Den aktiva substansen i Homoslyr var det ju egentligen inte större problem med. Problemet var att tillverkningen resulterade i föroreningar av dioxin.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S
P paralun skrev:
Jag känner inte till att det betalats ut ofantliga skadestånd i USA?
Har du testat Google?

En detalj i min utsaga om rättsfallen rörande glyfosat i USA var tyvärr av lite för gammalt datum. Det finns numera rättsfall som slutat i dom, inte bara förlikningar.

För övrigt förstår jag inte vad jag skrivit som motsäger det som du anför i din länk. Ge mig gärna ett direkt citat ut rapporten istället för att hänvisa till 52 tätskrivna sidor på komplicerad engelska.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det amerikanska rättssystemet med deras kultur av stora skadestånd, okunniga jurymedlemmar och aggressiva och manipulativa jurister är ingen bra grund för att avgöra vetenskapliga frågor. Jag skulle inte titta där.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det amerikanska rättssystemet med deras kultur av stora skadestånd, okunniga jurymedlemmar och aggressiva och manipulativa jurister är ingen bra grund för att avgöra vetenskapliga frågor. Jag skulle inte titta dädär.
Vad har rättegångarna mot Trump med parkslide att göra?

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Har du testat Google?

En detalj i min utsaga om rättsfallen rörande glyfosat i USA var tyvärr av lite för gammalt datum. Det finns numera rättsfall som slutat i dom, inte bara förlikningar.

För övrigt förstår jag inte vad jag skrivit som motsäger det som du anför i din länk. Ge mig gärna ett direkt citat ut rapporten istället för att hänvisa till 52 tätskrivna sidor på komplicerad engelska.
Jo mycket kort så sammanfattar EU-kommissionen rapporten så här när tiilståndet för Glyfosat förlängdes.

"På grundval av Efsas bedömning av glyfosatets inverkan på människors, djurs och miljöns hälsa, och som inte identifierade kritiska problemområden som skulle förhindra ett förnyat godkännande"

Så peer-review rapporten användes som underlag och det är mycket svårt att ifrågasätta den eftersom det är en större grupp av ledande forskare som enats om resultatet.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sv/QANDA_23_5793

• Gilla
Hobbybonde01
  • Laddar…
S
P paralun skrev:
Jo mycket kort så sammanfattar EU-kommissionen rapporten så här när tiilståndet för Glyfosat förlängdes.
Du hävdar att min text:
"Det är såvitt jag vet ingen som vet huruvida glyfosat skulle ha något tröskelvärde. Överhuvudtaget är giftigheten för människor omstridd. Det har betalats ut ofantliga summor i skadestånd till personer i USA, men såvitt jag vet har det alltid slutat i förlikning innan en dom fallit. Alltså har det inte skapats prejudikat vilket annars skulle skapat ett juridiskt "bevis" för skadligheten. Juridik i USA är dock ibland väldigt skild från verkligheten."
(För övrigt har jag rättat mig själv eftersom de numera finns rättsfall som slutat i en dom. En snabb summering av skadestånden verkar hittills hamna mellan totalt 20 och 30 miljarder kronor, men jag är väldigt osäker på de siffrorna.)

säger något som motsägs av EU-kommisionens formulering:
"På grundval av Efsas bedömning av glyfosatets inverkan på människors, djurs och miljöns hälsa, och som inte identifierade kritiska problemområden som skulle förhindra ett förnyat godkännande, har kommissionen därför antagit den föreslagna genomförandeförordningen om förnyat godkännande av glyfosat, på vissa villkor och med vissa begränsningar (se fråga 5)."
(För övrigt är det cherrypicking på riktigt att avsluta ett citat mitt i en mening bara för att slutet inte passar din agenda.)

S STB skrev:
Du hävdar att min text:
"Det är såvitt jag vet ingen som vet huruvida glyfosat skulle ha något tröskelvärde. Överhuvudtaget är giftigheten för människor omstridd. Det har betalats ut ofantliga summor i skadestånd till personer i USA, men såvitt jag vet har det alltid slutat i förlikning innan en dom fallit. Alltså har det inte skapats prejudikat vilket annars skulle skapat ett juridiskt "bevis" för skadligheten. Juridik i USA är dock ibland väldigt skild från verkligheten."
(För övrigt har jag rättat mig själv eftersom de numera finns rättsfall som slutat i en dom. En snabb summering av skadestånden verkar hittills hamna mellan totalt 20 och 30 miljarder kronor, men jag är väldigt osäker på de siffrorna.)

säger något som motsägs av EU-kommisionens formulering:
"På grundval av Efsas bedömning av glyfosatets inverkan på människors, djurs och miljöns hälsa, och som inte identifierade kritiska problemområden som skulle förhindra ett förnyat godkännande, har kommissionen därför antagit den föreslagna genomförandeförordningen om förnyat godkännande av glyfosat, på vissa villkor och med vissa begränsningar (se fråga 5)."
(För övrigt är det cherrypicking på riktigt att avsluta ett citat mitt i en mening bara för att slutet inte passar din agenda.)
Fokusera nu på EFSA-rapporten och jag vet att vissa gröna gör allt för att ifrågasätta den som kom som en "käftsmäll"....

Tillståndet för glyfosat ÄR förlängt till år 2033 eftersom forskarna i peer-review rapporten INTE kunde se några kritiska problemområden. Så är det bara!

Jag är sedan helt säker på att svenska husägare skulle klara av att hantera Glyfosat med utbildning.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S
P paralun skrev:
Fokusera nu på EFSA-rapporten och jag vet att vissa gröna gör allt för att ifrågasätta den som kom som en "käftsmäll"....

Tillståndet för glyfosat ÄR förlängt till år 2033 eftersom forskarna i peer-review rapporten INTE kunde se några kritiska problemområden. Så är det bara!
Jaha, har jag sagt något som motsäger det? Det enda jag säger är följande:

S STB skrev:
Vill du veta mer exakt så läst mitt dokument: [länk]

Med ett så litet bestånd finns ingen anledning att behandla 2 gånger på samma säsong. Kör en gång efter blomningen så kanske du räddar lite bin och humlor också.

Eftersom det är såpass lite så tycker jag egentligen att det är helt fel att ta till gifter. Du gräver förmodligen bort tillräckligt med rötter på några minuter. Blir det kvar något så försvinner det av sig självt om du klipper gräsmattan regelbundet.
När man penslat bladen, ändrar de färg efter några dagar eller hur vet man att glyfosatet verkat?

Claes Sörmland
P perka99 skrev:
När man penslat bladen, ändrar de färg efter några dagar eller hur vet man att glyfosatet verkat?
Först ser du inget, sen gulnar plantan och får förkrympt nytillväxt efter några veckor. Men det är höst nu så förvänta dig inget som inte höstvädret ger.

• Gilla
perka99
  • Laddar…
Nej, det ska dras ner till roten utan att bladen blir skadade. Du kommer i princip inte att se något förrän i vår.

• Gilla
perka99
  • Laddar…
S
P perka99 skrev:
På parkslide tar det ca 2 veckor innan bladen börjar bli gula och bruna, men kan variera beroende på temperatur mm.

Du behöver inte "veta" om glyfosat verkar. Har du sprayat på som jag beskrivit i dokumentet så kommer det fungera. Är det några plantor som är uppenbart friskare när de flesta andra ser vissna ut så har du förmodligen missat dessa och kan då köra på lite extra på just dem.

• Gilla
perka99
  • Laddar…
S STB skrev:
På parkslide tar det ca 2 veckor innan bladen börjar bli gula och bruna, men kan variera beroende på temperatur mm.

Du behöver inte "veta" om glyfosat verkar. Har du sprayat på som jag beskrivit i dokumentet så kommer det fungera. Är det några plantor som är uppenbart friskare när de flesta andra ser vissna ut så har du förmodligen missat dessa och kan då köra på lite extra på just dem.
Penslade på bladen istället för att spraya, hoppas det var tillräckligt

Claes Sörmland
P perka99 skrev:
Penslade på bladen istället för att spraya, hoppas det var tillräckligt
Säkert bättre, då täcker du ju garanterat bladen.

S STB skrev:
Det potentiella problemet är att glyfosat kan spridas vidare i både grundvatten och ytvatten till känsliga miljöer en bit bort. Jag läste en forskningsrapport som testade den rekommenderade ytdosen på 4 arter av grodor. De olika arterna hade en dödlighet på mellan 25% och 100% efter 24 timmar. Med stor sannolikhet inträffar skador vid betydligt lägre koncentrationer. Eftersom de flesta jag ser på facebook verkar köpa 5 liter med 360 eller 480-koncentrat, så kan de döda av ca 10000 kvadratmeter. Man kan ju hoppas att de åtminstone läser bruksanvisningen (på polska?) innan de använder medlet. Av alla frågor av typen "Jag har just köpt glyfosat, hur blandar jag det?" som dyker upp så kan jag tänka mig att det är många som bara gissar och överdoserar. Jag har ALDRIG sett någon fråga om hur stor mängd aktiv substans man skall applicera per kvadratmeter, vilket är den enda viktiga parametern.

Glyfosat som används korrekt har små miljökonsekvenser. Det är därför som det används flitigt i jordbruket och generellt anses vara säkert. Ett orosmoln är påverkan på bins immunförsvar som behöver studeras ytterligare eftersom inte ens verkningsmekanismen är känd än (såvitt jag vet). I praktiken är det nog bara enstaka okunniga personers överdoseringar som kan ställa till problem. Konsekvenserna är dock relativt lokala och kortvariga tack vare den begränsade livslängden till skillnad från PFAS, DDT mm. Tyvärr är mörkertalet svårt att uppskatta eftersom inköpen sker "svart" och att väldigt få ens märker skillnader i t.ex. grodpopulationer och ännu färre kommer på tanken och har möjlighet att mäta miljögifter.
Detta är precis det som händer när förbudsivrarna får fritt spelrum tvärs vetenskap och rättsuppfattning.

Ett dåligt beslut som leder till dåliga följder för miljön och ökade kostnader för samhället.

Bättre med mer utbildning och tex mindre tillgänglighet genom små förpackningar som begränsar ev skada.

• Gilla
elsa stina andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.