1 579 142 läst · 5 480 svar
1579k läst
5,5k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Den konstaterades vara invasiv 1909.
Och jag har inte sagt något annat än att jag tycker den är lik Parkslide. Och du tycker inte det.elsa stina andersson skrev:
Så vi tycker olika.
Nej, den hittades förvildad första gången 1909. Det finns många invasiva växter som du kan köpa i handelsträdgårdar.
Okunnigheten om ps är stor och vitt utbredd och det verkar som om ps-älskare bara vägrar ta till sig alla varningar och all info om den bl a i media.elsa stina andersson skrev:
2010 var hela 14 år sen. Många insikter har gjorts sen dess, regler har ändrats och ÄNTLIGEN kommer infon om den ut till den breda allmänheten. Rekommenderar att läsa, lyssna och förstå att den är helt sann!
Ps hör INTE hemma hos oss.
Den har därför inga fiender här och blir istället en svår fiende till våra inhemska växter som den tar död på för att ta över marken.
Samma sak med lupiner, m fl.
Vore inte dikesrenarna vackrare med våra egna vilda blomster istället för bara en massa parkslide och lupiner? Iaf jag saknar dem och ser med oerhörd sorg hur även ängar och skogar tas över av otyget som bara sprider sig alltmer och snabbare då ingenting alls hindrar dem.
Där de kom ifrån har de såväl fiender som vänner bland både växter och djur. Där finns de i en symbios som håller dem under vett och kontroll. Allting på jorden har sitt eget lilla kretslopp där allt i kretsloppet är beroende av varandra för att fungera rätt.
Så när invasiva arter slår ut våra svenska växter så försvinner ju alltså hela små kretslopp med småkryp och annat. Färre insekter = mindre mat till fåglarna = färre kullar med färre ungar o s v uppåt i kedjan till att även påverka större och större djur..
Naturens balans är oerhört finurligt uppbyggd. Men det gör den också känslig då varje blomsort har sin alldeles egen sorts pollinatör. Och ingen av dem kan bara hipp som happ byta ut den andre = dör den ut ena så dör den andra också ut. Miljarder års utveckling ersätts inte på fem minuter. Den ersätts inte alls.
Ps har inga problem att döda precis ALLT omkring sig. De större tar bara lite längre tid. Jag har t o m sett skog backa när ps sprids mot den 😥
Det låter som en beskrivning människans utbredning över jorden. Död och förödelse.S Solvide skrev:Okunnigheten om ps är stor och vitt utbredd och det verkar som om ps-älskare bara vägrar ta till sig alla varningar och all info om den bl a i media.
2010 var hela 14 år sen. Många insikter har gjorts sen dess, regler har ändrats och ÄNTLIGEN kommer infon om den ut till den breda allmänheten. Rekommenderar att läsa, lyssna och förstå att den är helt sann!
Ps hör INTE hemma hos oss.
Den har därför inga fiender här och blir istället en svår fiende till våra inhemska växter som den tar död på för att ta över marken.
Samma sak med lupiner, m fl.
Vore inte dikesrenarna vackrare med våra egna vilda blomster istället för bara en massa parkslide och lupiner? Iaf jag saknar dem och ser med oerhörd sorg hur även ängar och skogar tas över av otyget som bara sprider sig alltmer och snabbare då ingenting alls hindrar dem.
Där de kom ifrån har de såväl fiender som vänner bland både växter och djur. Där finns de i en symbios som håller dem under vett och kontroll. Allting på jorden har sitt eget lilla kretslopp där allt i kretsloppet är beroende av varandra för att fungera rätt.
Så när invasiva arter slår ut våra svenska växter så försvinner ju alltså hela små kretslopp med småkryp och annat. Färre insekter = mindre mat till fåglarna = färre kullar med färre ungar o s v uppåt i kedjan till att även påverka större och större djur..
Naturens balans är oerhört finurligt uppbyggd. Men det gör den också känslig då varje blomsort har sin alldeles egen sorts pollinatör. Och ingen av dem kan bara hipp som happ byta ut den andre = dör den ut ena så dör den andra också ut. Miljarder års utveckling ersätts inte på fem minuter. Den ersätts inte alls.
Ps har inga problem att döda precis ALLT omkring sig. De större tar bara lite längre tid. Jag har t o m sett skog backa när ps sprids mot den 😥
Precis. Och det är människan som flyttat denna växt från sin rätta miljö i Japan till att bli en då vidrig växt här i Europa. Genom att människan i sin okunnighet tog bort från sin högst speciella miljö där den neutraliceras och genom att okunniga människor envisas vid att hålla fast vid den okunnigheten så fortsätter ps att genom dessa människors försorj fortsätta sprida sin död på våra inhemska växter. T ex genom att rycka på axlarna och skylla på att "jamen det gick ju att köpa plantor 2010."... 🙄Intet skrev:
Nu är det inte bara människor som ligger bakom att växter sprider sig och naturen är alltid i en konstant förändring. Det vi människor gör som är riktigt problematiskt är att vi skruvar upp tempot så fler arter dör än som tillkommer.S Solvide skrev:Precis. Och det är människan som flyttat denna växt från sin rätta miljö i Japan till att bli en då vidrig växt här i Europa. Genom att människan i sin okunnighet tog bort från sin högst speciella miljö där den neutraliceras och genom att okunniga människor envisas vid att hålla fast vid den okunnigheten så fortsätter ps att genom dessa människors försorj fortsätta sprida sin död på våra inhemska växter. T ex genom att rycka på axlarna och skylla på att "jamen det gick ju att köpa plantor 2010."... 🙄
Och detta på grund av att vi sprider oss i rasade tempo och förändrar miljön omkring oss. Så vi är minst sagt en invasiv art själva. Kanske den värsta av de alla…
Observera! Plockade en liten! bukett ur grannens och vår gemensamma grönska där dessa parkslide-stjälkarna gömt sig. MEN jag såg blommorna sticka upp 🤓elsa stina andersson skrev:
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Objudna katter - stängseltips
Trädgård allmänt -
Insynsskydd till grannen
Trädgård allmänt -
Vad kan jag göra med stor sten på tomt? (Som gränsar till grannen)
Trädgård allmänt -
Vattenfall och förstoring av damm - idéer, tips och bilder?
Trädgård allmänt -
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Trädgård allmänt