1 546 178 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Ta, det lugnt. Det är inget som har en stor påverkan.P PolpotkinLarsson skrev:Jag är en av de som köpt hus och upptäckt parkslide på tomten. Det står i en rad på ca 5x1 meter. Delvis växer det i den gemensamma thujan. Det kommer egentligen från grannen och står tack och lov på "rätt" ställe, så långt från huset som det går. Har kommit över glyfosat och min plan var att låta eländet växa ostört så jag kan behandla det i höst.
Häromdan erbjöd sig grannen att toppa thujan som avgränsar våra tomter och det fick han gärna göra. Han sa att han gör det från båda sidor och skulle städa upp efter sig, men jag påpekade att jag ska snygga till sidorna så han behöver inte städa. Men i all välmening tog han mina sidor ändå och när jag för sent såg det fick jag panik för han har jämnat hela beståndet av parkslide med marken.
Vi har pratat om parkslidet förr och vi har väldigt olika uppfattning om allvaret. Han tar av den "fina matjorden" som det växer i på sin sida häcken för att ha i växthuset. Han ser det inte som ett problem för hans robot kör över alla skott.. Syns det inte, finns det inte.
Jag har inte pratat med honom om det, vet inte riktigt vad det ska tjäna till nu när det redan är gjort.
Så... Vad kan jag vänta mig nu? Jag tänker mig att det kommer skott i mängder ni när halva säsongen har gått och plantan just blev av med sin möjlighet till fotosyntes.
Hej!legion skrev:Vi hade ett större bestånd parkslide på vår tomt när vi köpte vårt hus. Vi provade med gift utan verkan och att gräva bort den gick inte, den bara spred sig ännu mer. :eek:
Det som slutligen tog knäcken på denna helvetesväxt var att under hela växtsäsongen i tre års tid manuellt dra upp varje antydan till skott. På fjärde året fanns den icke mer
Hur gick det för er sen? Kom den tillbaka?
Kanske lika bra att återkoppla igen.
Kanske dags för en uppdatering. Nu har det gått tre år sen vi grävde upp. Kan säga att det är en jäkla envis planta men den börjar bli rejält svag nu. Det har kommit max 10 skott totalt i år. De flesta dyker upp i syrenbusken som stod bredvid parksliden. Ändå imponerande att den kämpar på 💪🔥Nephisto skrev:Nu har det gått ganska exakt ett år sen vi grävde bort våran parkslide. Robotklipparen får hålla efter, gör ett rätt bra jobb. Ibland smiter det upp ett skott eller två i syrenen men dom rycks manuellt. Hade klipparen pausad i nån dag före fotot så om ni zoomar på bilden kan ni se ett eller annat skott. När skotten kommer går det förvånansvärt snabbt ändå.
Summa sumarum: det var inte så jäkla farligt att gräva upp det jag kunde och sen låta klipparen sköta det dagliga. Dock är plantan rätt envis, ser skott som kommer upp 2-3 meter ifrån moderplantan ganska frekvent.
Den visste inte vem den hade att göra med.Nephisto skrev:Kanske lika bra att återkoppla igen.
Kanske dags för en uppdatering. Nu har det gått tre år sen vi grävde upp. Kan säga att det är en jäkla envis planta men den börjar bli rejält svag nu. Det har kommit max 10 skott totalt i år. De flesta dyker upp i syrenbusken som stod bredvid parksliden. Ändå imponerande att den kämpar på 💪🔥
Syrenbusken är lika invasiv som parksliden så...😇Nephisto skrev:Kanske lika bra att återkoppla igen.
Kanske dags för en uppdatering. Nu har det gått tre år sen vi grävde upp. Kan säga att det är en jäkla envis planta men den börjar bli rejält svag nu. Det har kommit max 10 skott totalt i år. De flesta dyker upp i syrenbusken som stod bredvid parksliden. Ändå imponerande att den kämpar på 💪🔥
Perfekt att låta roboten klippa ner skotten. Verkar som att din granne vet vad han pratar om. 😊P PolpotkinLarsson skrev:Jag är en av de som köpt hus och upptäckt parkslide på tomten. Det står i en rad på ca 5x1 meter. Delvis växer det i den gemensamma thujan. Det kommer egentligen från grannen och står tack och lov på "rätt" ställe, så långt från huset som det går. Har kommit över glyfosat och min plan var att låta eländet växa ostört så jag kan behandla det i höst.
Häromdan erbjöd sig grannen att toppa thujan som avgränsar våra tomter och det fick han gärna göra. Han sa att han gör det från båda sidor och skulle städa upp efter sig, men jag påpekade att jag ska snygga till sidorna så han behöver inte städa. Men i all välmening tog han mina sidor ändå och när jag för sent såg det fick jag panik för han har jämnat hela beståndet av parkslide med marken.
Vi har pratat om parkslidet förr och vi har väldigt olika uppfattning om allvaret. Han tar av den "fina matjorden" som det växer i på sin sida häcken för att ha i växthuset. Han ser det inte som ett problem för hans robot kör över alla skott.. Syns det inte, finns det inte.
Jag har inte pratat med honom om det, vet inte riktigt vad det ska tjäna till nu när det redan är gjort.
Så... Vad kan jag vänta mig nu? Jag tänker mig att det kommer skott i mängder ni när halva säsongen har gått och plantan just blev av med sin möjlighet till fotosyntes.
Vi grävde upp vår för c:a fem år sen. Förra och förrförra året såg jag två små skott som jag drog upp med rothalsarna. I år har sommaren gått utan ett livstecken. Trägen vinner!
Kan uppdatera här:elpaco skrev:
Skaffade en kräsklippare som jag nyttjade här och klippte ner beståndet varje vecka. Var ihärdig, och tillslut fick jag bara små skott som kom upp per säsong. Denna säsong har jag rensat bort ca 15-25 skott, inte mer.
Var det Roundup du köpte i Sverige? Finns det Rounup "utspädd till tillåten max styrka för trädgårdsanvändning t.ex?? Vet en som använde "riktig" roundup på c:a. 50 m2 parkslide. Sim sala bim: på bara en behandling/säsong var hela beståndet helt borta. Och detta med ett medel som har en jättekort halveringstid! Trots det lär det vara förbjudet! Vem är ansvarig för ett sådant idiotbeslut?F frasen_36 skrev:
Hej! Vi tittar på ett hus där det finns parkslide på två platser på trädgården. På båda platserna är det långt från huset, men på den ena platsen är det även på granntomten. Är det möjligt att bli av med det om man kastar tillräckligt mycket pengar på det, även om man inte kan röra det på granntomten? Vad är mardrömsscenariot, och är det ett bättre val att helt avstå från att köpa ett hus med parkslide?
Att kväva det genom att kasta pengar på det tror jag inte att fungerar. Antingen rensar man under flera år, eller också använder man det otillåtna medlet glyfosat. Det är i princip de metoder som fungerar. Ingen metod kommer att fungera om inte grannen gör något eller tillåter dig att göra det.
Tack för svar. Kan man garanterat få bort det med glyfosat? Vad kostar det att ta in professionella för att få hjälp med det? Räcker det om man matar den full med glyfosat på sin egen sida av fastigheten eller behöver alla skott behandlas?D Daniel 109 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 707 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 707 inlägg
Det var den förra regeringen med minister Bolund i spetsen som förbjöd alla användning av bekämpningsmedel i trädgårdar. Den nuvarande regeringen har inte tagit bort förbudet. Kemikalieinspektionen är också ansvariga eftersom myndigheten (i samklang på förra regeringen) drev glyfosatpreparat från den svenska marknaden. Helt logiskt, om de inte får användas så är det ingen idé att sälja dem.C Canutos skrev:
Så det är kort och gott miljörörelsen med Miljöpartiet som dess främsta (men inte enda!) politiska gren som har skapat denna situation och övriga politiska partier som tycks trivas rätt bra med situationen. I alla fall gör de inget åt den.
Eftersom det inte är tillåtet lär du inte få ett proffs att göra det. Hela beståndet behöver sannolikt behandlas för att få en vettig effekt. Dock inte varje litet skott. Du ska INTE mata den full, utan använda korrekt dosering, om du använder det.M Mattepeee skrev:
Det är inte garanterat att den är borta direkt. Men det är den effektivaste metoden.
Att på vanligt vis rensa bort den fungerar också. Men det tar lång tid.