149 341 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Men om jag inte äger elbil, är det ändå bra med tryggt avtal? Eller ska jag fortsätta med rörligt? Elen blir ju generellt bara billigare.M Mikael 81 skrev:
Allt utom timpris, eller vad nu det kommande intervallet blir, innebär ju någon form av spekulation och då tävlar du mot de som är proffs i elhandelsbranschen, inklusive deras analytiska resurser. Sannolikt förlorar du alltid i det långa loppet, även om man ibland kan ha tur och teckna ett avtal som gav en seger i ögonblicket.
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Jag är inne på samma sak. Timpris är bra på papperet och när elpriser toppar. Men jag tänker varma vår-höst-sommarmånader med värmebölja, grillförbud. Då är det bra med rörligt.D djac skrev:Allt utom timpris, eller vad nu det kommande intervallet blir, innebär ju någon form av spekulation och då tävlar du mot de som är proffs i elhandelsbranschen, inklusive deras analytiska resurser. Sannolikt förlorar du alltid i det långa loppet, även om man ibland kan ha tur och teckna ett avtal som gav en seger i ögonblicket.
Nej, det tror jag inte. Proffsen påverkar inte din förbrukning särskilt mycket. När det är värmebölja på sommaren så producerar Tysklands solceller massor. Det är produktionen som styr och kan man använda mer el när den är billig (oavsett om den är billig på dagen på helgen eller på natten på veckan) så tjänar man på timpris.M Matte Bygg skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 658 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 658 inlägg
Rörligt pris är inga spekulationer och man tävlar inte på nåt sätt mot proffs i branchen. Däremot är man helt i händerna på alla andra kunders förbrukningsmönster men i det stora hela så är det bara ett stort genomsnitt som innebär nollrisk för elbolaget.D djac skrev:Allt utom timpris, eller vad nu det kommande intervallet blir, innebär ju någon form av spekulation och då tävlar du mot de som är proffs i elhandelsbranschen, inklusive deras analytiska resurser. Sannolikt förlorar du alltid i det långa loppet, även om man ibland kan ha tur och teckna ett avtal som gav en seger i ögonblicket.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Varför är rörligt bättre än timpris under de förutsättningarna? Generellt alltså?M Matte Bygg skrev:
Givetvis kan det vara bättre för vissa personer, konstigt vore det annars.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Att förbruka el innan man vet vad den kommer kosta per kWh skulle jag nog kalla för en viss typ av spekulation; du antar t ex i början av månaden att priset kommer bli ungefär som förra månaden men kan visa sig bli långt mycket högre. Timpris påminner där mer om fast pris i och med att man vet priset i förväg.F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 658 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 658 inlägg
Nu handlade det om spekulation från elbolagets proffs, det uttrycktes tom som tävlar mot elbolagens proffs och från elbolagets sida är det noll spekulation, det är BARA medel.Magnus E K skrev:Att förbruka el innan man vet vad den kommer kosta per kWh skulle jag nog kalla för en viss typ av spekulation; du antar t ex i början av månaden att priset kommer bli ungefär som förra månaden men kan visa sig bli långt mycket högre. Timpris påminner där mer om fast pris i och med att man vet priset i förväg.
Tja, det är det ju, det är en spekulation i att du ska vara "sämre" än kollektivet men du har rätt i att där tävlar du inte med en analytiker.F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 658 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 658 inlägg
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Är det någon som tror att solenergi är en ”utsläppsfri” energikälla. Jag läste en interpellation från Riksdagen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...strafftullar-mot-kinesiska-solpaneler_H010447
Texten lyder:
”Prisfallet är naturligtvis fantastiskt bra ur klimatsynpunkt: När kostnaden för solenergi minskar har fler av världens hushåll och företag råd att använda denna utsläppsfria energikälla. Solenergi kan konkurrera ut en del fossilbaserad energiproduktion, och kan i länder med mycket ljus över hela året – knappast Sverige! – även bli billigare än kärnkraft.”
Edit: jag tror inte kina-tillverkade solpaneler och israeliska växelriktare är utsläppsfria.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...strafftullar-mot-kinesiska-solpaneler_H010447
Texten lyder:
”Prisfallet är naturligtvis fantastiskt bra ur klimatsynpunkt: När kostnaden för solenergi minskar har fler av världens hushåll och företag råd att använda denna utsläppsfria energikälla. Solenergi kan konkurrera ut en del fossilbaserad energiproduktion, och kan i länder med mycket ljus över hela året – knappast Sverige! – även bli billigare än kärnkraft.”
Edit: jag tror inte kina-tillverkade solpaneler och israeliska växelriktare är utsläppsfria.
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Vilken kombo är bäst ur ekonomisk synvinkel:
timpris+solpaneler eller rörligt+solpaneler?
Jag funderar på att slänga upp 50 st solpaneler som komplement till mitt nuvarande (rörliga) avtal. Tänker beställa strax innan jul då det lär vara som billigast hos solpanelsföretagen. Inte så många som beställer solpaneler vid den tiden.
Jag funderar på att slänga upp 50 st solpaneler som komplement till mitt nuvarande (rörliga) avtal. Tänker beställa strax innan jul då det lär vara som billigast hos solpanelsföretagen. Inte så många som beställer solpaneler vid den tiden.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 658 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 658 inlägg
Beror helt på din förbrukningsfördelning. Men med varierande timspot över dygnet så finns det ännu mer att tjäna på att flytta förbrukning till lågpris på natten i kombination med solpaleler än om du har timpris eller rörligt pris.M Matte Bygg skrev:Vilken kombo är bäst ur ekonomisk synvinkel: