Claes Sörmland
M Mattepeee skrev:
Tack för svar. Kan man garanterat få bort det med glyfosat? Vad kostar det att ta in professionella för att få hjälp med det? Räcker det om man matar den full med glyfosat på sin egen sida av fastigheten eller behöver alla skott behandlas?
Du hittar en entreprenör som kan tänkas vilja göra glyfosatbesprutningsjobbet hos dig. Bor du nära de större städerna eller i södra Sverige ökar chanserna att det finns ett sådant företag inom räckhåll. På andra håll i landet kanske det inte finns någon då marknaden är minimal.

Sen skriver du en ansökan till kommunen om att få dispens mot förbudet att använda glyfosatpreparat i din trädgård. När detta har beviljats (mot avgift som varierar mellan kommuner) kommer företaget på besök och besprutar, det ska ske under sensommar eller tidig höst.

Ett år senare får företaget komma tillbaka och bespruta en gång till. Sen borde det vara klart.

Helt taget ur luften så gissar jag att det totalt går på någonstans mellan 10 000-30 000 kr. Min gissning bygger på att företaget måste ägna en dag till att besöka dig och hjälpa dig med din dispensansökan, och efter detta göra ytterligare två platsbesök. Troligen långa bilresor om du inte har enorm tur och bor alldeles i närheten av ett sådant ovanligt företag. Om det ska blir några pengar av allt detta arbete så måste företaget fakturera det beloppet.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
F
C Canutos skrev:
Var det Roundup du köpte i Sverige? Finns det Rounup "utspädd till tillåten max styrka för trädgårdsanvändning t.ex?? Vet en som använde "riktig" roundup på c:a. 50 m2 parkslide. Sim sala bim: på bara en behandling/säsong var hela beståndet helt borta. Och detta med ett medel som har en jättekort halveringstid! Trots det lär det vara förbjudet! Vem är ansvarig för ett sådant idiotbeslut?
Det var den tidigare typen av Roundup jag använde. Inte den som säljs nu under samma namn utan glukosfat.
 
F
D Dilato skrev:
Syrenbusken är lika invasiv som parksliden så...😇
Ja det håller jag nog med om. Åtminstone är den jäkligt livskraftig.
En annan växt jag haft större bekymmer med att förhindra spridas är Vildshasmin - djävulsk växt med lianer som sprider sig och slår rot överallt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var den förra regeringen med minister Bolund i spetsen som förbjöd alla användning av bekämpningsmedel i trädgårdar. Den nuvarande regeringen har inte tagit bort förbudet. Kemikalieinspektionen är också ansvariga eftersom myndigheten (i samklang på förra regeringen) drev glyfosatpreparat från den svenska marknaden. Helt logiskt, om de inte får användas så är det ingen idé att sälja dem.

Så det är kort och gott miljörörelsen med Miljöpartiet som dess främsta (men inte enda!) politiska gren som har skapat denna situation och övriga politiska partier som tycks trivas rätt bra med situationen. I alla fall gör de inget åt den.
Och hur länge ska den NUVARANDE regeringen skylla allt på nåt som bestämts tidigare utan att i stället göra nåt åt det? Låter bara som tjafs i sandlådan.
 
P
F frasen_36 skrev:
Och hur länge ska den NUVARANDE regeringen skylla allt på nåt som bestämts tidigare utan att i stället göra nåt åt det? Låter bara som tjafs i sandlådan.
Det blir lite hattigt om förbud införs och upphävs vart fjärde år. Det är förmodligen därför den nuvarande regeringen är lite passiv i ärendet. Den anser kanske också att det inte är en viktig politisk fråga.

Den här typen av förbud (eller avstående från förbud) är lämpliga att komma överens om i bred politisk enighet, men det tycks vara omodernt med sådant numera.
 
  • Gilla
  • Haha
Paco64 och 3 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen skriver du en ansökan till kommunen om att få dispens mot förbudet att använda glyfosatpreparat i din trädgård. När detta har beviljats (mot avgift som varierar mellan kommuner) kommer företaget på besök och besprutar, det ska ske under sensommar eller tidig höst.
Samt besprutar grannens parkslidebestånd om det ska vara någon mening med hela övningen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
I vilka kommuner kan man få dispens?
Vilka firmor utför tjänsten?
Jag har inte sett något exempel på det. Förekommer det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att kväva det genom att kasta pengar på det tror jag inte att fungerar. Antingen rensar man under flera år, eller också använder man det otillåtna medlet glyfosat. Det är i princip de metoder som fungerar. Ingen metod kommer att fungera om inte grannen gör något eller tillåter dig att göra det.
Säg inte det. Kopparmynt i tjocka lager borde funka.
 
  • Haha
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Det blir lite hattigt om förbud införs och upphävs vart fjärde år. Det är förmodligen därför den nuvarande regeringen är lite passiv i ärendet. Den anser kanske också att det inte är en viktig politisk fråga.

Den här typen av förbud (eller avstående från förbud) är lämpliga att komma överens om i bred politisk enighet, men det tycks vara omodernt med sådant numera.
Hittar ingen info om att nuvarande regering hade något emot förbudet när det infördes så det var kanske "enighet"...
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
S
M Mattepeee skrev:
Hej! Vi tittar på ett hus där det finns parkslide på två platser på trädgården. På båda platserna är det långt från huset, men på den ena platsen är det även på granntomten. Är det möjligt att bli av med det om man kastar tillräckligt mycket pengar på det, även om man inte kan röra det på granntomten? Vad är mardrömsscenariot, och är det ett bättre val att helt avstå från att köpa ett hus med parkslide?
Det finns ca ett dussin olika metoder att bekämpa parkslide. Du kan läsa om dem i mitt dokument: https://bit.ly/parkslide

Såvitt jag vet är det bara ett företag i Sverige, https://www.invaterm.com/ , som lämnar garanti på jobbet. Ingen annan metod är tydligen säker nog för att de skall våga lämna garantier. En annan fördel är att behandlingen bara tar en vecka och att du därefter kan använda marken. Nackdelen är att det är ganska dyrt. Jag är själv involverad i företaget så som vanligt bör du läsa på och bilda dig en egen uppfattning. Andra här ljuger uppenbarligen så lita inte på vad enskilda skribenter skriver.

Det är en förutsättning att även behandla på din grannes sida oavsett metod. Om du står för betalningen så har jag svårt att tro att det blir ett problem.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Tack för svar. Går det att få en prisindikation för att få bort ett mindre bestånd, dvs kostar det 20k eller 200k?
 
S
M Mattepeee skrev:
Tack för svar. Går det att få en prisindikation för att få bort ett mindre bestånd, dvs kostar det 20k eller 200k?
Det beror på ett flertal faktorer varav det viktigaste är antal kvadratmeter. 2 små bestånd kan man ofta köra samtidigt vilket bara är lite dyrare än att köra ett större. Är totalarean för stor måste man köra det i 2 omgångar. Av den bristfälliga beskrivningen jag har hittills skulle jag gissa på 50k till 100k. Hör av dig till försäljningen så hjälper de dig.
 
Att rensa kostar inget och illegal glyfosat någon hundring. STBs metod tar dessutom död på allt på växtplatsen. Inte bara parkslide.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Att rensa kostar inget och illegal glyfosat någon hundring. STBs metod tar dessutom död på allt på växtplatsen. Inte bara parkslide.
Vore intressant att läsa vilka skribenter som STB anser "uppenbarligen ljuger"?
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vore intressant att läsa vilka skribenter som STB anser "uppenbarligen ljuger"?
Kanske de som inte har "Dokumentet" som sin bibel.😀
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.