1 546 232 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
De har tydligen gott om pengar iaf.Anna_H skrev:
Det beror på vad du menar med stort problem. Om du menar för bebyggelse så nej. Det är inte där invasiva växter är ett problem.
Ja, något som blivit väldigt snett. Där är den eller andra invasiva växter inget stort problem.
Inte så länge det bara finns honplantor här och vädret inte blir varmare och fuktigare…P pmd skrev:
Men det finns fler växter som är betydligt värre som kommer hålla myndigheterna sysselsatta så den lär inte komma högt på listan oavsett…
Det är så fånigt med diskussioner som försöker kvantifiera hur stora problem är. Vissa människor dör av svält och bomber. Andra tycker det är katastrof att inte kunna anlägga en rabatt i den hörnan av trädgården som Feng Shui gurun föreslagit.
Vissa tycker det är enkelt att klippa ner parkslide dagligen i 10 år, medan en annan tycker det är ett stort jobb att plocka upp lite fallfrukt från grannens äppelträd som kleggar ner robotgräsklipparen.
Det är alltså helt beroende på individ och planerad användning av tomten som avgör om parkslide eller annat ogräs är ett problem eller inte.
Vissa tycker det är enkelt att klippa ner parkslide dagligen i 10 år, medan en annan tycker det är ett stort jobb att plocka upp lite fallfrukt från grannens äppelträd som kleggar ner robotgräsklipparen.
Det är alltså helt beroende på individ och planerad användning av tomten som avgör om parkslide eller annat ogräs är ett problem eller inte.
Samtidigt som jag håller med dig så heter tråden något av en anledning. Världspolitiken förringar inte annat i våra liv. Vi har alla drömmar och visioner och parkslide är minsann inte en av dem då det påverkar livet och möjligheter faktiskt då det kostar människor pengar och tid från annat då det även påverkar omgivningen.S STB skrev:Det är så fånigt med diskussioner som försöker kvantifiera hur stora problem är. Vissa människor dör av svält och bomber. Andra tycker det är katastrof att inte kunna anlägga en rabatt i den hörnan av trädgården som Feng Shui gurun föreslagit.
Jo, från kommunalt perspektiv är det ju ett ekonomiskt korrekt beslut. Men huruvida det är för medborgarnas bästa att en handikappad person som fått förköpsrätt på huset av kommunen just för att det var handikappanpassat inte kan komma ut i trädgården för att den är övervuxen av kommunalt planterad parkslide är jag lite tveksam till.H Hobbybonde01 skrev:
Med tanke på dina bilder så verkar du överdriva rätt så ordentligt…Anna_H skrev:Jo, från kommunalt perspektiv är det ju ett ekonomiskt korrekt beslut. Men huruvida det är för medborgarnas bästa att en handikappad person som fått förköpsrätt på huset av kommunen just för att det var handikappanpassat inte kan komma ut i trädgården för att den är övervuxen av kommunalt planterad parkslide är jag lite tveksam till.
Hur länge dröjer det egentligen tills en hanplanta slagit rot i landet?H Hobbybonde01 skrev:
Ska vi sitta lungt tills det plötsligt händer, eller ska ta chansen nu att verkligen utrota när det är långt mkt enklare än tex i England som har båda könen?
Det lär vi bli det förstnämnda med tanke på politikernas förmåga till prioriteringar.☹️
Köpte en gammal sommarstuga för några år sedan. Två "stora" bestånd parkslide fanns då på tomten, ett på 50 m2 och ett på 40 mm2. 3 m höga. Vad vi fick reda på var att ett engelskt (?) Parslide dödare företag hade varit på tomten ett år innan vi köpte. Det är nu ungefär 6 år sedan och parksliden är definitivt stendöd. Inget har kommit tillbaka igen så visst är den mycket lätt att utrota tydligen. Hemligheten att den försvann så fort och effektivt var tydligen att man skall spruta/stryka på medlet (Glyfosat??) på undersidan MÅSTE tydligen vara på undersidan.av bladen, precis innan höstfrosten sätter in . Då ger den sig på ett år ungefär och kommer inte tillbaka!S shadowfire skrev:Hahah, jag knäcker mig till alla härliga idéer ni har.
Den med betande djur var bäst hittills, drömmen om eget hus förvandlades plötsligt till en fårfarm.
Fotosyntesen är ju baserad på att ljus måste finnas och total mörkläggning är något som fungerar på det mesta, men det är otroligt svårt att mörklägga en så pass stor area totalt. Det får inte finnas en skarv och de presenningar jag köpte som ändå har en skaplig vattenpelare dvs täthet släpper igenom mikroljus som räcker för att Parksliden ska fortsätta gro.
Det värsta är att jag får höra på omvägar att folk i vårt land efterfrågar Parkslide.
Det ryktas om att det kan vara bra mot Borrelia o annat, men för guds skull stoppa dessa människor som vill fortsätta föröka denna växt i svenska trädgårdar.
Det borde skrivas in i svensk lag att ser man någon som planterar en Parkslide så har man rätt till "omhändertagande och frihetsberövande av växt".
Redigerat: