6 518 läst · 156 svar
7k läst
156 svar
PEth, vad gäller?
Ingår blodprov verkligen som en del av läkarintyget om man ska förnya C-kort idag ? Jag minns inte att dom tog blodprov förre gången för ett par år sen. Bara några frågor om alkoholvaner.nino skrev:
För mig och mina kollegor brukar det räcka att avstå alkohol helt i en månad innan test. Vi brukar få reda på detta inom rimlig tid när vi måste på jobbet. Jag har även tyngre behörigheter på körkortet som jag inte nyttjat sen länge men om jag skulle behöva gå till läkaren eller något så skulle jag nog vänta en stund om jag skulle tro de behövde blodprov. Om jag inte är döende så klart...
Redigerat:
Tycker det låter rätt sunt om man blir av med körkortet om man dricker en flaska vin om dagen två veckor i sträck.
Metoden däremot känns tveksam… värdet har jag inte hört talas om och det känns konstigt om läkare skulle rapportera det efter ett vanligt läkarbesök. Handlar det om kontroll för förnyat c kort är det dock relevant. Även b kort borde man införa regelbunden läkarkontroll tycker jag.
Om man däremot är med om incidenter eller stoppas pga man observeras köra vingligt eller osäkert och man kan testa detta vore det högst rimligt dra in körkortet. Kör man de mängderna borde man ha iallafall minst en vit vecka innan man ger sig ut i trafiken, speciellt i tunga fordon…
Metoden däremot känns tveksam… värdet har jag inte hört talas om och det känns konstigt om läkare skulle rapportera det efter ett vanligt läkarbesök. Handlar det om kontroll för förnyat c kort är det dock relevant. Även b kort borde man införa regelbunden läkarkontroll tycker jag.
Om man däremot är med om incidenter eller stoppas pga man observeras köra vingligt eller osäkert och man kan testa detta vore det högst rimligt dra in körkortet. Kör man de mängderna borde man ha iallafall minst en vit vecka innan man ger sig ut i trafiken, speciellt i tunga fordon…
Frågan är hur säkert det är, när kan man någonsin köra om man regelbundet dricker en flaska om dagen? Kunde han köra 10 minuter innan supandet började?Jarlingar skrev:
Kan ha varit så att jag tog det i samband med min årliga kontroll ( har mycket infarkter och hjärnblödningar på båda sidor av släkten och många som gått bort för tidigt, pappa blev 54 efter det började jag med årliga koller)P peter_73 skrev:
Ja och där har samhället gjort den bedömningen att vissa sjukdomar medför så stora risker att det inte är lämpligt att framföra tex lastbilar.J JohanLun skrev:
Den bedömningen finns även för B vid vissa sjukdomar som tex epilepsi.
Det finns mig veterligen ingen forskning på att folk med riskartad alkoholkonsumtion utgör ett hot/risk i trafiken när de är nyktra.
Du döms för ett brott du inte begått helt enkelt.
Du får köra bil med spår av alkohol i blodet också.....
Ända upp till 0.2‰ faktiskt.
Men sluta med hypotetiska resonemang, det är inte relevant för tråden.