Status
Inte öppen för fler kommentarer.
kisumisu kisumisu skrev:
Jo det blir det. Funderar själv på teckna nåt långt avtal innan det här beslutet går igenom.

Samtidigt verkar elbolagen också hålla i det. Har ju ibland billigare pris med timpris än jag hade på mitt förra fasta (som blev dubblerad eller mer än tribblerad med dagens priser om man ska ha fast).
Du kan ta det lugnt, det kommer inte att hända på många år.

Om man läser lite mer än rubriken på löftet. Så framgår det att det ska uppnås med met produktion i söder och mer ledningar. Vilket tyder på att de begriper vad det handlar om. Även om de ser till att det ska vara lätt att misstolka. Det går inte bara att ta bort elområdena. Det måste först till en utbyggnad som medför att de inte behövs. Kommer man i det läget gör det inget om de finns kvar, eftersom prisskillnaden försvinner. Men räkna med att priserna på sikt kommer att gå upp även i norr.

Fairlane Fairlane skrev:
Återigen verkar du leva i en annan värld. Det kommer med stor sannolikhet ut färre elbilar nu, men att kopplingen att det skulle bli ett dråpslag för timtaxan pga detta är något som du hittar på själv. Det går utmärkt att spara pengar på timtaxa, även utan elbil. Det finns så mycket i denna tråd som tyder på att du faktiskt inte förstår hur det fungerar. Som när du är orolig att det kostar 20 kr mer att laga middag samtidigt som du spar 50 kr på uppvärmning och värme av vatten.

Jag funderar fortfarande påhur du tänker när du tror att det kommer bli mycket billigare att beställa solceller strax före jul för att färre beställer då. Kanske, har företagen koll på detta och har framförhållning. Eller också kanske man kan köpa bergvärme, luft/vattenpump, ny bil, nytt kök etc mycket billigare strax före jul också?
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen verkar du leva i en annan värld. Det kommer med stor sannolikhet ut färre elbilar nu, men att kopplingen att det skulle bli ett dråpslag för timtaxan pga detta är något som du hittar på själv. Det går utmärkt att spara pengar på timtaxa, även utan elbil. Det finns så mycket i denna tråd som tyder på att du faktiskt inte förstår hur det fungerar. Som när du är orolig att det kostar 20 kr mer att laga middag samtidigt som du spar 50 kr på uppvärmning och värme av vatten.

Jag funderar fortfarande påhur du tänker när du tror att det kommer bli mycket billigare att beställa solceller strax före jul för att färre beställer då. Kanske, har företagen koll på detta och har framförhållning. Eller också kanske man kan köpa bergvärme, luft/vattenpump, ny bil, nytt kök etc mycket billigare strax före jul också?
I Trollvärlden där MatteBygg befinner sig är mycket annorlunda.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
M Matte Bygg skrev:
Vilken kombo är bäst ur ekonomisk synvinkel:

timpris+solpaneler eller rörligt+solpaneler?

Jag funderar på att slänga upp 50 st solpaneler som komplement till mitt nuvarande (rörliga) avtal. Tänker beställa strax innan jul då det lär vara som billigast hos solpanelsföretagen. Inte så många som beställer solpaneler vid den tiden.
Ekonomiskt sett så är det mer fördelaktigt de första 10-15 åren att inte skaffa solpaneler, först därefter kan det bli fördelaktigt för den som äger anläggningen då. :)

D
Nissens Nissens skrev:
Ekonomiskt sett så är det mer fördelaktigt de första 10-15 åren att inte skaffa solpaneler, först därefter kan det bli fördelaktigt för den som äger anläggningen då. :)
Detta gäller allt man köper, tiden varierar dock stort :)

Nissens
D djac skrev:
Detta gäller allt man köper, tiden varierar dock stort :)
Nja, så är det ju kanske inte, men 10-15 år är låång tid.

D
Nissens Nissens skrev:
Nja, så är det ju kanske inte, men 10-15 år är låång tid.
Ganska vanligt med hus, man köper ett hus och slår ut kostnaden över första månaderna/åren så är blir det hög månadskostnad på längre tid blir det mer acceptabelt. Vad du än köper så är det initialt ingen ROI men för en del saker blir det bättre över tid, solceller är nog en av de få sakerna man köper som kan bli till en intäkt öht, det mesta är rena kostnader.

Nissens Nissens skrev:
Ska vänta med solpaneler tror jag. Firmorna jag snackat med skulle ha mellan 80-88,0000:- för 44 solpaneler inkl.montering men jag vill inte betala mer än 50,000:- så jag väntar tills det blir sämre tider för panelfirmorna så att de behöver jaga mig istället. Då kommer jag pruta mer.

• Haha
fsn
  • Laddar…
D
M Matte Bygg skrev:
Ska vänta med solpaneler tror jag. Firmorna jag snackat med skulle ha mellan 80-88,0000:- för 44 solpaneler inkl.montering men jag vill inte betala mer än 50,000:- så jag väntar tills det blir sämre tider för panelfirmorna så att de behöver jaga mig istället. Då kommer jag pruta mer.
Slå till, det var billigt, de är inte ...begagnade? :whistle:

F
D djac skrev:
Slå till, det var billigt, de är inte ...begagnade? :whistle:
M Matte Bygg skrev:
En gammal vän från studietiden uttalar sig i DI. Nisse Larsen är numera på Danske bank och sköter fordonsleasing bedömer att fler kommer köra bensin/diesel nu bör bonusen försvunnit för elbilar.

Detta torde vara ett dråpslag mot timprisavtal då elbilsladdning inte blir aktuellt för personer med fossildrivna fordon.

[länk]
Trollis har inte pratat med nån solcellsfirma.

K
M Matte Bygg skrev:
vad billigt! Kan du inte dela med dig vilken firma du pratat med som har så bra pris ?

K Krux skrev:
vad billigt! Kan du inte dela med dig vilken firma du pratat med som har så bra pris ?
Jag tror det är hans amerikanska kompis Elon Musk, han hade några över från sitt projekt på sin sommarstuga där Matte varit och kopplat elen .

• Gilla
  • Haha
Matte Bygg och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Du kan ta det lugnt, det kommer inte att hända på många år.

Om man läser lite mer än rubriken på löftet. Så framgår det att det ska uppnås med met produktion i söder och mer ledningar. Vilket tyder på att de begriper vad det handlar om. Även om de ser till att det ska vara lätt att misstolka. Det går inte bara att ta bort elområdena. Det måste först till en utbyggnad som medför att de inte behövs. Kommer man i det läget gör det inget om de finns kvar, eftersom prisskillnaden försvinner. Men räkna med att priserna på sikt kommer att gå upp även i norr.
Undra när och om regeringen nån gång förstår att sätta kraftverk söderut. Varit en hel del diskussioner här i norr om vindkraft och solkraftparker mm.

Jag är dock allra mest rädd med EU. Är ju där från grund och botten våra senaste prishöjningar kommer ifrån.

September månad var väldigt skum. Den var dyr.

Hursomhelst kan man ju hoppas på bättre priser för alla! Man blir ju även lite rädd när alla drar värsta spargrejor. Vad händer den dagen alla har en värmepump elen måste kosta då mer :thinking:
Som med bilar ju mer bränslesnåla ju mer kostar soppan :thinking:

Fairlane
M Matte Bygg skrev:
OM du beställer strax före jul, när ingen annan gör det så kommer firmorna vara desperata så du kommer du säkert få det för under 50', eller vad tror du? ;) :crysmile::crysmile:

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl lätt att förstå, precis som smarta handlare lägger alla sina beställningar på mellanmjölk mitt i natten för att inga andra köper mjölk då...:crysmile:

• Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Trollis har inte pratat med nån solcellsfirma.
Varför sådan skepsis? Jag hat pratat med Telge Energi och Sveasolar/IKEA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.