152 980 läst · 1 754 svar
153k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vad tror ni är bästa avtalsformen när regeringen avskaffar elprisområdena?
Ryktas att man vill ändra så att Sverige är ett (1) elprisområde.
Själ tror jag att timpris i sådana fall kan vara ekonomiskt fördelaktigt för lirarna i norr.är Sverige.
Ryktas att man vill ändra så att Sverige är ett (1) elprisområde.
Själ tror jag att timpris i sådana fall kan vara ekonomiskt fördelaktigt för lirarna i norr.är Sverige.
Något vi alla är tacksamma för!M Mikael 81 skrev:
Mot bättre vetande, varför just för de i norra Sverige?M Matte Bygg skrev:
Vi får väl se, om 40 dagar lär ju det första nya utlovade kärnkraftverket vara klart, ungefär samtidigt som dieseln sänks med 10 kronor, vi får väl se vad det betyder i det nya läget.M Matte Bygg skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 844 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 844 inlägg
Rimligen ja, men med tanke på TS oro för att matlagning och tvätt ska dra få priset att skena, så kanske han använder elen helt annorlunda. Han kanske har kombinerat tvätteri/restaurang hemma.M Mikael 81 skrev:
Förenklat: med dagens elprisområden så blir elen billigare ju högre upp i landet du bor.tveksamt skrev:
Om man slopar elområde och inför ett enda elprisområde för hela Sverige så kommer lirarna i norr inte samma billiga el som idag. Det blir mer ett medel som gör att skåningarna får lite billigare och norrlänningarna lite dyrare.
Då kommer Norrlandsborna börja jaga kilowatt som alla timmisar för idag i elområde 3.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 844 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 844 inlägg
Det är väl inte kWh i sig man vill jaga när man byter till timpris, utan man vill styra när de förbrukas?M Matte Bygg skrev:
Du som inte vill laga mat eller tvätta mitt i natten, tror du att man förbrukar mindre energi då, eller gör man det för att priset för energin är lägre?
Så varför skulle då timpris vara mer fördelaktigt för de som bor i norr?M Matte Bygg skrev:Förenklat: med dagens elprisområden så blir elen billigare ju högre upp i landet du bor.
Om man slopar elområde och inför ett enda elprisområde för hela Sverige så kommer lirarna i norr inte samma billiga el som idag. Det blir mer ett medel som gör att skåningarna får lite billigare och norrlänningarna lite dyrare.
Då kommer Norrlandsborna börja jaga kilowatt som alla timmisar för idag i elområde 3.
En lite justering dock, det blir mycket dyrare i norr med ett elprisområde.M Matte Bygg skrev:Förenklat: med dagens elprisområden så blir elen billigare ju högre upp i landet du bor.
Naturligtvis är det så, det är rörligt pris ett bevis på då det är just ett medelvärde. Slarvar man lite och tror på normalfördelning (som gång efter annan har visat sig stämma rätt bra i andra sammanhang) så kan man säga att hälften tjänar på det och hälften förlorar….. utan att ändra på nåt öht i sitt förbrukningsmönster.M Mikael 81 skrev:
Någon som vet vad ”Tryggt avtal” innebär? Fick erbjudande om det av uppringande säljare idag. Hann inte prata och bad att bli uppringd imorgon 07:00 men det var för tidigt då kom vi överens om fredag 13:00.
Det var från Telge Energi för jag har rörligt. Men har aldrig hört talas om tryggt avtal.
Någon som har det?
Det var från Telge Energi för jag har rörligt. Men har aldrig hört talas om tryggt avtal.
Någon som har det?
Ett ”förvaltat” avtal.
https://telgeenergi.se/bestall-el/v...MI6Nanu6Wu-wIVgaOyCh1fsAdHEAAYASABEgIA9PD_BwE
https://telgeenergi.se/bestall-el/v...MI6Nanu6Wu-wIVgaOyCh1fsAdHEAAYASABEgIA9PD_BwE
En "expert" borde veta det. Känner du någon sådanM Matte Bygg skrev:Någon som vet vad ”Tryggt avtal” innebär? Fick erbjudande om det av uppringande säljare idag. Hann inte prata och bad att bli uppringd imorgon 07:00 men det var för tidigt då kom vi överens om fredag 13:00.
Någon som har det?
https://telgeenergi.se/bestall-el/vara-elavtal/tryggt-elavtal/M Matte Bygg skrev:Någon som vet vad ”Tryggt avtal” innebär? Fick erbjudande om det av uppringande säljare idag. Hann inte prata och bad att bli uppringd imorgon 07:00 men det var för tidigt då kom vi överens om fredag 13:00.
Någon som har det?
Det är ett förvaltat elavtal och många andra elhandelsbolag har något liknande med andra namn. Jag skulle beskriva det som ett löpande fastprisavtal. Det brukar finnas en del i priset som påverkas direkt av spotpriset, men grunden är att elen köps in i förväg. På så sätt får du samma fördel som med ett fast pris med att priset varierar mindre över tid. Du får dessutom fördelen att du inte är lika utsatt för vad fastprisavtalen kostar just när du ska binda om, eftersom förvaltningen löpande binder om lite i taget. Nackdelen jämfört med fastpris är att du inte vet i förväg vad elen kommer kosta - men det gör man ju inte med månadspris heller.
Tack.M Mikael 81 skrev:[länk]
Det är ett förvaltat elavtal och många andra elhandelsbolag har något liknande med andra namn. Jag skulle beskriva det som ett löpande fastprisavtal. Det brukar finnas en del i priset som påverkas direkt av spotpriset, men grunden är att elen köps in i förväg. På så sätt får du samma fördel som med ett fast pris med att priset varierar mindre över tid. Du får dessutom fördelen att du inte är lika utsatt för vad fastprisavtalen kostar just när du ska binda om, eftersom förvaltningen löpande binder om lite i taget. Nackdelen jämfört med fastpris är att du inte vet i förväg vad elen kommer kosta - men det gör man ju inte med månadspris heller.
Är denna avtalsform bättre än rörligt då?
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning