Jag hade några enstaka stammar parkslide på baksidan som jag slet av och la några markstensplattor över. Den var snabb med att skjuta upp några skott mellan plattorna men räckte med att jag drog dessa två gånger sen orkade den inte mer.

Värre på en annan plats på tomten där det är ett större rotsystem som inte går att täcka, ryckt hela sommaren men det fortsätter komma om än långsammare tillväxt
 
  • Ledsen
Bengt Numelin
  • Laddar…
S STB skrev:
Att ni har mage att klanka ner och förlöjliga detta förvånar mig. Hittar ni något fel i dokumentet så får ni gärna påpeka det så gör jag en rättelse.

Nästa gång ni skriver ett inlägg så hoppas jag ni kan fundera på om du skall försöka hjälpa någon som har en fråga, eller om ni skall klanka ner på någon som försöker hjälpa.
Ta inte i så du spricker!
Du har gjort ett häfte med tips om hur man rensar bort ett ogräs. Mycket välskrivet och informativt, får jag säga, men likväl är det en reklambroschyr för firman du är involverad i. Något du så fort tillfälle ges, puffar för. -Mitt dokument hit och mitt dokument dit.
Att vi därför skojar lite med dig, får du nog tåla. Eller hur.

Det bästa tipset man kan ge oroliga och ibland helt desperata, är att inte vara varken oroliga eller desperata. Det är tack och lov bara en växt som varken kan spräcka husgrunder eller äta elbilar till frukost.
 
  • Gilla
HeyJon och 4 till
  • Laddar…
P
I Intet skrev:
Du har gjort ett häfte med tips om hur man rensar bort ett ogräs. Mycket välskrivet och informativt, får jag säga, men likväl är det en reklambroschyr för firman du är involverad i.
Har du läst STBs skrift om parkslide?
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
för ett tag sedan
 
S
Nissens Nissens skrev:
Tror inte många hushåll upplever problem med lupiner. Forumet vänder sig trots allt till hushåll i första hand, inte biologer.

Jag tillför i detta fallet info till dig att parkslide inte är något större problem för de flesta, medan maskrosor är det för många. 😊

Att du har skygglapparna på och har bestämt dig för att parkslide är ett stort problem påverkar inte nödvändigtvis så många.
Jag håller helt med dig. Varför har du fått för dig att jag tycker något annat? Här har jag en post som beskriver min åsikt i frågan: https://www.byggahus.se/forum/threa...pa-hus-tomt-med-parkslide.235412/post-5792268

I Intet skrev:
Ta inte i så du spricker!
Du har gjort ett häfte med tips om hur man rensar bort ett ogräs. Mycket välskrivet och informativt, får jag säga, men likväl är det en reklambroschyr för firman du är involverad i. Något du så fort tillfälle ges, puffar för. -Mitt dokument hit och mitt dokument dit.
Att vi därför skojar lite med dig, får du nog tåla. Eller hur.

Det bästa tipset man kan ge oroliga och ibland helt desperata, är att inte vara varken oroliga eller desperata. Det är tack och lov bara en växt som varken kan spräcka husgrunder eller äta elbilar till frukost.
Nästan alla frågor som ställs här om parkslide besvaras av dokumentet. Eftersom det normalt besvarar alla följdfrågor så är det praktiskt att hänvisa till det. Dessutom besvarar det också frågor som en frågeställare helt enkelt inte har kunskap nog för att fråga om. Jag har lagt ner väldigt många timmar efterforskningar och gjort flera praktiska prov för att kunna skriva det och blir ledsen när jag får skit för att jag försöker hjälpa andra.

Jag skrev och publicerade dokumentet långt innan Invaterm-metoden uppfanns. Det var tack vare dokumentet som jag kom med lite efteråt för att hjälpa till att lösa en del praktiska problem. Har du sett hur stor andel av dokumentet som ägnas åt Invaterm? Läs på och återkom med om du vill stå fast vid ditt uttalande om att det är en reklambroschyr.
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Samtidigt så har vi tidigare rapporter om att växten då bara kryper i gräset där roboten in kommer åt den. Pss som just maskrosor gör.

Om det räckte med robot så hade jag inte haft en enda maskros...
Maskrosor förökas med frön som de sprider i oerhörda mängder, en robotklippare kan inte hindra detta.
Samt att maskrosor är duktiga på att anpassa sig till låg klipphöjd.
När jag under 90-talet jobbade på en golfbana reagerade jag på att det växte bonsai-maskrosor på greener som klipptes på ca 3-3,5 mm höjd.
Tror inte en parkslide klarat de, och som inte (ännu) kan fröföröka sig.

Parkslide är ett otyg att bli av med, men jag har lyckats att under 2-3 år utrota grannens bestånd som hon avsiktligt planterade för att den "var så fin".
Det kan man hålla med om, men efter att jag talat om för henne det olämpliga i att plantera en sådan bredvid hennes lillstuga med torpargrund och 4,5 meter från min tomt gick hon med på att jag fick ta bort den.

Under de få år den stod där innan jag började angripa den växte den sig stor, men efter en inledande Glyfosatbehandling på hösten följt av ryckande året efter, Glyfosat igen på hösten året därpå samt att jag i de avklippta stjälkarna hällde i lite natriumhypoklorit var den lite segare året därpå, då fortsatte jag rycka det som kom upp och påföljande år, det tredje var det någon enstaka som dök upp och rycktes bort och förra året såg jag inget nytt skott och inte heller i år.

Med det vill jag hävda att kriget är vunnet till en total kostnad av peanuts och ett antal timmar av min tid.
Så min timpenning för detta jämfört med att leja bort till firmor borde vara i häradet av tusentals kronor/timme. Rena konsultarvodet med andra ord!
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Nissens
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Samtidigt så har vi tidigare rapporter om att växten då bara kryper i gräset där roboten in kommer åt den. Pss som just maskrosor gör.
Det har jag missat helt, ändå har jag läst det mesta. Var hittade du det?

Har aldrig sett någon växt krypa. Maskrosor vet jag av någon anledning blommar långt nere vid marken om de klipps regelbundet.
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Om det räckte med robot så hade jag inte haft en enda maskros...
Tror inte att någon påstått att robot funkar på maskrosor…
 
Det finns runt 1000arter av maskrosor i Sverige. Sannolikt handlar det om en låg art snarare än att den kan anpassa sig efter miljön på en golfreen. Parkslide är klonad, den anpassar sig inte.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det finns runt 1000arter av maskrosor i Sverige. Sannolikt handlar det om en låg art snarare än att den kan anpassa sig efter miljön på en golfreen. Parkslide är klonad, den anpassar sig inte.
Skitsnack. Du gissar bara. De fanns inte innan jag hade robot. De konverterar knappast bara för att de blir nerklippta hela tiden.

Eftersom du är känd för att gissa högt och lågt vore det bra om du skickar länkar som styrker det du påstår.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns runt 1000arter av maskrosor i Sverige. Sannolikt handlar det om en låg art snarare än att den kan anpassa sig efter miljön på en golfreen. Parkslide är klonad, den anpassar sig inte.
Det är en gammal sanning att maskrosor anpassar sig. De första låter jag växa upp. Då blir de säkert två decimeter långa. Efter kapar jag dom vid fotknölarna med gräsklipparen. Vid andra blomningen blir de max en cm innan de slår ut. Detta trodde jag tillhörde allmänbildningen, för vem kan ha missat något så uppenbart?
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
Nissens
I Intet skrev:
Det är en gammal sanning att maskrosor anpassar sig. De första låter jag växa upp. Då blir de säkert två decimeter långa. Efter kapar jag dom vid fotknölarna med gräsklipparen. Vid andra blomningen blir de max en cm innan de slår ut. Detta trodde jag tillhörde allmänbildningen, för vem kan ha missat något så uppenbart?
Daniel är en gubbgissningarnas man. Han googlade maskrosor och upptäckte att det finns mängder med maskrosarter, och då hittade han på (ljög) om att det finns maskrosarter som växer kort som dyker upp när man klipper maskrosorna. Därför bad jag om länkar för han kör ständigt med dessa ständiga gissningar.

Det är fascinerande att maskrosorna kan anpassa sig så…
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
U
Är det inte det att maskrosorna växer så långa det krävs för att få sol?
Klipper man ofta och kort så blir maskrosorna kortare. Släpper man upp gräset så blir maskrosorna längre för att få sol. Jag har maskrosor i ett oklippt dike som är 40cm höga, i gräsmattan är de kanske 15cm och hos grannen som har robot är de ju bara några cm. Tvivlar på att det är olika arter.

Jag sätter pallkragar runt mina rabarber för att få långa slanka stjälkar när den försöker nå sol. Har jag inga pallkragar blir de grövre, kortare och träigare.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Är det inte det att maskrosorna växer så långa det krävs för att få sol?
Klipper man ofta och kort så blir maskrosorna kortare. Släpper man upp gräset så blir maskrosorna längre för att få sol.

Jag sätter ju pallkragar runt mina rabarber för att få långa slanka stjälkar när den försöker nå sol. Har jag inga pallkragar blir de grövre, kortare och träigare.
Så kan det också vara. Men det är likväl samma planta.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
U
I Intet skrev:
Så kan det också vara. Men det är likväl samma planta.
Inte samma planta, men troligen samma art :)
 
Nissens Nissens skrev:
Det har jag missat helt, ändå har jag läst det mesta. Var hittade du det?
Hittar inte nu, men det står bla i "dokumentet".
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.