6 417 läst · 156 svar
6k läst
156 svar
PEth, vad gäller?
Att bli av med körkortet pga hälsan är inte ett brott. Att bli kuggad på uppkörningen är heller inte ett brott.Jarlingar skrev:
Ja och där har samhället gjort den bedömningen att vissa sjukdomar medför så stora risker att det inte är lämpligt att framföra tex lastbilar.
Den bedömningen finns även för B vid vissa sjukdomar som tex epilepsi.
Det finns mig veterligen ingen forskning på att folk med riskartad alkoholkonsumtion utgör ett hot/risk i trafiken när de är nyktra.
Du döms för ett brott du inte begått helt enkelt.
Du får köra bil med spår av alkohol i blodet också.....
Ända upp till 0.2‰ faktiskt.
Men sluta med hypotetiska resonemang, det är inte relevant för tråden.
Jag tycker nog att syn, epilepsi, allmän hälsa osv kan vara skäl till att inte få ha körkort. Alkoholism är en sjukdom. Om man blir frisk ska man givetvis kunna få körkortet åter , analogt med att om man skaffar glasögon kan man också ha glasögon.
Metoden att läkare i en rutin undersökning skulle anmäla detta kan jag dock tycka är tveksam då det kan göra att folk undviker att söka vård. Men är undersökningen pga misstanke att man inte kan framföra fordon på korrekt sätt så är det vettigt.
Företag kan kräva att man ska vara drogfri osv och jag tycker man ska kunna kräva att folk som framför fordon inte ska vara bakis. Skulle du vilja jobba nära tex en grävmaskin eller truck om du visste föraren hade alkoholproblem?
Som jag förstår handlar detta inte om att man är bakis efter en trettiarsfest utan att man är periodare.
Har du aldrig sett sällskapsresan?Unikt namn skrev:
Pocenten Helge, pocenten!
Det är väl helt upp till personen själv hur den väljer att tillbringa sin semester utan moralpredikanter som ska tala om hur du lever ditt liv.
Själv vill jag tillbringa semestern med att ta det lugnt, se lite nytt, ta ett glas öl eller två till god mat eller ett glas eller två med vin till annan god mat.
Och resten av året går man tillbaka till vardagslunken.
Inget som någon annan har ett dyft med att göra.
Fattar inte varför svensken har fått det i sitt genom (gener) att lägga sig i vad andra människor gör, avslutar med det jag brukar säga sådana här gånger, lev och låt leva!
Och angående tråden, jag tog ett PSA-test för ett par år sedan, en måndag på vårdcentralen, och nästan varje helg blir det någon öl till maten, oftast en och ibland två, och lämnade då blodprov naturligtvis, träffade några dagar senare en läkare för den roliga undersökningen med fingret i rumpan och resultat av blodprovet.
PSA var bra och han meddelade också att jag hade ett värde som låg lite högt, var väl då peth antar jag.
Han sa också att vid värden över ett visst mått ska läkaren meddela Transportstyrelsen då körkortet kunde dras in.
Jag frågade om han skojade men det gjorde han inte, han sa också att de inte anmäler sådana personer då det kan slå väldigt fel.
Helt sjukt att man i ett "fritt" samhälle dömer personer för något de kan göra men inte gjort.
Likadant som knivlagen, sätta dit någon för att ha en Morakniv i arbetsbyxorna, men det är tydligt att man kan få gå omkring utan tvångströja, tänk om jag får för mig att slå någon på käften, en tvångströja hindrar det.
Så kravet är att befolkningen sätts i tvångströja för att hindra brott!
PSA var bra och han meddelade också att jag hade ett värde som låg lite högt, var väl då peth antar jag.
Han sa också att vid värden över ett visst mått ska läkaren meddela Transportstyrelsen då körkortet kunde dras in.
Jag frågade om han skojade men det gjorde han inte, han sa också att de inte anmäler sådana personer då det kan slå väldigt fel.
Helt sjukt att man i ett "fritt" samhälle dömer personer för något de kan göra men inte gjort.
Likadant som knivlagen, sätta dit någon för att ha en Morakniv i arbetsbyxorna, men det är tydligt att man kan få gå omkring utan tvångströja, tänk om jag får för mig att slå någon på käften, en tvångströja hindrar det.
Så kravet är att befolkningen sätts i tvångströja för att hindra brott!
Det är en balansgång, för inte vill vi att halvblinda, bakfulla personer med epilepsi eller stroke ska köra runt bland skolbarn.
Samtidigt håller jag med, om man hanterar det så att man tex bara kör bil när det är ljust, eller i detta fall låter bilen stå några dagar efter den där vinsemestern så är det förmodligen en väldigt låg risk.
Om man kör så man utmärker sig, vinglar, kör på kanter, ständigt har försäkringsärenden med bilen så tycker jag det är rimligt att utvärdera lämpligheten som bilförare. Har man då ett underliggande alkoholmissbruk i bagaget, trots man inte tagits med promille i blodet så tycker jag det kan vara rimligt.
Jag har fått blåsa en gång i livet och kört bil mer än 30 år, i snitt dessa år tror jag upp mot 4000 mil per år.
Samtidigt håller jag med, om man hanterar det så att man tex bara kör bil när det är ljust, eller i detta fall låter bilen stå några dagar efter den där vinsemestern så är det förmodligen en väldigt låg risk.
Om man kör så man utmärker sig, vinglar, kör på kanter, ständigt har försäkringsärenden med bilen så tycker jag det är rimligt att utvärdera lämpligheten som bilförare. Har man då ett underliggande alkoholmissbruk i bagaget, trots man inte tagits med promille i blodet så tycker jag det kan vara rimligt.
Jag har fått blåsa en gång i livet och kört bil mer än 30 år, i snitt dessa år tror jag upp mot 4000 mil per år.
nino skrev:
Många är det, utan alkoholproblem, som dricker en del, se också utomlands! En hel del i landet aldrig tränar,cyklar, springer också osunt. Man får röka hur mkt man vill, mkt mer osunt än alkohol. Skall man få indraget körkort för det också?Unikt namn skrev:
Själv har jag fått blåsa många gånger, och varje gång jag blivit stoppad för en sådan kontroll har jag sagt åt denne, "vad bra att du gör det här, betydligt viktigare än att jaga Svensson som kör 100 på 90-väg".J JohanLun skrev:Det är en balansgång, för inte vill vi att halvblinda, bakfulla personer med epilepsi eller stroke ska köra runt bland skolbarn.
Oftast håller dom med.
Att köra onykter är likställt med anstiftan till dråp, men att bli anmäld för ett värde som råkar ligga högt vid en provtagning och kan leda till indragning av körkortet är banne mig lika illa.
Ska du straffas för något så är det för något du gör, inte för något du kan göra.
Röker man mkt är man också sämre bilförare. Sämre syreupptagning, snabbare trött, sämre reflexer, sämre snabbhet, större risk för hjärtinfarkt. En del busschaufförer som kör buss full med passagerare röker efter varje rutt. Hur kan det vara tillåtet?mikethebik skrev:
Själv har jag fått blåsa många gånger, och varje gång jag blivit stoppad för en sådan kontroll har jag sagt åt denne, "vad bra att du gör det här, betydligt viktigare än att jaga Svensson som kör 100 på 90-väg".
Oftast håller dom med.
Att köra onykter är likställt med anstiftan till dråp, men att bli anmäld för ett värde som råkar ligga högt vid en provtagning och kan leda till indragning av körkortet är banne mig lika illa.
Ska du straffas för något så är det för något du gör, inte för något du kan göra.
Är man bakis eller trött så är man uppenbart en risk.J JohanLun skrev:
Är man halvblind likaså. Epilepsi har slå till när som helst. Dvs i samtliga dessa tillstånd, liksom när man är berusad så är man en direkt fara för och då.
Att någon druckit veckan innan innebär inte att de är en fara i trafiken.
Att dra körkortet för att man varit onykter utan att ha kört bil, då kan man dra körkort för de som varit trötta någon gång eller bakfulla. Har man haft nedsatt syn så kan också körkortet då dras även om synen nu är bra.
Jag tror man ser detta från fel synvinkel. Det är ingen som döms för något man inte gjort. Försök se det så här istället.mikethebik skrev:
Om en person tar körkort och uppvisar att han kan framföra en bil säkert, kan trafikregler och har tillräcklig syn/hörsel/osv för att klara av det så ger samhället (alla vi andra) den personen tillstånd att framföra ett fordon på våra gemensamma gator. Det är ett stort förtroende man ger till denna person, tänk själv vilket förtroende du har för alla bilar du möter på en 90-väg... Ett ryck i ratten så är ni båda döda på en sekund...
Detta förtroende kan däremot försvinna om man excempelvis begår en massa brott och uppvisar att man inte bryr sig ett dugg om de gemensamma reglerna. Eller om man är svårt sjuk och inte längre kan antas reda ut bilkörning. Eller om man är narkoman eller alkoholist och man då inte kan anta att gemene man skulle ha förtroende för dig vid möte på 90-vägen.
Körkort är ett stort förtroende som ges av alla våra medtrafikanter. Det är som allt förtroende, det tar en stund att bygga upp men kan försvinna på en sekund.
Transportstyrelsen ljuger uppenbarligen om tillförlitligheten för och värdet av PEth testerna.
De skriver :
"Gränsvärdet för en långvarig alkoholöverkonsumtion med PEth-tester är 0,3 mikromol/l. För att uppnå ett sådant värde krävs hög alkoholkonsumtion under lång tid."
Och
"För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan. "
Länk Transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
Läkartidningen skriver detta om PEth:
"Ett mätbart PEth bekräftar alkoholintag men kan inte avgöra exakt mängd eller tidpunkt på grund av individuell variation i testrespons och halveringstid."
Och
"I en annan studie drack försökspersoner en engångsdos som beräknades ge en blodetanolhalt på 1 (uppmätt nivå 0,6–1,1) promille. Detta resulterade i variabla PEth-värden från drygt 0,05 µmol/l till nästan 0,30 µmol/l [26], och PEth var mätbart i flera dygn, i ett fall 12 dygn, efteråt."
Så i värsta fall blir man av med körkortet efter man varit berusad till den dubbla alkoholhalten man får köra bil i Danmark (0.5 promille) med!
Länk Läkartidningen:
https://lakartidningen.se/klinik-oc...sfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
De skriver :
"Gränsvärdet för en långvarig alkoholöverkonsumtion med PEth-tester är 0,3 mikromol/l. För att uppnå ett sådant värde krävs hög alkoholkonsumtion under lång tid."
Och
"För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan. "
Länk Transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
Läkartidningen skriver detta om PEth:
"Ett mätbart PEth bekräftar alkoholintag men kan inte avgöra exakt mängd eller tidpunkt på grund av individuell variation i testrespons och halveringstid."
Och
"I en annan studie drack försökspersoner en engångsdos som beräknades ge en blodetanolhalt på 1 (uppmätt nivå 0,6–1,1) promille. Detta resulterade i variabla PEth-värden från drygt 0,05 µmol/l till nästan 0,30 µmol/l [26], och PEth var mätbart i flera dygn, i ett fall 12 dygn, efteråt."
Så i värsta fall blir man av med körkortet efter man varit berusad till den dubbla alkoholhalten man får köra bil i Danmark (0.5 promille) med!
Länk Läkartidningen:
https://lakartidningen.se/klinik-oc...sfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
Dricker man man motsvarande en flaska vin varje dag under hela semestern har man problem med alkoholen.L L Jan skrev:
Att dricka lite varje dag under en veckas all-inclusive i värmen är det säkert många som gör - men det finns inget normalt i att dricka en flaska vin varje dag under hela semestern.
/Krille
Bra skrivet, givetvis upplevs det som ett straff om körkortet dras tillbaka, men det är faktiskt inte så.Tomtom79 skrev:
Jag tror man ser detta från fel synvinkel. Det är ingen som döms för något man inte gjort. Försök se det så här istället.
Om en person tar körkort och uppvisar att han kan framföra en bil säkert, kan trafikregler och har tillräcklig syn/hörsel/osv för att klara av det så ger samhället (alla vi andra) den personen tillstånd att framföra ett fordon på våra gemensamma gator. Det är ett stort förtroende man ger till denna person, tänk själv vilket förtroende du har för alla bilar du möter på en 90-väg... Ett ryck i ratten så är ni båda döda på en sekund...
Detta förtroende kan däremot försvinna om man excempelvis begår en massa brott och uppvisar att man inte bryr sig ett dugg om de gemensamma reglerna. Eller om man är svårt sjuk och inte längre kan antas reda ut bilkörning. Eller om man är narkoman eller alkoholist och man då inte kan anta att gemene man skulle ha förtroende för dig vid möte på 90-vägen.
Körkort är ett stort förtroende som ges av alla våra medtrafikanter. Det är som allt förtroende, det tar en stund att bygga upp men kan försvinna på en sekund.
Jag håller med Mike om att man ska inte enbart pga ett (verkar det) inte säkert mätvärde dra någons körkort. Jag tycker faktiskt att även de äldre som börjar bli lite långsamma, ser lite sämre osv ska kunna få ha körkortet kvar. Min pappa finns inte längre med oss, han körde bil till kanske 2 år innan han gick bort (förra året) men bestämde själv när det var dags att ställa bilen - men han var en väldigt van bilförare och hade omdöme att inse sina begränsningar, på slutet körde han bara när det var ljust, han var utvilad, aldrig längre stäckor osv. Tror han för kanske 3-4 år sen körde lite längre och när det var mörkt vid ett tillfälle, när någon bekant låg på dödsbädden och det i princip var hans enda chans att träffa denne en gång till. Min mamma är i livet, hon kör fortfarande men är inte riktigt lika bra på att inse sina begränsningar, än har ingen olycka hänt men tyvärr tror jag att för många äldre så måste något hända för de ska ställa bilen.
Körkortet innebär en stor frihet, men också ansvar. Att man ser sämre, får sämre reaktioner osv är svårt att göra nåt åt men går att möta med omdöme hur och när man kör. Viktigt att inte köra när man är trött eller bakis. Om någon åkt på en partysemster på ibiza och råkar vara på läkarundersökning just precis efter detta må det vara hänt och borde inte leda till indraget kort, men om man regelbundet dricker en pava vin varje dag 2v i sträck så skulle jag klassa det som om inte alkoholism så väldigt nära, om man då på flera läkarbesök får ett värde som indikerar att man dricker en flaska om dan kanske det ändå är så att just då är man faktiskt inte lämplig som bilförare, men att man inte ska få något straff men däremot återkomma när man är nykter, ungefär som att c-kortet dras in om man har dålig syn, men kan fås tillbaka när man skaffat glasögon. Kanske vore det rimligt att om man får ett förhöjt värde så måste man, liksom man gör var 5e år för sitt C kort, regelbundet göra en hälsokontroll. Om det då nästa gång är ok så är det ingen fara. Jag har för mig det finns ett antal frågor om alkoholvanor i C-korts förlängningen... Jag skulle vara för att man var 5e år även för vanligt körkort gör ett enklare prov för att visa att man fortfarande kan köra.
Problemet för personer som gör detta är att de ofta reser till platser där merparten gör just detta, därför tror de att det är ett fullt normalt beteende. Om alla på all-alcohol-inclusive gör likadant är det ju normalt.K Krille4 skrev: