E EttAnvändarnamn skrev:
Varför installerade ni inte markiser utanför fönstren istället?

Vi har markiser som automatiskt ut vid sol och in vid vind och är supernöjda.
Jag vet inte om du driver med mig? Hur kan du ens ta dig tid att skriva något sånt här?

Vi är inte gjorda av pengar. Du snackar om något som kostar minst 10ggr mer än de vi betala.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit med om att stora skjutglaspartier spruckit på hus jag ritat pga "termiskt bräckage" när tejpen som satt på glaset under transport och montage inte togs bort i tid och satt kvar under hetaste sommarveckorna.

Innan det hände viste jag inte hur känsligt det var.
 
  • Wow
hus520 och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Har själv köpt mörkläggningsgardiner till barnens rum från en stor välkänd svensk kedja. Aldrig hört talas om att fönster kunde spricka av att luftspalten värmdes upp av sådana gardiner men det hände, tom. försäkringsbolaget kände inte till det sen tidigare. Vi fick nytt fönsterkassett via försäkring och sedan dess använder inte vi sådana produkter. Nu har vi specialglas i vårt nybygge som filtrerar både UV och värmestrålning 👍
 
  • Gilla
Lechuza
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Du råkar inte vara amerikan? Du låter nästan som en som tycker att gräsklipparföretaget bör upplysa kunden om att man inte får klippa häcken med gräsklipparen.

(Här har du några "t" att para ihop med alla "de" som saknar: ttttttttttt.)

PS.
Du skriver Ivan att tråden tjänat sitt första syfte. Vilket är det andra syftet?
DS.
Detta är väl ändå ett synnerligen onödigt inlägg?

Man kan tycka att det är mycket man "borde" veta eller känna till men till syvende sist är det konsumentköpslagen som gäller. Där står jäkligt tydligt att den som säljer en vara ska;

"3 § Näringsidkaren ska före köpet upplysa konsumenten om sådana förhållanden som rör varans egenskaper eller användning som näringsidkaren känner till eller bör känna till och som konsumenten med fog kan räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att informationen kan antas inverka på köpet."

I övrigt ska varan;

" 1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används."

D.v.s. om det specifikt inte står i någon instruktion eller TS fått information om att det är olämpligt att montera dessa innanför fönster är det fel på varan.

De som säljer en produkt är proffs. De som köper en vara ska inte behöva vara det.
 
  • Gilla
  • Älska
Vardagsrum och 15 till
  • Laddar…
Jag har aldrig hört talas om eller tänkt på att detta skulle kunna hända på fönster 😮 Jag vet att glas är känsligt för värmespänningar, men jag visste inte att fönstret kan bli så varmt av en gardin! Tur att vår rullgardin i sovrummet hamnar 10-12 cm utanför fönstret, för vi har ofta lite glipa längst ner 😬

Skönt att ni åtminstone fick något från försäkringen.
 
  • Gilla
Lechuza
  • Laddar…
Är det energiglas på insidan som är till för att hindra värmen gå utåt? Sett solfilmsfirmor inte vill montera på de för risken med sprickor.
 
MrJay
M mrsnhp skrev:
Tur att vår rullgardin i sovrummet hamnar 10-12 cm utanför fönstret, för vi har ofta lite glipa längst ner 😬
Gjorde vår med men det sprack, det har att göra med själva materialet (hur pass mycket luft den släpper igenom) samt färgen - ju mörkare desto högre risk
 
  • Wow
mrsnhp
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Jag vet inte om du driver med mig? Hur kan du ens ta dig tid att skriva något sånt här?

Vi är inte gjorda av pengar. Du snackar om något som kostar minst 10ggr mer än de vi betala.
Markislösningen kostar ju inte 110-120 tusen. Det måste du väl själva begripa? Är det DU som driver?

Med markis hade ni helt sluppit mörkläggning inomhus och att ens hus ser ut som en knarkarkvart, men ni hade blivit av med värmeproblemet helt.
 
  • Gilla
GoGetLost och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Gjorde vår med men det sprack, det har att göra med själva materialet (hur pass mycket luft den släpper igenom) samt färgen - ju mörkare desto högre risk
Då har vi kanske helt enkelt bara haft tur 😮 Gardinen är grå på båda sidor (mörkläggande) och kommer från vår kära nationalleverantör av möbler och värmeljus. Jag minns inte att det skulle ha funnits några varningar om värmesprickor 😬
 
MrJay MrJay skrev:
Har själv köpt mörkläggningsgardiner till barnens rum från en stor välkänd svensk kedja. Aldrig hört talas om att fönster kunde spricka av att luftspalten värmdes upp av sådana gardiner men det hände, tom. försäkringsbolaget kände inte till det sen tidigare. Vi fick nytt fönsterkassett via försäkring och sedan dess använder inte vi sådana produkter. Nu har vi specialglas i vårt nybygge som filtrerar både UV och värmestrålning 👍
Bra inlägg, värdefull information!! Tack för du bidrog
 
S Styrman_jansson skrev:
Detta är väl ändå ett synnerligen onödigt inlägg?

Man kan tycka att det är mycket man "borde" veta eller känna till men till syvende sist är det konsumentköpslagen som gäller. Där står jäkligt tydligt att den som säljer en vara ska;

"3 § Näringsidkaren ska före köpet upplysa konsumenten om sådana förhållanden som rör varans egenskaper eller användning som näringsidkaren känner till eller bör känna till och som konsumenten med fog kan räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att informationen kan antas inverka på köpet."

I övrigt ska varan;

" 1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används."

D.v.s. om det specifikt inte står i någon instruktion eller TS fått information om att det är olämpligt att montera dessa innanför fönster är det fel på varan.

De som säljer en produkt är proffs. De som köper en vara ska inte behöva vara det.
Ä
K kurlakarl skrev:
Markislösningen kostar ju inte 110-120 tusen. Det måste du väl själva begripa? Är det DU som driver?

Med markis hade ni helt sluppit mörkläggning inomhus och att ens hus ser ut som en knarkarkvart, men ni hade blivit av med värmeproblemet helt.
Vi snackar om att de skulle vara såfall 2 stycken stora markiser till dubbelfönster parti som är eldrivna med sensor, och sen 2 till små likadana till 2 fönster som sitter för sig.

4 markiser eldrivna med sensor, montage + elektriker. Det kostar förvånansvärt mycket pengar. Mycket mer än persienner/plisseer och det är en helt annan produkt.
 
Jag hade inte en aning om att fönster kan spricka på det här sättet! Det känns ju självklart att tillverkarna borde upplysa om det.
Men varför tillverkas överhuvudtaget mörka gardiner? Vi har en vit mörkläggningsrullgardin och den är ju helt ogenomskinlig, så de behöver ju inte vara mörka.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag hade inte en aning om att fönster kan spricka på det här sättet! Det känns ju självklart att tillverkarna borde upplysa om det.
Men varför tillverkas överhuvudtaget mörka gardiner? Vi har en vit mörkläggningsrullgardin och den är ju helt ogenomskinlig, så de behöver ju inte vara mörka.
Ja man tycker ju att heter företaget plisseEXPERTEN så vet man väl allt om sin produkt på gott och ont.
 
Det är möjligt att någon kombination av glasprodukter, gasfyllnader etc gör att problemet är ganska nytt. När jag frågat runt i branchen är det bara glaskonsulter som verkar vara på sin vakt i frågan.

I princip borde antagligen inte materialet som skapar skuggan spela någon roll. Så länge skuggan är skarp not att skapa en kritiskt stor värmediff kommer glaset att spricka. Glaset måste såklart utsättas för direkt solljus också.
 
Redigerat:
L Lechuza skrev:
Ä

Vi snackar om att de skulle vara såfall 2 stycken stora markiser till dubbelfönster parti som är eldrivna med sensor, och sen 2 till små likadana till 2 fönster som sitter för sig.

4 markiser eldrivna med sensor, montage + elektriker. Det kostar förvånansvärt mycket pengar. Mycket mer än persienner/plisseer och det är en helt annan produkt.
Är dina plisseer eldrivna eller varför tycker du att det är en rimlig jämförelse? En helt vanlig eldriven markis till ett vanligt fönster kostar ett par tusenlappar för övrigt. En större modell på 4 meter får du för 5 papp. Jag tror att du gjorde ett förhastat och dåligt beslut tyvärr. Det blir läropengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.