Unikt namn
L Lechuza skrev:
4 markiser eldrivna med sensor, montage + elektriker. Det kostar förvånansvärt mycket pengar.
Men det här är väl inte i närheten av samma nivå av lösning som en upponervänd manuell rullgardin?
Jänför äpplen och äpplen.

En manuell markis får du för ungefär en tusenlapp.
 
E
Har själv bara bra erfarenheter av plisséexperten.

Åkte till butiken och kollade först innan vi bestämde oss. Köpte plisséer till hela huset och det var aldrig något problem.

Har svårt att se att det är företagets fel att rutan sprack. Att ni fick goodwill är ju bara positivt.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Jag vet inte om du driver med mig? Hur kan du ens ta dig tid att skriva något sånt här?

Vi är inte gjorda av pengar. Du snackar om något som kostar minst 10ggr mer än de vi betala.
Jag köpte markis för 1600kr på Hornbach och monterade själv.
Trodde inte det skulle vara så bra men är överraskad av kvaliteten måste jag säga. Den täcker två fönster iaf. Kanske skulle funka till tre mindre.
Valde medvetet utan motor eftersom de bara går sönder. Syrrans markis fastnade en gång i utfällt läge, sen blev det storm.
 
K kurlakarl skrev:
Är dina plisseer eldrivna eller varför tycker du att det är en rimlig jämförelse? En helt vanlig eldriven markis till ett vanligt fönster kostar ett par tusenlappar för övrigt. En större modell på 4 meter får du för 5 papp. Jag tror att du gjorde ett förhastat och dåligt beslut tyvärr. Det blir läropengar.
Han överdrev men det gör du också. Det ska dras fram el och de ska monteras, det är inte säkert att TS klarar det själv utan att det tillkommer kostnad för montage.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag köpte markis för 1600kr på Hornbach och monterade själv.
Trodde inte det skulle vara så bra men är överraskad av kvaliteten måste jag säga. Den täcker två fönster iaf. Kanske skulle funka till tre mindre.
Valde medvetet utan motor eftersom de bara går sönder. Syrrans markis fastnade en gång i utfällt läge, sen blev det storm.
Jag har motordrivna markiser. Aldrig haft några som helst problem med dem. Mina föräldrar likaså, och de har nog haft sina i 30 år. Visserligen bara två exempel, men att de "bara går sönder" känner jag inte alls igen.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Jag har varit med om att stora skjutglaspartier spruckit på hus jag ritat pga "termiskt bräckage" när tejpen som satt på glaset under transport och montage inte togs bort i tid och satt kvar under hetaste sommarveckorna.

Innan det hände viste jag inte hur känsligt det var.
Vem installerar stora skjutglaspartier i floatglas? Är det inte olagligt? Är ju livsfarligt om man ramlar in i dom.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Det är möjligt att någon kombination av glasprodukter, gasfyllnader etc gör att problemet är ganska nytt. När jag frågat runt i branchen är det bara glaskonsulter som verkar vara på sin vakt i frågan.

I princip borde antagligen inte materialet som skapar skuggan spela någon roll. Så länge skuggan är skarp not att skapa en kritiskt stor värmediff kommer glaset att spricka. Glaset måste såklart utsättas för direkt solljus också.
Glasmästare har känt till det här i många år
 
M MartinP666 skrev:
Jag har motordrivna markiser. Aldrig haft några som helst problem med dem. Mina föräldrar likaså, och de har nog haft sina i 30 år. Visserligen bara två exempel, men att de "bara går sönder" känner jag inte alls igen.
Roligt! Vi kan tävla i anekdoter kanske.😂
Oavsett det så får du erkänna att fler delar= fler saker som kan gå sönder 😅
 
Tack så mycket för ett bra inlägg och varningen att installera som TS gjorde. Det var nytt för min del med, har inte vetat om det här tidigare att fönster kunde spricka pga för nära installation av mörkläggningsgardiner.
 
  • Gilla
Lechuza
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Roligt! Vi kan tävla i anekdoter kanske.😂
Oavsett det så får du erkänna att fler delar= fler saker som kan gå sönder 😅
Absolut är det så! Men som motvikt kan jag säga att vi började använda våra markiser på ett helt annat sätt när det bara krävdes ett knapptryck, jämfört med att stå ute i gassande sol och veva ut två markiser. Ett rejält lyft för komforten inomhus när man använder dem dagligen under sommarmånaderna!
 
E enoch85 skrev:
Har själv bara bra erfarenheter av plisséexperten.

Åkte till butiken och kollade först innan vi bestämde oss. Köpte plisséer till hela huset och det var aldrig något problem.

Har svårt att se att det är företagets fel att rutan sprack. Att ni fick goodwill är ju bara positivt.
Har som sagt innan plisseer på ovanvåningen i väderstreck öst och väst. Suttit där mer än 1 år, inga problem med sprickor (än). Där har vi dom alltid helt uppe eller helt nere.

Jag fick stångas för goodwillen, den kom absolut inte flygandes.

Vet inte om du läst allt men företaget går alltså ut med att man kan använda flex modellen hur man vill, men när man gjorde de och hade den halva vägen upp på fönstret så är detta ju denna direkt orsaken till sprickan. På vilket sätt skulle företaget INTE ta ansvar för detta? Jag hävdar ju att det är fel på produktens egenskap.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men det här är väl inte i närheten av samma nivå av lösning som en upponervänd manuell rullgardin?
Jänför äpplen och äpplen.

En manuell markis får du för ungefär en tusenlapp.
Du, de va inte jag som började jämnföra plisseer med motordrivna markiser med sensorer, de va en annan medlem detta svaret va riktat till som tyckte ja gott skulle gjort denna investering istället för plisseer.

Jag håller me dig, äpple vs äpple
 
Skymag Skymag skrev:
Tack så mycket för ett bra inlägg och varningen att installera som TS gjorde. Det var nytt för min del med, har inte vetat om det här tidigare att fönster kunde spricka pga för nära installation av mörkläggningsgardiner.
Härligt! Precis detta tråden är avsett för.
 
  • Gilla
Skymag
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Är dina plisseer eldrivna eller varför tycker du att det är en rimlig jämförelse? En helt vanlig eldriven markis till ett vanligt fönster kostar ett par tusenlappar för övrigt. En större modell på 4 meter får du för 5 papp. Jag tror att du gjorde ett förhastat och dåligt beslut tyvärr. Det blir läropengar.
De va ju en annan medlem som skrev att jag istället skulle investerat i eldrivna markiser med sensorer. Vi vill inte ha markiser, de har aldrig varit på tal om markiser.

Vi köpte plisseer för vi ville ha plisseer.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Är dina plisseer eldrivna eller varför tycker du att det är en rimlig jämförelse? En helt vanlig eldriven markis till ett vanligt fönster kostar ett par tusenlappar för övrigt. En större modell på 4 meter får du för 5 papp. Jag tror att du gjorde ett förhastat och dåligt beslut tyvärr. Det blir läropengar.
Du skriver läropengar dessutom. Tycker du själv att de ska behöva vara läropengar när du köper en produkt, använder den enligt beskrivning och som sen visar sig skada din egendom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.