Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lagligt använd så blir det ju väldigt dyrt.
Nu introducerade du ett nytt bivillkor. 😀

Vet någon för övrigt vad brottet/straffet/sanktionen kan bli om man på något sätt får tag i substansen och använder den mot parkslide i sin trädgård? Kanske varit uppe för men trådarna är flera och långa…
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Nu introducerade du ett nytt bivillkor. 😀
Det var väl ändå lite implicit?

Alfredo Alfredo skrev:
Vet någon för övrigt vad brottet/straffet/sanktionen kan bli om man på något sätt får tag i substansen och använder den mot parkslide i sin trädgård? Kanske varit uppe för men trådarna är flera och långa…
Gissningsvis böter. Kan åklagare visa på skada av användningen på människa eller miljö är det typiskt sett upp till två års fängelse.
 
Nu är väl inte socker godkänt som bekämpningsmedel. Så det är nog inte en laglig metod.
 
  • Haha
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var väl ändå lite implicit?
Utifrån rätt frekventa frågor och svar här på forumet är jag lite kluven kring hur man ska se på det...
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Nu är väl inte socker godkänt som bekämpningsmedel. Så det är nog inte en laglig metod.
Juridiskt en intressant fråga. Är det olagligt att använda vanligt socker för att skapa syrebrist i jorden så att parksliderötterna dör?

Jag läser förordningarna som att det inte är så.

1. Växtskyddsmedel får inte användas på t ex tomtmark för bostadshus. (2 kap 37 § bekämpningsmedelsförordningen)

2. Kemiskt växtskyddsmedel definieras enligt bekämpningsmedelsförordningen som en kemisk produkt som är ett växtskyddsmedel enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1107/2009 (1 kap 4 § bekämpningsmedelsförordningen)

3. Växtskyddsmedel definieras enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1107/2009 som produkter, i den form som de tillhandahålls användaren, som består av eller innehåller verksamma ämnen, skyddsämnen eller synergister och är avsedda för någon av följande användningar [följs av en lista med beskrivning av påverkan på växter]. (Artikel 2 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1107/2009)

Vanligt socker är inte avsett för dylika användningar och därmed är det inte ett växtskyddsmedel. Av samma skäl är alla möjliga husmorsknep tillåtna för bekämpning av ogräs i trädgården.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jag tänkte på det här fallet. Det borde finas juridiska likheter.
[länk]
Verkar vara annan lagstiftning som sätter stopp för detta. Svårt att veta från otydliga journalistalster men jag antar att det handlar om att saltet är en biocidprodukt enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 528/2012. Se andra strecksatsen i Artikel 3 1:

Lagtextdefinition av "biocidprodukt" enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 528/2012 med två strecksatsbeskrivningar om användning av verksamma ämnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Användning av biocidprodukter kräver Kemikalieinspektionens godkännande. Det var väl ett sånt godkännande som man inte fick för salt i Mörbylånga kommun.
 
Jag har uppfattade det som att det är otillåtet att använda produkter till ändamål som de inte är godkända för.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jag har uppfattade det som att det är otillåtet att använda produkter till ändamål som de inte är godkända för.
Jag känner inget till ett sånt generellt förbud inom EU. Det skulle heller inte vara förenligt med vårt rätt fria samhälle.
 
Menar du att salt är klassad som biocid?
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Menar du att salt är klassad som biocid?
Ja som en biocidprodukt när man använder det enligt:

Citat från en text som definierar biocidprodukter, innehållandes regler kring ämnen som används för att förstöra eller avskräcka skadliga organismer.

Det mesta som inte verkar genom enbart fysisk eller mekanisk inverkan som man försöker använda för att ha ihjäl eller begränsa en organism faller ju under den förordningsdefinitionen. T ex försöker mina äkta hälft årligen mota myror med kanel och då blir denna krydda en biocid p g a ändamålet med användningen. Och då ska man ha godkännande på Kemikalieinspektionen.
 
Det bör ju då även gälla socker…
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har uppfattade det som att det är otillåtet att använda produkter till ändamål som de inte är godkända för.
Du tänker att om jag krossar löv med gräsklipparen begår jag brott? 😳
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det bör ju då även gälla socker…
Ja, det var min poäng. Det är alltså inte förbjudet enligt bekämpningsmedelsförordningen att använda socker på tomten för det är inget växtskyddsmedel enligt bekämpningsmedelsförordningens definition. Men det är möjligen en biocidprodukt som då kräver tillstånd att användas generellt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det var min poäng. Det är alltså inte förbjudet enligt bekämpningsmedelsförordningen att använda socker på tomten för det är inget växtskyddsmedel enligt bekämpningsmedelsförordningens definition. Men det är möjligen en biocidprodukt som då kräver tillstånd att användas generellt.
Framför allt blir det ett problem att sälja en sockersäck med en instruktion som beskriver hur du använder den som biocid.

Sedan är väl syftet viktigt i bedömningen när det är ok eller ej.

Använda 24%ig ättika för att lägga in gurkor är ok men att tvinga små barn att dricka den eller spruta den på växter är inte ok men enligt olika lagstiftningar.

Sälja 4%ig att använda på växter är ok men den får man inte lägga in grönsaker i eller tvinga i barn.

Tvinga ett barn att smaka på en bit inlagd gurka är nog ok men kanske inte så lämpligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.