6 518 läst · 156 svar
7k läst
156 svar
PEth, vad gäller?
Knappast.Tomtom79 skrev:
Se min graf ovan. Den översta tiondelen motsvarar väl 2 flaskor vin om dagen. Nästa 2-3 i veckan. Någonstans där anser du vara det normala, bara för att det råkar vara snittet.
Förmde flesta är det alltså absolut inte så! För 80% är en flaska eller mindre i veckan normalt.
Tog en titt, jänkarna verkar dricka en 25% mer än svenskarna dessutom så dra ifrån lite om du vill jämföra med en Svenne banan. Fast det skiljer säkert beroende på hur man mäter i olika länder
Av de 75% som dricker alkohol:
Av dem om 80% bara dricker en flaska i veckan. Så skulle de 20% resterande tratta i sig de extra 2,3 flaskorna per person från de övriga 80%
Helt orimligt
Och till middagen och ett par glas även på kvällen sen...J JohanLun skrev:Jag är väl rätt onormal då, jag tror jag kan räkna på fingrarna de gånger (efter studietiden) jag börjat dricka på lunchen... Kanske en underdrift, men det är max 1-2 ggr per år, om man tex käkar på en flygplats i tyskland kan jag ta en öl till lunchen, eller om man får en öl på en mässa. Och nån gång har man blivit bjuden på vin på lunchen.
Sen håller jag med om att det inte är att "supa", men nu var det inte 1-2 dagar på semestern vi pratar om, inte att man är på besök hos en vän och får ett glas vitt vin till lunchen utan att man varje lunch på semsetern drar två glas vin.
Det är fortfarande inte att supa men är onormalt mycket om man anser att åtminstone 70-80% av befolkningen anses vara det normala
Det kan man tycka men det är vad medelvärde riskerar att visa. Och tittar du på grafen ovan så ser det ut att stämma bra. Nu har jag lite svårt att förstå vad du skriver men titta själv och avgörL L Jan skrev:
Det är orimligt, helt orimligt.M MrDizzy skrev:Att man på semester dricker två glas vin till lunchen och sen två glas vin till middagen och sen två på kvällen = 1 flaska
Det är inga "nu ska jag supa ned mig" mängder, speciellt inte om man är utomlands där luncherna vara 1-2 timmar och middagarna lika så.
Och skulle det vara så att då klassas de som dricker så på semester som alkoholister ... fan då skulle alla större delen av alla jag känner vara alkoholister. Pyttsan!
Speciellt de mellan 18 och 30.
Så mao ... ni försöker hävda att större delen av alla Svenska har varit alkoholister då de var mellan 18 och 30?
Inser ni inte hur d* orimligt det är??
Men så är "reglerna" över 0,3 är ett starkt varningstecken. 0,5-0,2 är redan där för mycket. Dessa har "problem" iaf de som ligger på 0,2. Men ändå inte, i verkligheten, för typ de flesta ligger däromkring ändå.
Någonstans mellan 50-75% av befolkningen har problem. Tjena!
Graden från Amerika? Amerika är inte Sverige.Tomtom79 skrev:
Undrar vilket land I Amerika? Finns 23 st. länder där, eller nåt. Eller alla länder där ihopslaget?
GraFen från Amerika, USA som det står i inlägget.... Och som jag skrev senare så dricker de mer i USA än i Sverige men jag antar nog att fördelningen ser väldigt lik ut.L L Jan skrev:
Blivit några glas redan idag?
Antar? USA har annan kultur. Inte alls säkert att det är jämförbart?Tomtom79 skrev:
Inget idag. Men i morgon när vi skall köra smokern - grill. Öl och vin
Jo, visst är det skillnad, det märker man ju ofta på semestern eller på en tjänsteresa. Några vill direkt till baren på flygplatsen, beställer GT och vin på planet, tar en öl till maten och två till på hotellet. Eller man ses på en semesterdag och några vill ta öl till pizzan på lunchen osv. Jag tänker litegranna att det är just för att man träffas där och då, att det är det sociala. Men att om de skulle åka själva på tjänsteresan så skulle de inte ta den där ölen. Eller om man ensamen stannade för en pizza så skulle man inte ta den där ölen.
Om man så fort man inte arbetar (de flesta arbetsplatser i sverige har ju nolltolerans på sprit) börjar dricka på lunchen, dvs på helger och under hela sommarsemestern, julen osv - då tror jag man är illa ute den dag man går i pension.
Om man då och då träffar vänner, grillar, tar en öl - eller går på resturang med lite vin ett par gånger extra på en semsterresa en vecka så är det nog ingen fara alls...
Om man så fort man inte arbetar (de flesta arbetsplatser i sverige har ju nolltolerans på sprit) börjar dricka på lunchen, dvs på helger och under hela sommarsemestern, julen osv - då tror jag man är illa ute den dag man går i pension.
Om man då och då träffar vänner, grillar, tar en öl - eller går på resturang med lite vin ett par gånger extra på en semsterresa en vecka så är det nog ingen fara alls...
82% av alla över 15år har druckit det senaste året.L L Jan skrev:
1,83 flaskor 12% vin per vecka utslaget på alla eller 2,24/vecka utslaget på den drickande delen.
3,3 flaskor är ett räknefel.
Folkhälsoinstitutet finns inte sedan 2001.L L Jan skrev:
Folkhälsomyndigheten skriver 82% i länken ovan.
"Ungefär 82 procent av befolkningen som är 16–84 år har druckit alkohol någon gång under de senaste 12 månaderna, enligt Folkhälsomyndighetens nationella folkhälsoenkät Hälsa på lika villkor (HLV) 2024."
Risken är dubbel. Du kan, efter en semester med förhöjd alkoholkonsumtion, riskera ditt körkort vid en vanlig hälsokontroll. Men det kan vara värre än så, att du undviker läkarbesök för att du har lite hög alkoholkonsumtion. Du är rädd för att mista körkortet och negligerar därför dina symptom på en livshotande sjukdom och undviker läkarbesöket du borde gjort.
Vad f_n är detta för Nordkorea vi lever i? Vilket parti har hittat på detta?N newbee skrev:Risken är dubbel. Du kan, efter en semester med förhöjd alkoholkonsumtion, riskera ditt körkort vid en vanlig hälsokontroll. Men det kan vara värre än så, att du undviker läkarbesök för att du har lite hög alkoholkonsumtion. Du är rädd för att mista körkortet och negligerar därför dina symptom på en livshotande sjukdom och undviker läkarbesöket du borde gjort.
Myndigheterna har inte med att göra om folk dricker lite mer, men ändå kör nyktert och sköter sig allmänt sett.
Se prognosen för 2025Unikt namn skrev:
Kollade nu igen med min läkarbekant, noggrannare. Han räknade lite mer.
Män på omkring 80 kg om man är typ fullt frisk i övrigt:
Dricker man 3 små glas vin eller två stora glas vin (2,6 dl) och en 5,3% 50 cl starköl, totalt under 14 dagar ligger man klart under 0,2 oftast, lite beroende på individ. Men definitivt under 0,3
Dricker man mer så kommer man obönhörligt upp i 0,3 eller mer.
Vid blodprov, hälsoundersökning, annat, körkort, trafikolycka även om man inte är vållande, osv. Om värdet är 0,3 och över så rapporteras det till Transportstyrelsen.
För kvinnor behöver man dra av 25% cirka på alkoholmängden. Kvinnor kan inte förbränna alkohol i magen, som män kan, bara genom levern.
Så ikväll för mig till grillen blir det 2 st 33 cl Sol mellanöl och 2 glas (2 dl/glas) fylligt tyskt rödvin. Ingen whisky innan maten och ingen Irish kaffe efter. Det hade vi annars kört på, vilket är rätt normalt och inte alls mycket, enligt mig.
Sedan får man vänta 14 dagar, inte ens en lättöl. En lättöl 2,2% på 33 cl innehåller som 1,8 cl snaps på 40% . En lättöl ör nästan som en 2:a alltså.
Vilket jäkla Nordkorea detta är! Ovan mängd med whiskyn och Irish är annars normalt för mig ungefär varannan helg. Ibland var 3-4 vecka. Minst en gång i veckan på semestern.
Vi har hälsokontroll på jobbet om en månad.
Män på omkring 80 kg om man är typ fullt frisk i övrigt:
Dricker man 3 små glas vin eller två stora glas vin (2,6 dl) och en 5,3% 50 cl starköl, totalt under 14 dagar ligger man klart under 0,2 oftast, lite beroende på individ. Men definitivt under 0,3
Dricker man mer så kommer man obönhörligt upp i 0,3 eller mer.
Vid blodprov, hälsoundersökning, annat, körkort, trafikolycka även om man inte är vållande, osv. Om värdet är 0,3 och över så rapporteras det till Transportstyrelsen.
För kvinnor behöver man dra av 25% cirka på alkoholmängden. Kvinnor kan inte förbränna alkohol i magen, som män kan, bara genom levern.
Så ikväll för mig till grillen blir det 2 st 33 cl Sol mellanöl och 2 glas (2 dl/glas) fylligt tyskt rödvin. Ingen whisky innan maten och ingen Irish kaffe efter. Det hade vi annars kört på, vilket är rätt normalt och inte alls mycket, enligt mig.
Sedan får man vänta 14 dagar, inte ens en lättöl. En lättöl 2,2% på 33 cl innehåller som 1,8 cl snaps på 40% . En lättöl ör nästan som en 2:a alltså.
Vilket jäkla Nordkorea detta är! Ovan mängd med whiskyn och Irish är annars normalt för mig ungefär varannan helg. Ibland var 3-4 vecka. Minst en gång i veckan på semestern.
Vi har hälsokontroll på jobbet om en månad.