6 518 läst · 156 svar
7k läst
156 svar
PEth, vad gäller?
Men det beteende har INGENTING med lämpligheten att inneha ett körkort, såvida personen inte kör bil berusad.K Krille4 skrev:
Antagligen finns det ett antal aktivister från IOGT-NTO hos Transportstyrelsen som blandar ihop saker.
Jo, jag är av åsikten att inte bara äldre utan ALLA bör få göra en liten uppkörning och hälsokontroll var 5:e år ungefär för att få behålla sitt körkort. Då tvingas alla ta en funderare med jämna mellanrum, ser jag bra, är jag frisk nog, kan jag de nya reglerna, dricker jag lite mycket eller tar droger?J JohanLun skrev:
Minns en sommar som barn när vi släpade husvagnen genom Europa. Före GPS så det var karta och genom gamla öst. Just det året var det mycket argumentation och felkörningar. Visade sig senare på hösten att fadern började se lite dåligt och således inte hann läsa skyltarna som moder kartläsaren instruerade honom att följa... Han var helt ometveten om att synen så sakta hade börjat försämrats.
Lika förvånad blev jag själv häromåret när jag vid drifttagnings-kontrollen av en PLC fick lite konstiga signaler. Jag hade inte fått in alla kopparkardeler så en låg mot nästa ingång. Glasögon på så var det ju glasklart
Fortfarande kan jag ju ändå inte se korrelationen mellan att på semestern dricka en flaska vin per dag och att jag 2 veckor senare är en dålig bilförare hemma i Sverige.Tomtom79 skrev:
Var går gränsen?R Robin Wahlman skrev:
Kan du se korrelationen mellan att inte få köra bil på allmänna vägar och att dricka en flaska om dagen på på en veckas semester? En flaska om dagen under hela 5 veckors semestern? En vecka i månaden? 2-3 veckor i månaden? Varje vecka förutom några veckor om året när man ska köra till fjällen eller andra resor?
Någonstans går gränsen tror jag. Skulle du låta dina barn åka i en bil med en person som dricker i de olika scenarion ovan? Gäller det enbart alkohol eller hur tänker du med alla andra droger? Kan man vara överens om att det FINNS en gräns men att den kanske inte stämemr överens med vad reglerna säger idag?
Är han nykter när han kör bilen ? Det är ju den enda frågan som är intressant.Tomtom79 skrev:
Var går gränsen?
Kan du se korrelationen mellan att inte få köra bil på allmänna vägar och att dricka en flaska om dagen på på en veckas semester? En flaska om dagen under hela 5 veckors semestern? En vecka i månaden? 2-3 veckor i månaden? Varje vecka förutom några veckor om året när man ska köra till fjällen eller andra resor?
Någonstans går gränsen tror jag. Skulle du låta dina barn åka i en bil med en person som dricker i de olika scenarion ovan? Gäller det enbart alkohol eller hur tänker du med alla andra droger?
Låt säga att en person hypotetiskt inte dricker en droppe i sverige men har en 5v semester och där dricker en flaska per dag. För att sedan komma hem till Sverige och fortsätta inte dricka en droppe.
Menar du då att han för all framtid inte ska få köra bil i Sverige ?
Det var mer ett svar till Jan L som inte förstod varför det skulle vara osunt att dricka en flaska vin varje dag under hela semestern.P Peter787 skrev:
Att vara alkoholist har enligt mig definitivt med lämpligheten att inneha ett körkort. Alkoholister kör bil berusade oftare än icke alkoholister så det går inte att bortse från att det har med lämpligheten att inneha ett körkort. Precis som t ex vissa sjukdomar, dålig syn o s v. En dement släkting fick ha kvar sitt körkort bara vi "lovade" att se till att hon inte körde bil, min mormor hade kvar sitt körkort när hon var 95 år trots kraftig starr samt att hon inte kört bil 40 år....
Sen kan man ju fundera på hur man ska kunna mäta och uppmärksamma olämplighet. Man kanske inte behöver ta körkortet från någon med högt PEth men det är definitivt en risksignal som visar att det kan finnas behov av hjälp för sin alkoholkonsumtion.
/Krille
Jag menar inte för all framtid nej. Och det menar inte reglerna heller. Det kommer visa sig väldigt tydligt i mätningarna att personen inte längre dricker och hans körkort kommer inte dras in. Visserligen tyder det på ett ganska osunt drickande men lär nog inte resultera i något.R Robin Wahlman skrev:
Det håller jag inte med om. Om du tar ditt exempel fast tvärt om. Skulle du sätta dina barn i bilen hos en person som är berusad hela året men slutade dricka i förrgår och således är nykter just nu?R Robin Wahlman skrev:
Njae. Jag skulle nog vilja säga att ur en risksynvinkel så är det större risk om man regelmässigt dricker en pava vin per dag än om man tar ett glas vin varje fredagkväll. Jag är nog av åsikten att långsiktigt kraftigt ökad konsumtion sätter sina spår.R Robin Wahlman skrev:
Jag är själv inte nykterist, som yngre festade jag endel och vet själ hur det är att vara bakis och "när kan man köra" osv. Jag tycker nog att man kan vara en dålig förare på kvällen efter en rejäl krister-petterssonfylla även om man sannolikt skulle passera ett blåstest. Nuförtiden är jag rätt måttlig med alkohol, även om jag då och då (skulle säga ett par gånger per år) blir bjuden på fester där det serveras ganska många glas, typiskt nån som fyller jämnt eller liknande. När man ska köra bil dagen efter måste man dock ta hänsyn till det.
Det ska ju vara en jäkla otur att ta detta test på väg hem från Arlanda, men kanske är det då rimligt att man efter säg 5v får en uppföljning där detta mäts igen och man fyller i samma formulär som vid förnyelse av C-kort. Var det en enstaka blöt semester eller en återkommande rutin?R Robin Wahlman skrev:
Nej, Givetvis, om man tar i tu med sitt beroende och anammar ett normalt drickande ska man, om man i övrigt är frisk, få köra bil. Ungefär som att man efter stroke, synfel osv får tillbaka kortet. Samma vid fortkörning, tror jag. De flesta indragningar är nog tidsbegränsade. Om man måste ta om kortet eller ej är jag osäker på, jag tror i de flesta fall behöver man inte det, man får tillbaka det utan uppkörning.R Robin Wahlman skrev:
Så är det väl. Man får tillbaka det om det inte dras in mer än 1 år vill jag minnas och om inte andra saker hindrar såsom nya fyllorJ JohanLun skrev:Njae. Jag skulle nog vilja säga att ur en risksynvinkel så är det större risk om man regelmässigt dricker en pava vin per dag än om man tar ett glas vin varje fredagkväll. Jag är nog av åsikten att långsiktigt kraftigt ökad konsumtion sätter sina spår.
Det ska ju vara en jäkla otur att ta detta test på väg hem från Arlanda, men kanske är det då rimligt att man efter säg 5v får en uppföljning där detta mäts igen och man fyller i samma formulär som vid förnyelse av C-kort. Var det en enstaka blöt semester eller en återkommande rutin?
Nej, Givetvis, om man tar i tu med sitt beroende och anammar ett normalt drickande ska man, om man i övrigt är frisk, få köra bil. Ungefär som att man efter stroke, synfel osv får tillbaka kortet. Samma vid fortkörning, tror jag. De flesta indragningar är nog tidsbegränsade. Om man måste ta om kortet eller ej är jag osäker på, jag tror i de flesta fall behöver man inte det, man får tillbaka det utan uppkörning.
https://www.transportstyrelsen.se/s...orat-korkort/nytt-korkort-efter-aterkallelse/
Fast det är ingen som påstår att han för all framtid inte ska få köra bil i Sverige Ett tips är att läsa vad transportstyrelsen skriver istället för att tro på lösa rykten som sprids. Framgår tydligt att tex ett enstaka högt värde inte innebär indraget körkort.R Robin Wahlman skrev:Är han nykter när han kör bilen ? Det är ju den enda frågan som är intressant.
Låt säga att en person hypotetiskt inte dricker en droppe i sverige men har en 5v semester och där dricker en flaska per dag. För att sedan komma hem till Sverige och fortsätta inte dricka en droppe.
Menar du då att han för all framtid inte ska få köra bil i Sverige ?
https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
"För att undersöka om en person har alkoholöverkonsumtion görs bland annat PEth-tester. Det räcker inte med ett enstaka test som överstiger gränsvärdena utan det krävs minst två tester och ofta fler, med en period om minst fem veckor mellan testerna. Gränsvärdet för en långvarig alkoholöverkonsumtion med PEth-tester är 0,3 mikromol/l. För att uppnå ett sådant värde krävs hög alkoholkonsumtion under lång tid."
Jo, har man fått ett högt värde uppmätt och inte kan låta bli spriten så man får ett högt värde till 5 veckor senare så har man ju faktiskt problem med spritenK Krille4 skrev:Fast det är ingen som påstår att han för all framtid inte ska få köra bil i Sverige Ett tips är att läsa vad transportstyrelsen skriver istället för att tro på lösa rykten som sprids. Framgår tydligt att tex ett enstaka högt värde inte innebär indraget körkort.
[länk]
"För att undersöka om en person har alkoholöverkonsumtion görs bland annat PEth-tester. Det räcker inte med ett enstaka test som överstiger gränsvärdena utan det krävs minst två tester och ofta fler, med en period om minst fem veckor mellan testerna. Gränsvärdet för en långvarig alkoholöverkonsumtion med PEth-tester är 0,3 mikromol/l. För att uppnå ett sådant värde krävs hög alkoholkonsumtion under lång tid."
Om du läser mitt inlägg #42, så ser du att Läkartidningen hittat flera vetenskapliga studier som visar att PEth inte säger mycket om hur mycket en individ dricker eller druckit.K Krille4 skrev:Det var mer ett svar till Jan L som inte förstod varför det skulle vara osunt att dricka en flaska vin varje dag under hela semestern.
Att vara alkoholist har enligt mig definitivt med lämpligheten att inneha ett körkort. Alkoholister kör bil berusade oftare än icke alkoholister så det går inte att bortse från att det har med lämpligheten att inneha ett körkort. Precis som t ex vissa sjukdomar, dålig syn o s v. En dement släkting fick ha kvar sitt körkort bara vi "lovade" att se till att hon inte körde bil, min mormor hade kvar sitt körkort när hon var 95 år trots kraftig starr samt att hon inte kört bil 40 år....
Sen kan man ju fundera på hur man ska kunna mäta och uppmärksamma olämplighet. Man kanske inte behöver ta körkortet från någon med högt PEth men det är definitivt en risksignal som visar att det kan finnas behov av hjälp för sin alkoholkonsumtion.
/Krille
Transportstyrelsen har uppenbarligen läst någon artikel och agerat helt felaktigt utan att ha vetenskapliga fakta som stöd.
I kort, en enda tillfällig berusning på 1 promille, kan ge ett PEth värde på 0,3.
Transportstyrelsen svamlar om att det krävs cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan för att få det värdet.
Tänk på att du som patient har rätt att vägra att ett specifikt prov tas från din kropp när det gäller sjukvård. (undantag provtagning vid misstänkt rattfylleri och drogfylleri, men då är det inte sjukvård)
Nu vet jag inte om mitt blodprov som gällde egentligen PSA visade ett "för" högt peth-värde och som föranledde läkaren att nämna sin skyldighet att rapportera till Transportstyrelsen eller om han bara nämnde det.
En typisk helg för mig innebär en öl ibland två till maten fredag kväll, likadant lördag och ibland söndag.
Så en rejäl fyllehelg kan innebära 6 starköl och en mindre rejäl 2 eller 3 medans resten av veckan oftast är vit, ibland en 3:a fin whiskey onsdag kväll tillsammans med hustrun.
Och vissa helger och veckor blir det bara ingenting, då kanske jag som bonus får busskort också.
Klart man inte ska ha körkort då, jag kanske blir önskefull bakom ratten.
Kanske är som någon skrev att aktivister från nykterhetsrörelsen fått auktoritet på Transportstyrelsen, de vill ju gärna förbjuda all form av alkohol.
Lagom är bäst som i alla sammanhang.
En typisk helg för mig innebär en öl ibland två till maten fredag kväll, likadant lördag och ibland söndag.
Så en rejäl fyllehelg kan innebära 6 starköl och en mindre rejäl 2 eller 3 medans resten av veckan oftast är vit, ibland en 3:a fin whiskey onsdag kväll tillsammans med hustrun.
Och vissa helger och veckor blir det bara ingenting, då kanske jag som bonus får busskort också.
Klart man inte ska ha körkort då, jag kanske blir önskefull bakom ratten.
Kanske är som någon skrev att aktivister från nykterhetsrörelsen fått auktoritet på Transportstyrelsen, de vill ju gärna förbjuda all form av alkohol.
Lagom är bäst som i alla sammanhang.
Därför man i såna här fall ska diskutera nivån och inte förekomsten av reglerna. Att alkoholister ing bör få ha körkort är för de flesta uppenbart. Det som behöver diskuteras är gränsen.mikethebik skrev:
Det är ungefär som diskussionen med biologiska män i kvinnosporten. De flesta kan inse att det finns en gräns någonstans men i USA har republikanerna (som i många andra frågor) lyckats få diskussionen till att bli svart och vit. Antingen allt eller inget.
Fast nu har du bara klippt ut lösryckta delar av artikeln och Transportstyrelsen är tydliga med att ett enda tillfällig berusning inte räcker:P Peter787 skrev:Om du läser mitt inlägg #42, så ser du att Läkartidningen hittat flera vetenskapliga studier som visar att PEth inte säger mycket om hur mycket en individ dricker eller druckit.
Transportstyrelsen har uppenbarligen läst någon artikel och agerat helt felaktigt utan att ha vetenskapliga fakta som stöd.
I kort, en enda tillfällig berusning på 1 promille, kan ge ett PEth värde på 0,3.
Transportstyrelsen svamlar om att det krävs cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan för att få det värdet.
Tänk på att du som patient har rätt att vägra att ett specifikt prov tas från din kropp när det gäller sjukvård. (undantag provtagning vid misstänkt rattfylleri och drogfylleri, men då är det inte sjukvård)
Sammanfattningen av artikeln du hänvisar till:
"På grund av den stora interindividuella variationen ger PEth-värdet endast en ungefärlig uppfattning om alkoholintagets storlek, frekvens och tidpunkt (Fakta 1). Beslutsgränserna är följaktligen inte definitiva för att skilja mellan olika konsumtionsnivåer. En PEth-nivå på 0,30 µmol/l och däröver är dock en indikation om regelbunden, hög alkoholkonsumtion, men är inte liktydig med diagnosen alkoholbrukssyndrom. Ett PEth-värde under 0,05 µmol/l, eller ett omätbart värde, indikerar nykterhet eller en låg, och för vuxna som inte är gravida, medicinskt riskfri konsumtionsnivå."
Transportstyrelsens förtydliganden på https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
"För att undersöka om en person har alkoholöverkonsumtion görs bland annat PEth-tester. Det räcker inte med ett enstaka test som överstiger gränsvärdena utan det krävs minst två tester och ofta fler, med en period om minst fem veckor mellan testerna. Gränsvärdet för en långvarig alkoholöverkonsumtion med PEth-tester är 0,3 mikromol/l. För att uppnå ett sådant värde krävs hög alkoholkonsumtion under lång tid.