Status
Inte öppen för fler kommentarer.
kisumisu
F fsn skrev:
Det finns många andra hybrider som faktiskt har elvärme.
Jo det kanske det finns. Men majoriteten verkar ha bensinvärmare i alla fall när man läser på tester. Nu är min bil inte längre heller nån ny.

Nästa bil blir helt klart 100% el om nu inte nåt helt drastiskt händer med bensin och elpriser (som att elen börjar kosta 10kr kWh och bensin 10kr litern). Har någon klok förresten räknat ut när det ena eller andra lönar sig ekonomiskt? Utan att dra dit inköpspris....för det är nåt som förekommer väldigt mycket i beräkningarna.

Dock är jag glad att min bil drar ca som en dieselbil om man enbart kör med bensin och utan laddning.

Redigerat:
F
kisumisu kisumisu skrev:
Jo det kanske det finns. Men majoriteten verkar ha bensinvärmare i alla fall när man läser på tester. Nu är min bil inte längre heller nån ny.

Nästa bil blir helt klart 100% el om nu inte nåt helt drastiskt händer med bensin och elpriser (som att elen börjar kosta 10kr kWh och bensin 10kr litern). Har någon klok förresten räknat ut när det ena eller andra lönar sig ekonomiskt?

Dock är jag glad att min bil drar ca som en dieselbil om man enbart kör med bensin och utan laddning.
Vilka mer än Kia skulle det vara? Passat GTE och antagligen alla märkessyskon har värme utan att man behöver starta bensinmotorn.

Fö är jag av samma uppfattning, nästa bil måste bli ren elbil. Det är ett personligt misslyckande varje gång bensinmotorn startar.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
F fsn skrev:
En skillnad på 5291kr och då återstår 16,7% av året att redovisa, och blir det kallare så svajar priset ännu mer över dygnet.
Grattis då har du tjänat i snitt HELA 17 kr & 30 öre om dagen......Blir ju nästan en liten kaffe på macken ;)

Nja, plocka bort en dags-utgift på 17 kr om dagen är nog rätt lätt utan att behöva bry sig om att skaffa timpris.

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
kisumisu
F fsn skrev:
Vilka mer än Kia skulle det vara? Passat GTE och antagligen alla märkessyskon har värme utan att man behöver starta bensinmotorn.

Fö är jag av samma uppfattning, nästa bil måste bli ren elbil. Det är ett personligt misslyckande varje gång bensinmotorn startar.
Jadu nu hittar jag inte testet såklart.

Men har för mig det var i alla fall Hyundai, Volvo, Subaru.

Absolut, samma känsla här! Det enda positiva känns när förbränningsmotor laddar batteriet. I min Kia finns en "sportväxel" som stänger av elmotorn. Drar givetvis som en bensinbil, men bilen blir varm fort och laddar batteriet. Bra om man vill köra fortare på motorväg (för det tycker jag märks inte så drastiskt i bensinförbrukning som elförbrukning egentligen det enda jag kommit på är negativt med el och i den här frågan vinner tom en dieselbil över bensinbil dvs att man behöver inte tänka så mycket hur fort man kör och hur man kör) men sen kunna köra super ekonomiskt på enbart el när det blir 30-50 sträckor ;)

Redigerat:
F fsn skrev:
nästa bil måste bli ren elbil. Det är ett personligt misslyckande varje gång bensinmotorn startar
Herregud.......Skaffa ett liv människa!

F
J jawen skrev:
Grattis då har du tjänat i snitt HELA 17 kr & 30 öre om dagen......Blir ju nästan en liten kaffe på macken ;)

Nja, plocka bort en dags-utgift på 17 kr om dagen är nog rätt lätt utan att behöva bry sig om att skaffa timpris.
nej, jag har inte tjänat en enda krona. Men jag tror inte du är begåvad nog att förstå det.

• Gilla
  • Älska
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
F
J jawen skrev:
Herregud.......Skaffa ett liv människa!
Det är så här lilla gubben att en bil är för mig nåt riktigt trist man åker till jobbet med och som man packar in familjen i och åker till fjällen med, sen att den gör 0-100 på 3,8 sekunder gör inget. På helger, semestrar och ljusa kvällar lägger jag lite mil på min motorcykel, min Porsche, bygga mina motorer och rulla några varv på nån bana då och då med räserbilen. Men just köra till jobbet vill jag gärna göra i en elbil. Vad tror du om en Fisker Ocean? Eller skall man slanta upp för en Polestar 3?

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Hur många kWh säljer solcells-ägare idag? Jag skulle gissa 0.

Tur att man inte slängt pengarna sjön genom att montera förfulande solpaneler som dessutom har en återbetalningstid som är längre än panelernas tekniska livstid.

• Haha
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
F
M Matte Bygg skrev:
Hur många kWh säljer solcells-ägare idag? Jag skulle gissa 0.

Tur att man inte slängt pengarna sjön genom att montera förfulande solpaneler som dessutom har en återbetalningstid som är längre än panelernas tekniska livstid.
Är det roligt att ha en egen troll-tråd? Skall genast undersöka möjligheten att få dig avstängd.

• Gilla
  • Älska
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Det är så här lilla gubben att en bil är för mig nåt riktigt trist man åker till jobbet med och som man packar in familjen i och åker till fjällen med, sen att den gör 0-100 på 3,8 sekunder gör inget. På helger, semestrar och ljusa kvällar lägger jag lite mil på min motorcykel, min Porsche, bygga mina motorer och rulla några varv på nån bana då och då med räserbilen. Men just köra till jobbet vill jag gärna göra i en elbil. Vad tror du om en Fisker Ocean? Eller skall man slanta upp för en Polestar 3?
Polestar är nog trevlig, väldigt nära att det blev en sån för mig men till sist föll jag för en Tesla 3LR och är nöjd med den, inget att rapportera och med uppgraderingar längs vägen blir den ju lite bättre hela tiden.

Fairlane
J jawen skrev:

Man kan också se det som att han har minskat kostnaden med över 40%, vilket ju inte är så illa. Om man vmtyvker det är strunt samma så har man väl inte heller något emot om elpriset dubbleras, det är ju bara att ta bort en liten dagsavgift om dagen.

Det är kanske inte intressesant för alla med timpris, men uppenbart är att iallafall TS inte förstår hur det fungerar, vilket avslöjades redan i trådens första inlägg.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nog för att mycket i tråden är off-topic - men kan vi ta bildiskussionerna någon annanstans?

F fsn skrev:
Är det roligt att ha en egen troll-tråd? Skall genast undersöka möjligheten att få dig avstängd.
Håll dig till ämnet, tack.

F
M Matte Bygg skrev:
Håll dig till ämnet, tack.
Fortsätt trolla på bara, jag känner fö kanske att det var du som bytte ämne genom att börja trolla om solpaneler.

Du är anmäld, jag har starka förhoppningar att det skall sluta väl för alla inblandade, kanske med undantag för dig då.

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
K
Trots att jag skulle ha bra förmåner med elbil tex kunna få ca70-80% laddat helt gratis så är det ändå inget alternativ alls för mig då jag personligen inte gillar elbilar och undviker dem trots eventuella fördelar. Värdesätter mitt tycke mer än så

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.