12 132 läst · 82 svar
12k läst
82 svar
Plisseexperten.se, värmesprickor i fönster
Är dina mörkläggande dvs dom har en tunn aluminium folie i sig?K kasper1 skrev:
Likadana plisseer vi har där fönster spruckit, likadana plisser har vi på ovanvåningen i väderstreck öst och väst. Suttit där 1år+ utan att spricka.
https://www.hornbach.se/p/semikassettmarkis-gra-inkl-motor-fjarrkontroll-4x3m/10179673/Walle85 skrev:
Dessa?
Tack för informativ tråd TS. Förmodligen inget jag hade tänkt på själv. Vore därför tacksamt om återförsäljaren informerade om riskerna/tog reda på förhållanden där man tänkt använda produkten.
Tänkte citera konsumentköplagen, men såg att det redan var gjort.
Trist med era fönster, jag kan i rimlighetens namn inte se att det är erat fel på något vis.
Trist med era fönster, jag kan i rimlighetens namn inte se att det är erat fel på något vis.
Om de nu faktiskt är första gången plisseexperten är med om detta som dom säger så tar dom kritik väldigt dåligt.V Vardagsrum skrev:Tack för informativ tråd TS. Förmodligen inget jag hade tänkt på själv. Vore därför tacksamt om återförsäljaren informerade om riskerna/tog reda på förhållanden där man tänkt använda produkten.
Hade önskat dom varit såpass seriösa att dom tagit detta till sig istället och reflekterat över sin produkt.
Nu fick jag efter mycket om och men en goodwill så testar den semi transparenta och ser vad som händer.
Får faktisk omvärdera mitt syn på plisseexperten.
Fick et mejl med en faktura för någon vecka sedan även om jag gjorde en kort betalning när jag beställde i Maj. Skrev retur att jag bestred fakturan med dokumentation transaktionen från mitt kortkonto.
Fick retur att dom inte har dragit betalningen men endast gjort en reservation även om min bank klart hänvisar till att transaktionen finns samt det inte är en reservation.
Senast menar dom att man har gjort en återbetalning (varför när jag har fått leverans?!), men jag hittar inte pengarna samt dom kan inte berätta när man har gjort återbetalningen istället tycker dom jag skal kontakta klarna som jag inte har en affärsrelation med.
Kommer aldrig att handla där igen, med detta kundbemötande.
Fick et mejl med en faktura för någon vecka sedan även om jag gjorde en kort betalning när jag beställde i Maj. Skrev retur att jag bestred fakturan med dokumentation transaktionen från mitt kortkonto.
Fick retur att dom inte har dragit betalningen men endast gjort en reservation även om min bank klart hänvisar till att transaktionen finns samt det inte är en reservation.
Senast menar dom att man har gjort en återbetalning (varför när jag har fått leverans?!), men jag hittar inte pengarna samt dom kan inte berätta när man har gjort återbetalningen istället tycker dom jag skal kontakta klarna som jag inte har en affärsrelation med.
Medlem
· Västra Götaland
· 130 inlägg
K kasper1 skrev:Får faktisk omvärdera mitt syn på plisseexperten.
L Lechuza skrev:Om de nu faktiskt är första gången plisseexperten är med om detta som dom säger så tar dom kritik väldigt dåligt.
Hade önskat dom varit såpass seriösa att dom tagit detta till sig istället och reflekterat över sin produkt.
Nu fick jag efter mycket om och men en goodwill så testar den semi transparenta och ser vad som händer.
HejL Lechuza skrev:Vill berätta om min upplevelse hos plisseexperten.se
Har vid tidigare tillfälle köpt plisser till ovanvåningen härifrån. Väderstreck öst och väst på fönsterna. Köpte ”Deepest grey” mörkläggnings varianten då de är till sovrum och kollar man specifikationerna verkar den bäst mot värme och kyla, fick även detta bekräftat av Petter (VDn) via mailkonversation. Alla tyg har olika reflexion, absorb och transparens.
Plisseerna är en flex variant, dvs du kan ha den i mitten och dra ut den upp och ner och ha den som du vill.
Vi blev imponerade och köpte 6st till framsidan på huset som har 100% söderläge, tråkigt med mörkläggning men den va bäst mot värme och vi ville slippa ha nerrullade persienner hela sommaren. På flex varianten kunde vi ha nerifrån och upp på halv fönstret, resten tog takutsprånget. Så det skulle ändå inte bli så mörkt i rummen imed mörkläggning.
En solig och varm dag för 1 månad sen ledde detta till att 2 fönster sprack pga värmesprickor när vi hade dom upprullade till halva fönstret. Ingenstans på hemsidan står de om någon som helst risk med värmesprickor eller hur man bör/ska använda flex varianten. Vi har 3glas fönster med minsta falsdjup enligt hemsidan 10mm.
Försäkringsbolaget tog kostnaden.
Petter hade aldrig hört talas om värmesprickor innan och skyllde på att de kunde vara sprickor sen innan i glaset och att man kanske skulle tänka på hur man använde plisserna. Jag menade på att hans produkt flex varianten inte funka, för att det blev för stora temperaturskillnader på fönsterna därav sprickorna. Detta ledde till att Petter beskyllde mig för att inte ha kollat upp om fönsterna va lämpliga för hans produkt. Således mitt eget fel enligt honom. Han vägrade reklamation och tog inget ansvar för sin produkt.
Efter samtal, mail och påtryckningar från min sida landade jag i att vi kunde acceptera att ha dom fullt uppe eller fullt nere och inte halva uppe vid soliga dagar. Men med mörkläggning blev de för mörkt inomhus. Då kunde han kompensera med en goodwill (här tog han fortfarande 0 ansvar över värmesprickorna, har det tydligt på mail)
Goodwillen bestod av 3st plisser gratis, och 3st med 50% rabatt med valfritt tyg. Vi accepterade.
Jag ångrar att jag accepterade goodwillen. Bara 3 veckor senare sprack ännu ett fönster, obs vi har fortfarande här samma plisser då dom nya inte levererats än. Min flickvän hade inte fått upp den helt, de va en liten glipa på ca 20mm och bara de gjorde att fönstret sprack. Syns tydligt att sprickan börja uppifrån där de inte va täckt för att ta sig ner till halva fönstret. Lyckligtvis tog försäkringsbolaget detta också. Ungefär här kom vi fram till att detta är en ohållbar situation för oss. Gjorde ett desperat försök att mackulera goodwillen men de gick inte, de va redan skapade.
I efterhand skulle jag kontaktat ARN direkt då jag känner att produkten inte går att använda som den är tänkt och struntat i goodwillen, känns som jag kastat bort den möjligheten nu…
Jag vet inte hur de ser ut juridiskt vem som har rätt, men de känns som de skulle kunna vara upplysningsplikt från Petters hemsida när man beställde produkten. Jag har stöd från glasmästaren som menar de blir så när plisseerna ligger för nära fönstret och värmen är ojämnt fördelad. Jag bifogar också info från glasin.se där de står tydligt om värmessprickor.
Så några år gamla persienner slängdes, köptes nya plisser för 11-12tusen, 2 st självrisker på totalt 3600kr, goodwill på 2300kr, för att bara kontakta någon annan firma som ska installera nya persienner igen för några tusenlappar.
Har inte monterat upp dom nya pga rädsla för fler sprickor. Dom nya är typ samma kulör men ej mörkläggande. Kanske hjälper, kanske inte. Vågar inte testa.
Hoppas att detta får någon att tänka ett steg längre ifall man planerar att sätta in dubbelcell (flex) plisser där hemma på ett utsatt fönster.
Vill förtydliga att de verkar funka soliga dagar OM man har dom fullt uppe. Men de känns som jag eller min flickvän kommer glömma/missa någon gång och sen är de sprickor igen. För att inte tala om när barnen blir större och kommer dra i dom själva…
[bild][bild]
[bild][bild][bild][bild]
[bild][bild]
[bild][bild]
Blir lite knäpp på denna tråd. Vi skall köpa in mörkläggning till vårt nya hus och trodde mörkläggningsplisse på fönsterbågen var det vi ville ha. Men nu verkar ju inte det funka. Fönster i sydväst och 110/130 fönsterstorlek
Vad skall man ha istället? Rullgardin?
Plåtpersienn på fönsterbågen ?
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Juridik -
Dolda fel-avslag, hur gå vidare?
Juridik -
Kommunalt vatten och avlopp med läckage och räkning på 30 000 kr
Juridik -
Skadestånd för felaktig information från mäklare?
Juridik -
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Juridik