Läste att så lite som 1 1/2 flaska vin i veckan kan göra att man får problem med värdet och indraget körkort, om detta "högre" värde mäts vid upprepade tillfällen.
Detta verkar orimligt. Det är bara 5 glas vin i veckan. Efter semestern, ledigheter och liknande rimmar det inte för de flesta.
Någon som vet mer på riktigt som är inom myndighet eller läkare tex? Vad gäller?
Alltså helst inte för mkt gissningar och amatörsurfad info, för detta kan jag se själv, det står olika överallt.
Har någon erfarenhet?
Detta verkar orimligt. Det är bara 5 glas vin i veckan. Efter semestern, ledigheter och liknande rimmar det inte för de flesta.
Någon som vet mer på riktigt som är inom myndighet eller läkare tex? Vad gäller?
Alltså helst inte för mkt gissningar och amatörsurfad info, för detta kan jag se själv, det står olika överallt.
Har någon erfarenhet?
Redigerat:
Jag har läst motsatt. Inlägg av folk som blivit av med körkortet. Haft höga nivåer typ 2-3 ggr i rad. Ändå har de aldrig varit fulla. Utan bara druckit några glas vin och öl samt någon grogg flera gånger i veckan. Inget värre! Rätt normalt för många här och i utlandet.Totte_S skrev:
Har du förstahandsuppgifter på det, eller enbart läst på nätet?
Jag har jobbat på myndighet med missbruks och beroendefrågor tidigare, och sanningen brukar vara att det ligger mer bakom än ett högt PEth om ett körkort dras in.
Människor med alkoholproblem brukar vara benägna att förneka detta, och gärna undanhålla viss information från omgivningen, för att inte tvingas erkänna att de har ett problem/ behöva hantera skammen.
Under den tid jag jobbade på beroendeklinik i regionen så var det aldrig tal om att en läkare skickar in PEthvärden till transportstyrelsen enbart pga ett visst värde. Framförallt för att det är ett osäkert värde som främst bör användas i diagnostiserings- och motiveringsarbetet, just för att det inte säger något absolut om konsumtionen.
Däremot kan transportstyrelsen ompröva körkort, och i samband med det begära in yttranden från sjukvård & eller socialtjänst. En anledning att ompröva körkort kan vara att en person omhändertagits med stöd av LOB mer ön en gång på kort tid, eller om det i sammanhanget finns fler riskfaktorer.
Det behöver alltså först komma en trigger till transportstyrelsen innan de begär in yttranden. Läkare är oftast ytters ovilliga att lämna ut provdata till myndigheter där lekmän skall tolka resultaten.
Jag har jobbat på myndighet med missbruks och beroendefrågor tidigare, och sanningen brukar vara att det ligger mer bakom än ett högt PEth om ett körkort dras in.
Människor med alkoholproblem brukar vara benägna att förneka detta, och gärna undanhålla viss information från omgivningen, för att inte tvingas erkänna att de har ett problem/ behöva hantera skammen.
Under den tid jag jobbade på beroendeklinik i regionen så var det aldrig tal om att en läkare skickar in PEthvärden till transportstyrelsen enbart pga ett visst värde. Framförallt för att det är ett osäkert värde som främst bör användas i diagnostiserings- och motiveringsarbetet, just för att det inte säger något absolut om konsumtionen.
Däremot kan transportstyrelsen ompröva körkort, och i samband med det begära in yttranden från sjukvård & eller socialtjänst. En anledning att ompröva körkort kan vara att en person omhändertagits med stöd av LOB mer ön en gång på kort tid, eller om det i sammanhanget finns fler riskfaktorer.
Det behöver alltså först komma en trigger till transportstyrelsen innan de begär in yttranden. Läkare är oftast ytters ovilliga att lämna ut provdata till myndigheter där lekmän skall tolka resultaten.
Skd har en hel serie med dettaTotte_S skrev:
Har du förstahandsuppgifter på det, eller enbart läst på nätet?
https://www.skd.se/2025-02-17/tusentals-svenskar-blir-av-med-korkortet-efter-lakarbesoket/
https://www.skd.se/story/31bcd6e6-46a6-4ff8-b9b0-611b11a39f51?pageSlug=korkort-i-fara
Rent jäkla vansinne!
Det jag ser problematiskt är att du kan åka på två veckors semester med frugan, ligga och ha det gott vid poolen med ett antal öl (som man gör) och sen när du kommer hem så blir du påkörd på cykeln på väg till jobbet. Då tar läkaren blodprov och sen får du ett brev att ditt körkort och, som ditt förslag då, vapenlicensen återkallas.Totte_S skrev:
Det känns korkat!
Har nu kollat upp med en läkare.
Ett större glas vin 2,6 dl per dag eller en 50 cl starköl per dag i 14 dagar ger ett värde på över 0,3 PEth. Över 0,3 klassas som överkonsumtion. Här ligger körkort och vapenlicens risigt till om läkare eller annan myndighet har anledning att följa upp.
0,05 - 0,2 är måttligt men oftast ok.
Ett glas vin eller en 50 cl starköl var tredje dag. Ligger det omkring 0,2 kan läkare kolla upp noggrannare om personen anses behöva kollas noggrannare. också risk för körkort och jaktvapenlicens. Allt förutsatt annan omständighet eller att man ligger nära 0,2 flera gånger.
0,05 och under är klassat som helt normal konsumtion. Typ 50 cl starköl innan middagen och 2 glas vin till middagen, varannan helg
1 flaska vin om dagen i 14 dagar ger 1,0 i Peth
Ett större glas vin 2,6 dl per dag eller en 50 cl starköl per dag i 14 dagar ger ett värde på över 0,3 PEth. Över 0,3 klassas som överkonsumtion. Här ligger körkort och vapenlicens risigt till om läkare eller annan myndighet har anledning att följa upp.
0,05 - 0,2 är måttligt men oftast ok.
Ett glas vin eller en 50 cl starköl var tredje dag. Ligger det omkring 0,2 kan läkare kolla upp noggrannare om personen anses behöva kollas noggrannare. också risk för körkort och jaktvapenlicens. Allt förutsatt annan omständighet eller att man ligger nära 0,2 flera gånger.
0,05 och under är klassat som helt normal konsumtion. Typ 50 cl starköl innan middagen och 2 glas vin till middagen, varannan helg
1 flaska vin om dagen i 14 dagar ger 1,0 i Peth
Jag rekommenderar den här länken till primärkälla; den stöder även min tes i mitt inlägg.
https://www.transportstyrelsen.se/s...d9owBaUEoxm8B3QiLI_aem_OAkusE4JswHsvqhx7vzo-g
https://www.transportstyrelsen.se/s...d9owBaUEoxm8B3QiLI_aem_OAkusE4JswHsvqhx7vzo-g
Intressant. Jag frågade nu min läkarebekant igen. Du har helt rätt!Totte_S skrev:
För att nå 0,3 krävs precis så som jag skrev 240 gram alkohol = 1 stort glas vin varje dag i två veckor. Gäller för en mindre person. Eller till om med redan efter en vecka, är beroende på individ. 340 gram och mer, som Transportstyrelsen skriver gäller för normalstor person.
Transportstyrelsen har helt rätt. De är inte läkare och går på inte på PEth.
Dock gör läkare det och de är skyldiga att rapportera in. 0,3 flera gånger är ett starkt skäl för att rapportera.
Tex vid en bilkrock, där det inte är ens eget fel. Råder tveksamhet kan båda kan åka på test. Den "oskyldige" har 0 promille vid kontroll av blodprov. Har den "okyldige" till krocken varit på Mallis i två veckor precis innan och klämt 1 st vinare per dag har han kanske värdet 1 i PEth. Detta blir en varningssignal för läkaren och sedan kan cirkusen vara igång. Det tar 4-5 veckor med noll alkoholintag för att komma ned till 0,05.
Jag är skiträdd om min körkort och kommer att börja räkna på PEth framöver. Bor på landet, utan andra alternativ än bil.
Även om man ska förnya sitt C kort så ska man nog tänka sig för lite, hade varit på en brakfest i 2 dagar och åkte på läkarkollen måndag och värdet var typ 0.31 så läkaren var lite fundersam...
Förklarade festen och att jag inte kör lastbil varken privat eller i jobbet så då gjorde han inget, men på en annan senare koll så frågade dom om PEth och då var det under 0.1, hade jag haft högt även då så hade det kanske kunnat blivit början till krångel.
Även på blodtryckskollen så frågade dom extra om dom skulle ta med PEth
Förklarade festen och att jag inte kör lastbil varken privat eller i jobbet så då gjorde han inget, men på en annan senare koll så frågade dom om PEth och då var det under 0.1, hade jag haft högt även då så hade det kanske kunnat blivit början till krångel.
Detta är överförmynderi. Om man kör nyktert skall det räcka, anser jag. Såvida man inte konstant har vanisinnigt hög konsumtion emellan.nino skrev:
Även om man ska förnya sitt C kort så ska man nog tänka sig för lite, hade varit på en brakfest i 2 dagar och åkte på läkarkollen måndag och värdet var typ 0.31 så läkaren var lite fundersam...
Jag vet många som lätt pimplar motsvarande 1 pava vin under semestern varje dag. Även jag förr. De har inga problem med alkoholen. Utan har det gött ett tag.
Ja jag kan väl hålla med till viss del.
Men har man ett högt värde så kanske man ska få ett nytt prov nån månad senare är även det högt så kanske man åtminstone ska få frågan om man vill ha hjälp eller liknande?
Kan ju vara ett bra sätt att fånga upp tidig riskkonsumtion, men att plocka körkort nä
Men har man ett högt värde så kanske man ska få ett nytt prov nån månad senare är även det högt så kanske man åtminstone ska få frågan om man vill ha hjälp eller liknande?
Kan ju vara ett bra sätt att fånga upp tidig riskkonsumtion, men att plocka körkort nä
Jag sökte hjälp för två år sedan eftersom jag drack för mycket.
Typ En starköl, 2 glas vin och 20-25 cl whisky varje kväll i flera år.
Provet visade 0.15 🤔
Så antingen var det ett uselt labb eller så är 0.3 extremt drickande.
Typ En starköl, 2 glas vin och 20-25 cl whisky varje kväll i flera år.
Provet visade 0.15 🤔
Så antingen var det ett uselt labb eller så är 0.3 extremt drickande.