Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
M Matte Bygg skrev:
Vilken kombo är bäst ur ekonomisk synvinkel:

timpris+solpaneler eller rörligt+solpaneler?

Jag funderar på att slänga upp 50 st solpaneler som komplement till mitt nuvarande (rörliga) avtal. Tänker beställa strax innan jul då det lär vara som billigast hos solpanelsföretagen. Inte så många som beställer solpaneler vid den tiden.
Med solceller är svaret enkelt, du producerar på dagen, då priserna generellt är högre, så oavsett om du säljer eller förbrukar det du producerar så vill du inte smeta ut dina priser till något medel utan timpris ska in på lodrätt fem.

D djac skrev:
Med solceller är svaret enkelt, du producerar på dagen, då priserna generellt är högre, så oavsett om du säljer eller förbrukar det du producerar så vill du inte smeta ut dina priser till något medel utan timpris ska in på lodrätt fem.
lodrätt fem?

Edit: nu fattar jag vad du menade :)

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Fast när tillräckligt många skaffat solpaneler kommer priset generellt inte vara högt under den ljusa delen av dagen (bara i kombination med extremt lite vind), ibland till och med lägre än på natten.

D
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fast när tillräckligt många skaffat solpaneler kommer priset generellt inte vara högt under den ljusa delen av dagen (bara i kombination med extremt lite vind), ibland till och med lägre än på natten.
Det är extremt osannolikt att det kommer påverka priset, det är en försvinnande litet tillskott på det stora hela, så den oron kan man parkera.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Fairlane
Kostnaderna för solpaneler har gått upp rejält på sistone. Att få beställer vid jul lär knappast påverka priset.

M Matte Bygg skrev:
Vilken kombo är bäst ur ekonomisk synvinkel:

timpris+solpaneler eller rörligt+solpaneler?

Jag funderar på att slänga upp 50 st solpaneler som komplement till mitt nuvarande (rörliga) avtal. Tänker beställa strax innan jul då det lär vara som billigast hos solpanelsföretagen. Inte så många som beställer solpaneler vid den tiden.
Tänk litet. Timpriset är oftast lågt på natten och högt på dagen. Rörligt är ett snitt.
När lyser solen mest?

Magnus E K
D djac skrev:
Det är extremt osannolikt att det kommer påverka priset, det är en försvinnande litet tillskott på det stora hela, så den oron kan man parkera.
Försvinnande litet nu sett på årsbasis, men högst markant enskilda timmar om bara några år. Effekten till elnätet från solceller i Sverige toppar redan över 1 GW och till det kommer minskat elbehov genom egenförbrukning.

lilytwig lilytwig skrev:
Tänk litet. Timpriset är oftast lågt på natten och högt på dagen. Rörligt är ett snitt.
När lyser solen mest?
Molnfria sommardagar. Hurså?

F
lilytwig lilytwig skrev:
När lyser solen mest?
Det är inte lite du frågar efter där…..

• Haha
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
F
M Matte Bygg skrev:
Molnfria sommardagar. Hurså?
Vet inte vad din definition av Molnfri och sommardag är men tänk istället Halvmulna, soliga, lite halvsoliga dagar från mitten av Februari till mitten av Oktober så är du mer rätt på det.

Redigerat:
En gammal vän från studietiden uttalar sig i DI. Nisse Larsen är numera på Danske bank och sköter fordonsleasing bedömer att fler kommer köra bensin/diesel nu bör bonusen försvunnit för elbilar.

Detta torde vara ett dråpslag mot timprisavtal då elbilsladdning inte blir aktuellt för personer med fossildrivna fordon.

https://www.di.se/bil/bankchefen-fler-kommer-att-tvingas-valja-fossilbil/

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Detta torde vara ett dråpslag mot timprisavtal då elbilsladdning inte blir aktuellt för personer med fossildrivna fordon.
Återigen verkar du leva i en annan värld. Det kommer med stor sannolikhet ut färre elbilar nu, men att kopplingen att det skulle bli ett dråpslag för timtaxan pga detta är något som du hittar på själv. Det går utmärkt att spara pengar på timtaxa, även utan elbil. Det finns så mycket i denna tråd som tyder på att du faktiskt inte förstår hur det fungerar. Som när du är orolig att det kostar 20 kr mer att laga middag samtidigt som du spar 50 kr på uppvärmning och värme av vatten.

Jag funderar fortfarande påhur du tänker när du tror att det kommer bli mycket billigare att beställa solceller strax före jul för att färre beställer då. Kanske, har företagen koll på detta och har framförhållning. Eller också kanske man kan köpa bergvärme, luft/vattenpump, ny bil, nytt kök etc mycket billigare strax före jul också?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
D djac skrev:
Vi får väl se, om 40 dagar lär ju det första nya utlovade kärnkraftverket vara klart, ungefär samtidigt som dieseln sänks med 10 kronor, vi får väl se vad det betyder i det nya läget.
Kanske lönar sig och skaffa dieselkraftverk då? (y);)

Fast det vore ju finare om vi fick ner priset till 5kr eller mindre (så som det var för sådär 15år sedan med finsk röddiesel). Dieselbilsägare betalar ju redan en hög skatt och varför ska t ex just generatorer behöva använda samma dyra diesel som bilarna.

Redigerat:
kisumisu
K Krux skrev:
Finns bara riktiga bilar i området. Inte en elbil så långt ögat kan nå
Vad är riktiga bilar? Är det bara bensinbilar?

De flesta bilar i trafiken är elektroniska och datorstyrda med en massa onödigt skit. Oavsett vad som används som bränsle. Dieselbilar är dessutom förstörda med partikelfilter, AD Blue och allt vad det heter.

Har själv en förståelse att man vill köra en klassisk gammal bil. Annars vad är skillnaden?

Har du kört alla sorters bilar?

Låter som övrigt annars lite som någon bitter bilmekaniker som mekar med gamla bilar, men vill inte lära sig något nytt om bilar. Tycks ju vara lite si och så med elläran hos vissa bilverkstäder ;) Allt går laga tills det kommer till EL :thinking:

Personligen tycker jag det är bra att det finns olika drivmedel och inte bara ett.

• Haha
Krux
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
En lite justering dock, det blir mycket dyrare i norr med ett elprisområde.
Jo det blir det. Funderar själv på teckna nåt långt avtal innan det här beslutet går igenom.

Samtidigt verkar elbolagen också hålla i det. Har ju ibland billigare pris med timpris än jag hade på mitt förra fasta (som blev dubblerad eller mer än tribblerad med dagens priser om man ska ha fast).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.