6 518 läst · 156 svar
7k läst
156 svar
PEth, vad gäller?
Detta är ju lite ett tema i Sverige just nu, vi är väldigt villiga att avsäga oss våra fri och rättigheter för det större, men jag är rädd att vi sitter här om några årtionden och undrar vad tusan vi sysslade med där på 20-talet nu när staten bestämmer över var individ.L Lilak skrev:
Så är det, ytterliggare en frågeställning man måste brottas med.
Därför tycker jag att det är väldigt sällan det är enkelt att ställa sig helt på ena eller andra sidan i den här typen av frågor.
Med det sagt, är jag ändå oftast beredd att ta risken att betala ett högt pris för andras och min egen säkerhet.
Därför tycker jag att det är väldigt sällan det är enkelt att ställa sig helt på ena eller andra sidan i den här typen av frågor.
Med det sagt, är jag ändå oftast beredd att ta risken att betala ett högt pris för andras och min egen säkerhet.
Om vi säger att varje enskilt släckt liv i trafiken ska med alla medel motas, varför i tusan inför vi inte bara slumpmässiga kontroller på PEth värdet (om det nu verkligen är så tillförlitligt...) för att få ha körkort och detta sker hos polisen, inte hos din husläkare... Säg en gång per år i snitt men man vet aldrig när och man blir kallad en eller två veckor innan och man får missa max en eller två tester sen blir körkortet återkallat ändå.
Redigerat:
Jag har absolut ingen aning.
Som det är idag, kanske tillräckligt få får körkortet återkallat felaktigt, för att det ska uppvägas av antalet sparade liv eller vårdkostnader.
Skulle det vara obligatoriskt kanske det är tvärtom.
Kanske den direkta kostnaden av enbart testerna skulle bli för stor för att uppväga antalet sparade liv eller vårdkostnader.
Kanske är testerna inte tillräckligt tillförlitliga.
Det går säkert att hitta andra eventuella skäl om man funderar mer.
Eller så finns det inga skäl. Som jag skrev överst, jag har absolut ingen aning.
Som det är idag, kanske tillräckligt få får körkortet återkallat felaktigt, för att det ska uppvägas av antalet sparade liv eller vårdkostnader.
Skulle det vara obligatoriskt kanske det är tvärtom.
Kanske den direkta kostnaden av enbart testerna skulle bli för stor för att uppväga antalet sparade liv eller vårdkostnader.
Kanske är testerna inte tillräckligt tillförlitliga.
Det går säkert att hitta andra eventuella skäl om man funderar mer.
Eller så finns det inga skäl. Som jag skrev överst, jag har absolut ingen aning.
Om det är med alla medel så är väl det enklast att helt enkelt förbjuda bilar ??RoTe skrev:
Om vi säger att varje enskilt släckt liv i trafiken ska med alla medel motas, varför i tusan inför vi inte bara slumpmässiga kontroller på PEth värdet (om det nu verkligen är så tillförlitligt...) för att få ha körkort och detta sker hos polisen, inte hos din husläkare... Säg en gång per år i snitt men man vet aldrig när och man blir kallad en eller två veckor innan och man får missa max en eller två tester sen blir körkortet återkallat ändå.
Alternativ en maxhastighet på 7 km/h.
Att det är helt orimligt behöver vi ju inte ta hänsyn till för att i har ju då gjort allt i vår makt att uppfylla nollvisionen.
Medlem
· Blekinge
· 10 826 inlägg
Alldeles för mycket moralapostlar och folk som tycker vilket drickande är OK och vilket inte. Detta hör inte hemma i denna tråd. Det spelar fan ingen roll om folk berusar sig på veckobas, i eller utanför Sverige. Denna diskussion är så typiskt svensk och onödig.
Det handlar enbart om den medicinska relevansen av PEth-prov och resultatens korrelation till trafiksäkerhet. Där har vi inte lärt oss så mycket i tråden.
Även rättssäkerhet. Har myndighet rätt att dra in körkort på grunder som inte är definierade i lag eller giltiga förordningar? Ett så stort ingrepp i livet ska inte bara kunna motiveras med "enligt vår bedömning ..."
Det handlar enbart om den medicinska relevansen av PEth-prov och resultatens korrelation till trafiksäkerhet. Där har vi inte lärt oss så mycket i tråden.
Även rättssäkerhet. Har myndighet rätt att dra in körkort på grunder som inte är definierade i lag eller giltiga förordningar? Ett så stort ingrepp i livet ska inte bara kunna motiveras med "enligt vår bedömning ..."
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Attefallstillbyggnad på befintlig byggnad. Vad gäller?
Bygglov -
Ny gäst-WC - vad gäller kring befintliga rör?
Vatten & Avlopp -
Vad gäller ang. byggfelsförsäkring
Försäkringar -
Ny standard hällinstallation vad det gäller 2N/3N?
El -
Nytt brunnsgaller utan skruv?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus