6 417 läst · 156 svar
6k läst
156 svar
PEth, vad gäller?
Hittade inget på svenska men nedanstående illustrerar problemet. Tittar vi bara på snittet kan man tro att 9-10 drinkar i veckan är det normala i USA. Om man däremot gräver lite djupare inser man att medianen ligger under en halv drink i veckan vilket man också kan tycka är det normala. Om man då tänker sig att vi åtminstone kan skippa de som inte dricker alls så ligger medianen på 2 drinkar.
Om man bara hade gått på snittet och tycker man är en medelamerikan så ser man att man egentligen tillhör de 20% som dricker allra mest!
Om man bara hade gått på snittet och tycker man är en medelamerikan så ser man att man egentligen tillhör de 20% som dricker allra mest!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur kom du fram till att det är helt fel? Har man behov av att dricka en flaska vin varje dag under hela sin semester så har man definitivt problem med alkoholen.Robert63 skrev:
Helt fel. Snittar säkert en pava vin under semestern, men det gör mig inte till alkoholist eller till någon som har problem med alkoholen, du verkar genuint okunnig i ämnet alkohol.
Det här peth är helt idiotiskt, att en icke dömande instans kan straffa någon som inte begått något brott. Transportstyrelsen är den allra sämsta myndigheten vi har, de har samlat ett gäng pappskallar med moralpanik som saknar varje förmåga att tänka förnuftigt.
/Krille
9 liter??Tomtom79 skrev:
En liten korrigering. 9 liter om året blir 100 flaskor vin om året. Om bara 75% dricker är det 133 vilket blir 2,5 i veckan.
Detta är dock ett snitt. Det finns många som dricker långt mer och även en del som dricker gör det väldigt lite. Det blir lite som att om du tar 1000 afrikanska invandrare och råkar få med Musk så kan man ju tro att alla afrikanska invandrare är miljardärer.
Jag skulle vilja se en statistisk fördelning på alkoholkonsumptionen. Jag misstänker att det finns några tydliga grupper att identifiera och som påverkar snittet mycket. En stor grupp dricker knappt något alls, bara på fest eller resturang ibland. En annan grupp dricker ofta och mycket. En annan grupp behöver sig en öl varje kväll. Utan att ha mått som median, kvartiler och lite annan statistik kan man inte säga mycket om vad som är "normalt".
Den "stora gruppen" som knappt dricker är 25% och har jag redan tagit bort. Har gått på info från Folkhälsoinstitutet och de borde ha rätt. Kolla på deras hemsida.
3,3 flaskor är "normalt" i veckan. Även om en del dricker 1 flaska om dagen så blir det fortfarande en redig siffra för resterande del av folket.
1 flaska vin i veckan ger över 0,3 och då är man redan "problemklassad" om det föreligger någon annan utredning som gör att läkare mäter. Det kan ju vara något helt annat som gör att man går till V-C och då kommer detta med PEth på köpet.
Jo, 8,6 liter alkohol är ungefär 9 liter. = 100 flaskor vin och om man skippar de 25% så är det 133 flaskor så 2,5 i veckan. I snitt.L L Jan skrev:9 liter??
Den "stora gruppen" som knappt dricker är 25% och har jag redan tagit bort. Har gått på info från Folkhälsoinstitutet och de borde ha rätt. Koll på deras hemsida.
3,3 flaskor är "normalt" i veckan. Även om en del dricker 1 flaska om dagen så blir det fortfarande en redig siffra för resterande del av folket.
1 flaska vin i veckan ger över 0,3 och då är man redan "problemklassad" om det föreligger någon annan utredning som gör att läkare mäter. Det kan ju vara något helt annat som gör att man går till V-C och då kommer detta med PEth på köpet.
Se min graf ovan. Den översta tiondelen motsvarar väl 2 flaskor vin om dagen. Nästa 2-3 i veckan. Någonstans där anser du vara det normala, bara för att det råkar vara snittet.L L Jan skrev:
Förmde flesta är det alltså absolut inte så! För 80% är en flaska eller mindre i veckan normalt.
Tog en titt, jänkarna verkar dricka en 25% mer än svenskarna dessutom så dra ifrån lite om du vill jämföra med en Svenne banan. Fast det skiljer säkert beroende på hur man mäter i olika länder
Redigerat:
Att man på semester dricker två glas vin till lunchen och sen två glas vin till middagen och sen två på kvällen = 1 flaska
Det är inga "nu ska jag supa ned mig" mängder, speciellt inte om man är utomlands där luncherna vara 1-2 timmar och middagarna lika så.
Och skulle det vara så att då klassas de som dricker så på semester som alkoholister ... fan då skulle alla större delen av alla jag känner vara alkoholister. Pyttsan!
Speciellt de mellan 18 och 30.
Så mao ... ni försöker hävda att större delen av alla Svenska har varit alkoholister då de var mellan 18 och 30?
Inser ni inte hur d* orimligt det är??
Det är inga "nu ska jag supa ned mig" mängder, speciellt inte om man är utomlands där luncherna vara 1-2 timmar och middagarna lika så.
Och skulle det vara så att då klassas de som dricker så på semester som alkoholister ... fan då skulle alla större delen av alla jag känner vara alkoholister. Pyttsan!
Speciellt de mellan 18 och 30.
Så mao ... ni försöker hävda att större delen av alla Svenska har varit alkoholister då de var mellan 18 och 30?
Inser ni inte hur d* orimligt det är??
Jag är väl rätt onormal då, jag tror jag kan räkna på fingrarna de gånger (efter studietiden) jag börjat dricka på lunchen... Kanske en underdrift, men det är max 1-2 ggr per år, om man tex käkar på en flygplats i tyskland kan jag ta en öl till lunchen, eller om man får en öl på en mässa. Och nån gång har man blivit bjuden på vin på lunchen.M MrDizzy skrev:
Sen håller jag med om att det inte är att "supa", men nu var det inte 1-2 dagar på semestern vi pratar om, inte att man är på besök hos en vän och får ett glas vitt vin till lunchen utan att man varje lunch på semsetern drar två glas vin.