Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M Matte Bygg skrev:
Varför sådan skepsis? Jag hat pratat med Telge Energi och Sveasolar/IKEA.
Visa då gärna upp offerten där du fått priset 80-88 tusen för 44 paneler så ska jag tro dig sedan.

Fairlane Fairlane skrev:
OM du beställer strax före jul, när ingen annan gör det så kommer firmorna vara desperata så du kommer du säkert få det för under 50', eller vad tror du? ;) :crysmile::crysmile:
Jag betalar gladeligen 50 tusen för panelerna men jag kommer kräva montering under 2 snöfria dagar i januari isåfall.

Fairlane Fairlane skrev:
Återigen verkar du leva i en annan värld. Det kommer med stor sannolikhet ut färre elbilar nu, men att kopplingen att det skulle bli ett dråpslag för timtaxan pga detta är något som du hittar på själv. Det går utmärkt att spara pengar på timtaxa, även utan elbil. Det finns så mycket i denna tråd som tyder på att du faktiskt inte förstår hur det fungerar. Som när du är orolig att det kostar 20 kr mer att laga middag samtidigt som du spar 50 kr på uppvärmning och värme av vatten.

Jag funderar fortfarande påhur du tänker när du tror att det kommer bli mycket billigare att beställa solceller strax före jul för att färre beställer då. Kanske, har företagen koll på detta och har framförhållning. Eller också kanske man kan köpa bergvärme, luft/vattenpump, ny bil, nytt kök etc mycket billigare strax före jul också?
Att beställa före jul är som att köpa skridskor i juli eller utemöbler, parasoller och grillar i december. Företagen är desperata att sälja och tömma lagren av säsongsvaroe

tveksamt tveksamt skrev:
Visa då gärna upp offerten där du fått priset 80-88 tusen för 44 paneler så ska jag tro dig sedan.
Fick det muntligt.

• Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Fick det muntligt.
Nej, det fick du inte, du hittar på precis som ungefär allt annat du säger.
Men be om en ordentlig skriftlig offert då så får vi se. Varför inte tysta oss skeptiker?

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, det fick du inte, du hittar på precis som ungefär allt annat du säger.
Men be om en ordentlig skriftlig offert då så får vi se. Varför inte tysta oss skeptiker?
Okej. Ska kontakta dem igen och be att få det skriftligt.

OFF TOPIC:

Har nu rankats ned i DI:s tävling Drömportföljen där min portfölj nu är bland top 10 (5)

Vinner jag första pris, 100,000 kronor så kommer jag fixa solpaneler på samtliga tak; hus, friggebod, attefallshuset och garaget.

Magnus E K
D djac skrev:
Ganska vanligt med hus, man köper ett hus och slår ut kostnaden över första månaderna/åren så är blir det hög månadskostnad på längre tid blir det mer acceptabelt. Vad du än köper så är det initialt ingen ROI men för en del saker blir det bättre över tid, solceller är nog en av de få sakerna man köper som kan bli till en intäkt öht, det mesta är rena kostnader.
Men skillnaden mellan en solcellsanläggning och det mesta annat är att man har ingen som helst glädje av solcellerna utöver den eventuella kostnadsbesparingen. Tvärtom, de förfular huset, försvårar underhåll av taket och omformaren ("växelriktaren") stjäl utrymme. Ok, lite underhållningsvärde för snygg statistik kanske.

• Haha
Klacken och 1 till
  • Laddar…
K
M Matte Bygg skrev:
Telge bear billigast. Jag dock rabatt-på-rabatt eftersom det är min barndomsvän som offererade.
[länk]
Låter ändå som otroligt bra pris trots dubbelrabatt ! Har du namn och kontaktuppgifter till denne barndomsvän?

kisumisu
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men skillnaden mellan en solcellsanläggning och det mesta annat är att man har ingen som helst glädje av solcellerna utöver den eventuella kostnadsbesparingen. Tvärtom, de förfular huset, försvårar underhåll av taket och omformaren ("växelriktaren") stjäl utrymme. Ok, lite underhållningsvärde för snygg statistik kanske.
Men så är det väl med de mesta. T ex luft/luft värmepumpar. Fula utedelar och innedelar samt utedelar som låter i hela grannskapet i värsta fall... som knappt någon pratar om. Bara förespråkas att det är det bästa :crysmile:

Okej allt har nackdelar.
Den största nackdelen är väl att man kan inte gå på taket och paneler måste rengöras från t ex snö.
En annan del är att dem skapar ett magnetfält som stör ut t ex kortvåg kanske ett mindre problem för de flesta. Men ska ändå nämnas.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Att beställa före jul är som att köpa skridskor i juli eller utemöbler, parasoller och grillar i december. Företagen är desperata att sälja och tömma lagren av säsongsvaroe
Så du ser det som en säsongsvara som kommer reas ut... Du kommer bli så grymt besviken. Det är svårt att få fram alla delar så folk får vänta länge, men du tror de kommer rea ut.

En bergvärmepump är ju mest intressant på vinterhalvåret, tror du jag kan köpa en sådan för halva priset, monterat och klart runt midsommar?

• Gilla
djac
  • Laddar…
K Krux skrev:
Låter ändå som otroligt bra pris trots dubbelrabatt ! Har du namn och kontaktuppgifter till denne barndomsvän?
80 papp är mitt kompispris. Du får säkert betala standard listpris om de inte har Black Friday deals.

Med tanke på att det är långa leveranstider lär det inte bli stora reakampanjer i närtid.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
kisumisu
M Matte Bygg skrev:
80 papp är mitt kompispris. Du får säkert betala standard listpris om de inte har Black Friday deals.
Haha jag tänkte just dra hit en tråd om att vissa är hjärntvättade av Black Friday, Singlesday osv.

Obs inget personligt nu mot dig!

Men alla dessa rabatter är bara påhittade i Sverige :poop:
Visst i USA kan du nog göra klipp. Men här är det bara dynga dessa rabatter. En riktig Black Friday rea ger 70-80% rabatt och inte bara nån ynka 5-10% som det är i bästa fall....vissa fall är det tom dyrare under Blackfriday!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.