1 579 142 läst · 5 480 svar
1579k läst
5,5k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Oj, det här låter värre än klimatkatatrofen. Jag anser att vi bör lagstaga om att alla som har detta i sin trädgård måste schakta bort hela sin trädgård ner till 2,5 meters djup. Jag är helt övertygad att detta inte alls har något med att det finns företag som vill tjäna pengar, det är en ren lögn.
Var på visning idag. Såg detta växa på fastigheten. Är det vissen parkslide? Eller är det något annat?
Sista bilden är säljarens, från sommar, sensommar gissar jag, men uppenbarligen syns inte ev. slide i bilden. Bifogar den dock ifall någon kanske kan se något i den bilden som kan ha "parkslideaktiga" stammar - men vara något annat.
Tack för svar 😆Intet skrev:
Sista bilden är säljarens, från sommar, sensommar gissar jag, men uppenbarligen syns inte ev. slide i bilden. Bifogar den dock ifall någon kanske kan se något i den bilden som kan ha "parkslideaktiga" stammar - men vara något annat.
är det sensommar så skall parksliden stå full grönska för att övergå i blomställning till hösten och efter första frosten vissna nerS strömmark skrev:Var på visning idag. Såg detta växa på fastigheten. Är det vissen parkslide? Eller är det något annat?
Tack för svar 😆
de här stammarna vissnae för mycket länge sedan, så här kan det se ut på våren
Vilka blad är det du tänker på då?Z ZamuelA skrev:
Bilden med spöket är bilden i sin helhet, och det är ungefär under fönstrena som jag har fotograferat de vissna stammarna. Jag har ringat in det som är syrén med rött på den inzoomade bilden. Det gula är där jag fotat bilder på de vissna stammarna.
Denna bild är från en annan vägg. Där såg jag inget torrt som såg ut som parkslide, snarare gick mina tankar till hallon/björnbär när jag var på plats. Men på streetview-bilden här nedan började jag tänka parkslide... Men då blev jag osäker, för bladen brukar ju inte vilja växa i "par" sådär
Jag är ingen expert på parkslide, däremot syren vet jag hur infernaliskt svårt det kan vara att bli av med.. Växer in rötter överallt. varning!S strömmark skrev:
Vi har bott i hus med syrén, kirskål, parkslide, lupiner och annat sköj. Jag räds egentligen inte, personligen, någon av dessa växter. Möjligen pil, som verkligen varit den jobbigaste växten vi haft att göra med. MEN jag sitter och känner lite oro kring just parkslide eftersom debatten har blivit så upphausad och förbud väntas komma m.m. Jag har ingen lust att bo i ett hus med parkslide i det läget. Särskilt inte som glyfosat är så svårt att få tag på numera. Det var den vägen vi blev av med beståndet på förrförra fastigheten.Cheesen skrev:
Nu ska jag bara spamma denna tråd med två bilder till. Den ena där jag vill visa på hur smala stammarna på fotot jag tog är. Som pennan på bilden ungefär. Jag är fullt medveten om att parkslidestammar blir smalare ett par år in om man behandlar växten med glyfosat. Men jag kan inte minnas att våra parkslidar var fullt så jäkla prickiga... Mer flammigt röda, inte såhär mässlingprickiga.
Den andra bilden är från någon växtblogg där någon skriver om pionerna påväg upp osv. Där ser man ju illprickiga stammar o bakgrunden. Tjockleksmässigt känns ju dessa stammar mer pion, men vad är det i så fall för pion som är sådär prickig..? 🧐
det gula ser inte ut som parkslideS strömmark skrev:
Populärt i forumet
-
Objudna katter - stängseltips
Trädgård allmänt -
Insynsskydd till grannen
Trädgård allmänt -
Vad kan jag göra med stor sten på tomt? (Som gränsar till grannen)
Trädgård allmänt -
Vattenfall och förstoring av damm - idéer, tips och bilder?
Trädgård allmänt -
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Trädgård allmänt