S
Nissens Nissens skrev:
Det har jag missat helt, ändå har jag läst det mesta. Var hittade du det?
Det är rätt att parkslidens rötter kan växa långa sträckor under gräsmattor. De försöker dock generellt sätta skott en bit bort, men när de klipps ner av robotgräsklipparen så fortsätter rötterna växa allt längre bort. Faran med detta är att man inte ser problemet innan skott dyker upp i rabatten på andra sidan gräsmattan.

Jag tittade på en fastighet i mina hemtrakter där det var ett parkslidebestånd på kommunal mark bredvid. Fastighetsägaren tyckte inte det var ett stort problem eftersom det var berg i dagen vid tomtgränsen förutom ett ställe där han hade en garageuppfart. Den var grundad ner till berg med sprängsten. Därefter var det ett par meter gräsmatta klippt av robot, sedan en rabatt. Både han och jag var ganska förvånade när skott dök upp i rabatten.

Efter påtryckningar var kommunen där några år och körde med HeatWeed-metoden på huvudbeståndet. De använde samma metod på ett antal olika bestånd men tröttnade efter några år eftersom lyckade resultat uteblev och kostnaderna blev för stora. Egentligen lite tråkigt eftersom det aktuella beståndet nog hade dött efter bara ett eller 2 år till. Numera använder de Invaterm men bara på platser där det skall grävas eller exploateras. Det förebyggande arbetet som de påbörjade med HeatWeed är nedlagt.

För tydlighets skull måste det påpekas att parkslide dör efter några (ibland ganska många) år om hela beståndet klipps av robotgräsklippare. Det är bara om en del av beståndet får växa fritt som rötterna sprids som beskrivet ovan.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Nissens
S STB skrev:
Det är rätt att parkslidens rötter kan växa långa sträckor under gräsmattor. De försöker dock generellt sätta skott en bit bort, men när de klipps ner av robotgräsklipparen så fortsätter rötterna växa allt längre bort. Faran med detta är att man inte ser problemet innan skott dyker upp i rabatten på andra sidan gräsmattan.
Nu var det ju inte det det handlade om, påståendet var att parksliden ”kryper som maskrosor”. Alltså något helt annat.
S STB skrev:
Jag tittade på en fastighet i mina hemtrakter där det var ett parkslidebestånd på kommunal mark bredvid. Fastighetsägaren tyckte inte det var ett stort problem eftersom det var berg i dagen vid tomtgränsen förutom ett ställe där han hade en garageuppfart. Den var grundad ner till berg med sprängsten. Därefter var det ett par meter gräsmatta klippt av robot, sedan en rabatt. Både han och jag var ganska förvånade när skott dök upp i rabatten.

Efter påtryckningar var kommunen där några år och körde med HeatWeed-metoden på huvudbeståndet. De använde samma metod på ett antal olika bestånd men tröttnade efter några år eftersom lyckade resultat uteblev och kostnaderna blev för stora. Egentligen lite tråkigt eftersom det aktuella beståndet nog hade dött efter bara ett eller 2 år till. Numera använder de Invaterm men bara på platser där det skall grävas eller exploateras. Det förebyggande arbetet som de påbörjade med HeatWeed är nedlagt.
Ja, det har jag alltid tyckt verkat vara en onödigt komplicerad metod. Men det är väl alltid något företag som tjänar bra på det.
S STB skrev:
För tydlighets skull måste det påpekas att parkslide dör efter några (ibland ganska många) år om hela beståndet klipps av robotgräsklippare. Det är bara om en del av beståndet får växa fritt som rötterna sprids som beskrivet ovan.
Ja, den måste ju fylla på med energi från ovan jorden så det är klart att den tynar bort om den inte får vara ifred. 😊
 
Redigerat:
  • Gilla
STB
  • Laddar…
Nissens
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Hittar inte nu, men det står bla i "dokumentet".
Det gör det inte. Kan du beskriva hur maskrosor ”kryper” och hur parkslide gör likadant? 😊
 
Åter till ämnet:

När villaägarna köpte tomten på Sjöbo väst av kommunen visste de inte att det fanns två bestånd av parkslide på tomten. De fick ingen information av kommunen om detta eftersom tekniska förvaltningen inte heller hade upptäckt den svårbekämpade växten där när köpet diskuterades.
Men när köparna ett bra tag senare upptäckte parkslide på två ställen på tomten vände de sig till kommunen för att få sänkt pris. Tekniska nämnden har nu beslutat att betala tillbaka 78 760 kronor till dem, 10 procent av köpeskillingen.
https://www.ystadsallehanda.se/sjob...t-pa-villatomt-for-forsta-gangen-i-efterhand/
EDIT:
Kommunen har tidigare sålt två tomter på Sjöbo väst till reducerat pris eftersom det växte parkslide på dem. Men då fattades beslutet innan köpet gick igenom mot att byggaren sanerade tomten.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Åter till ämnet:

När villaägarna köpte tomten på Sjöbo väst av kommunen visste de inte att det fanns två bestånd av parkslide på tomten. De fick ingen information av kommunen om detta eftersom tekniska förvaltningen inte heller hade upptäckt den svårbekämpade växten där när köpet diskuterades.
Men när köparna ett bra tag senare upptäckte parkslide på två ställen på tomten vände de sig till kommunen för att få sänkt pris. Tekniska nämnden har nu beslutat att betala tillbaka 78 760 kronor till dem, 10 procent av köpeskillingen.
[länk]
EDIT:
Kommunen har tidigare sålt två tomter på Sjöbo väst till reducerat pris eftersom det växte parkslide på dem. Men då fattades beslutet innan köpet gick igenom mot att byggaren sanerade tomten.
Helt galet. Tur man inte bor i den kommunen.
 
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Åter till ämnet:

När villaägarna köpte tomten på Sjöbo väst av kommunen visste de inte att det fanns två bestånd av parkslide på tomten. De fick ingen information av kommunen om detta eftersom tekniska förvaltningen inte heller hade upptäckt den svårbekämpade växten där när köpet diskuterades.
Men när köparna ett bra tag senare upptäckte parkslide på två ställen på tomten vände de sig till kommunen för att få sänkt pris. Tekniska nämnden har nu beslutat att betala tillbaka 78 760 kronor till dem, 10 procent av köpeskillingen.
[länk]
EDIT:
Kommunen har tidigare sålt två tomter på Sjöbo väst till reducerat pris eftersom det växte parkslide på dem. Men då fattades beslutet innan köpet gick igenom mot att byggaren sanerade tomten.
Bra betalt för parkslide!
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bra betalt för parkslide!
Japp, plantera in parkslide lite diskret efter tomtköpet = ka-tjing!
 
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P
I Intet skrev:
för ett tag sedan
Invaterm nämns tre gånger på textens 17 sidor.
STB är transparent med att han är delägare i Invaterm.

Sju metoder för att få bort parkslide beskrivs, varav uppvärmning är en.
Jag tycker inte att man kan karaktärisera texten som en reklambroschyr för en av de metoder som beskrivs.

Om man tycker att texten innehåller felaktigheter så är det bättre att påpekar dessa istället för att misstänkliggöra författaren.
 
  • Gilla
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Invaterm nämns tre gånger på textens 17 sidor.
STB är transparent med att han är delägare i Invaterm.

Sju metoder för att få bort parkslide beskrivs, varav uppvärmning är en.
Jag tycker inte att man kan karaktärisera texten som en reklambroschyr för en av de metoder som beskrivs.

Om man tycker att texten innehåller felaktigheter så är det bättre att påpekar dessa istället för att misstänkliggöra författaren.
Men tusan! Jag har varken misstänkliggjort eller påstått att det finns felaktigheter. Läs först. Skriv sedan!
 
P
Du betraktar STBs text om parkslidebekämpning som en reklambroschyr för ett bolag han är delägare i. Sluta med det och om du inte har några felaktigheter att peka på så behöver du inte kommentera texten (såvida du inte vill hänvisa till den för fakta, förstås).
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du betraktar STBs text om parkslidebekämpning som en reklambroschyr för ett bolag han är delägare i. Sluta med det och om du inte har några felaktigheter att peka på så behöver du inte kommentera texten (såvida du inte vill hänvisa till den för fakta, förstås).
Är du säker på att du inte blandar ihop mig med någon annan, för ditt inlägg är lite förvirrade.
 
F
S STB skrev:
Det finns ca ett dussin olika metoder att bekämpa parkslide. Du kan läsa om dem i mitt dokument: [länk]

Såvitt jag vet är det bara ett företag i Sverige, [länk] , som lämnar garanti på jobbet. Ingen annan metod är tydligen säker nog för att de skall våga lämna garantier. En annan fördel är att behandlingen bara tar en vecka och att du därefter kan använda marken. Nackdelen är att det är ganska dyrt. Jag är själv involverad i företaget så som vanligt bör du läsa på och bilda dig en egen uppfattning. Andra här ljuger uppenbarligen så lita inte på vad enskilda skribenter skriver.

Det är en förutsättning att även behandla på din grannes sida oavsett metod. Om du står för betalningen så har jag svårt att tro att det blir ett problem.
I stället för att som du skicka PM till mig med svar på min offentliga fråga om vilka du anklagar "uppenbarligen ljuger" så anser jag att du ska vara så rakryggad så du vågar stå för och svara för din anklagelse inför alla. Du anger Daniel 109 men du skrev "andra skribenter här" så du avser tydligen att ett antal ljuger här.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
P
I Intet skrev:
Är du säker på att du inte blandar ihop mig med någon annan, för ditt inlägg är lite förvirrade.
Inlägget är nog inte förvirrat (vilket är singular; "förvirrade" är plural). Däremot kan det förstås vara förvirrande, men i så fall hoppas jag på att få en detaljerad fråga om att förtydliga det som är förvirrande.
 
F frasen_36 skrev:
I stället för att som du skicka PM till mig med svar på min offentliga fråga om vilka du anklagar "uppenbarligen ljuger" så anser jag att du ska vara så rakryggad så du vågar stå för och svara för din anklagelse inför alla. Du anger Daniel 109 men du skrev "andra skribenter här" så du avser tydligen att ett antal ljuger här.
Jag vet ju att jag inte ljuger. Sannolikt inte andra heller. Däremot är det ju fullt möjligt att man skrivit något galet. Då skulle det ju vara lämpligt att peka ut det man anser vara fel. Men det är väl enklare att skriva att alla ljuger och sanningen finns i mitt dokument.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inlägget är nog inte förvirrat (vilket är singular; "förvirrade" är plural). Däremot kan det förstås vara förvirrande, men i så fall hoppas jag på att få en detaljerad fråga om att förtydliga det som är förvirrande.
Jo. Förvirrat var ordet (inlägget alltså😀), på grund av påståendena (pluralis😉) jag redan kommenterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.