1 565 808 läst · 5 465 svar
1566k läst
5,5k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Du är lite partisk i detta i och med det bolag du är en del av existerar pga detta dåliga beslut.S STB skrev:Jaha, har jag sagt något som motsäger det? Det enda jag säger är följande:
"Det är såvitt jag vet ingen som vet huruvida glyfosat skulle ha något tröskelvärde. Överhuvudtaget är giftigheten för människor omstridd. Det har betalats ut ofantliga summor i skadestånd till personer i USA, men såvitt jag vet har det alltid slutat i förlikning innan en dom fallit. Alltså har det inte skapats prejudikat vilket annars skulle skapat ett juridiskt "bevis" för skadligheten. Juridik i USA är dock ibland väldigt skild från verkligheten."
(För övrigt har jag rättat mig själv eftersom de numera finns rättsfall som slutat i en dom. En snabb summering av skadestånden verkar hittills hamna mellan totalt 20 och 30 miljarder kronor, men jag är väldigt osäker på de siffrorna.)
Med glyfosfat tillåtet så är nästan alla andra metoder rätt värdelösa i jämförelse. Eller hur?
Så jag förstår att du letar grumliga argument för att stödja förbudet. Och sprida dessa.
Jag har haft samma inställning till glyfosat både före och efter startandet av Invaterm AB. Inga väsentliga åsikter angående glyfosat har ändrats i mitt dokument sedan det skrevs. Det syns även i mina inlägg här på forumet i t.ex. den här tråden. Att mina tidigare åsikter harmoniserar väl med Invaterms arbetsmetod är att kausaliteten är åt det hållet.H Hobbybonde01 skrev:
Glyfosat är definitivt billigare än Invaterms metod, men har också nackdelar vilket gör att båda metoderna har sina marknadsandelar.
- Glyfosat dödar sällan de djupast liggande rötterna så de kan sätta skott långt senare eller då man gräver.
- Glyfosat tar ofta flera år medan Invaterm dödar allt på en vecka.
- Glyfosat har restriktioner nära vattendrag
- Med eller utan vetenskapligt stöd har många en motvilja mot att använda gifter i sitt närområde
Typexemplet då glyfosat är direkt olämpligt är då marken snart skall bebyggas av t.ex. hus eller väg.
Jag är för övrigt ingen förbudsivrare som tycker att utformningen av nuvarande regler är perfekta.
Mitt dokument innehåller sannolikt den bästa bruksanvisningen på svenska för hur glyfosat skall användas för bästa möjliga effekt till minsta möjliga miljöbelastning. Har du hittat någon bättre och mer utförlig?
Det jag hatar är snarast att länkar för inköp av 5-liters dunkar postas som kan döda hektar av växtlighet när behovet är några milliliter för att döda ett normalt parkslidebestånd. Det ökar bara risken för överdosering.
Det borde vara "förbjudet" att posta en länk med inköp av glyfosat utan att också ha med instruktioner om hur det bör användas.
Är detta parkslide som tagit över en jasminbuske ?
Tycker inte att stammarna ser bambuaktiga ut.
Tycker inte att stammarna ser bambuaktiga ut.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 000 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 000 inlägg
Okitech AB är ett mindre startup som försöker kväva parksliderötterna genom att skapa långvarig syrebrist i jorden med organiskt material:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...estas-i-sverige-ska-kvava-rotter-under-jorden
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...estas-i-sverige-ska-kvava-rotter-under-jorden

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 000 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 000 inlägg
Får man bara dit plastduken på ytan och på med det organiska materialet så blir det ju nästan garanterat syrebrist i jorden.Nissens skrev:
Och detta passar ju tomtmark rätt bra. Vetemjöl och strösocker är billiga varor. Kring 20 kr kilot för strösocker. D v s 100 kg strösocker för 2000 kr. Plus en rulle byggplast. Svårslagen billig parkslidebekämpning om det fungerar.
Så jag antar att det inte fungerar..Claes Sörmland skrev:
Får man bara dit plastduken på ytan och på med det organiska materialet så blir det ju nästan garanterat syrebrist i jorden.
Och detta passar ju tomtmark rätt bra. Vetemjöl och strösocker är billiga varor. Kring 20 kr kilot för strösocker. D v s 100 kg strösocker för 2000 kr. Plus en rulle byggplast. Svårslagen billig parkslidebekämpning om det fungerar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 185 inlägg
Må så vara, det är ju för att få veta som man forskar. Så jag tycker det är ett intressant försök. Det kostar nästan inget att prova, riskerna med metoden verkar vara klart hanterbara, och om det fungerar så har det några fördelar jämfört med andra metoder.K karlmb skrev:
En sträng till på lyran skadar aldrig för t ex de fallen som kemisk bekämpning är olämplig.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 000 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 000 inlägg
Jag är optimistisk. Vi behöver bara övertyga @Daniel 109 att ge sig på sitt tynande parkslidebestånd med industriella mängder socker och en rulle byggplast.K karlmb skrev:
Syftet med mitt försök är att det fungerar att rensa. Den undviker dessutom att ta död på allt, som den här metoden kommer att göra.