeningen med att fylla på ved när det enbart är glöd kvar är att hettan från förbränningen är låg .G Gadd skrev:
Vill man fylla ved när det fortfarande är lågor så kommer man misslyckas och få rök i rummet .
Jag tänker att kommuner inte försöker försvåra utan är rädda om invånarnas hälsa.F fribygg skrev: