149 294 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 653 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 653 inlägg
Rätt nöjd då alternativet med rörligt hade varit ekonomiskt PISSDÅLIGT. En sak jag är speciellt nöjd med är att det är inte mer uppoffring än att kolla appen och undvika de extrema högkosnadstimmarna. Bilen står på schablonladdning 00-05 och på sommarn så går poolen 23-06 och 13-15. Det sköter sig själv.M Matte Bygg skrev:Handen på hjärtat och med 0 promille, hur nöjda är ni med timprisavtal när oktober summerats?
Jag är nöjd med rörligt och kan inte tänka mig byta till timpris när besparingen är så pass liten i jämförelse de enorma uppoffringar man gör. I värsta fall rubbas jämviktsbalansen I hushållet och husfriden åker upp i skorstenen.
Stor risk föreligger för osämja mellan äkta makar pga den absurda kWh-jakten som nästan förrättas av hanen.
Edit: jag får betala några kronor mer än timmisar men slipper få ont i magen när jag missat en billig timme mitt i natten då jag kunde tvätta kläder.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 653 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 653 inlägg
Är du säker på det? När jag granskar mina priser från Göteborg Energi så verkar det vara Nordpools spot + 1,36 öre och inget mer som ger ”priset. Nåt är skumt…M Mikael 81 skrev:Det är ett påslag på 8,62 öre, men det är bara de faktiska kostnaderna de har - så det är korrekt att de inte tjänar mer om du förbrukar mer.
Vad det handlar om är kostnader för avgifter till Nordpool, Svenska kraftnät och eSett som alla elhandelsbolag har. Skillnaden är att Tibber väljer att redovisa Nordpoolpriset och sina inköpskostnader separat, medan de flesta andra bara redovisar ett "inköpspris" som inkluderar dessa avgifter.
Det beror väl på vilka kostnader man räknar in. Jag gissar att de räknar med interna omkostnader för att komma upp i den summan. Sådant som man normalt kallar påslag.
Andra bolag har påslag i liknade nivå, men kallar det just påslag.
Andra bolag har påslag i liknade nivå, men kallar det just påslag.
Det jag är säker på är att kostnaderna till Nordpool och Svenska kraftnät och eSett är kostnader som alla elhandelsbolag har. Jag känner mig också ganska säker på att så gott som alla elhandelsbolag tar ut detta separat från eventuellt påslag. Däremot verkar det ju, som du säger, som att storleken på dessa avgifter varierar mellan bolagen och från månad till månad - och där är min gissning att det beror på mer än bara en faktor.F fsn skrev:
I de flesta fall kan man utläsa detta mer eller mindre tydligt i avtalsvillkoren. Tibber skiljer vad jag kan se ut sig på en punkt - de tar även med "kreditkostnad" för att beräkna sitt elpris och där tänker jag att det nog normalt ligger i bolagens rörliga påslag, men utan att egentligen ha sett belägg för det.
Full möjligt, men svårt att veta. Men det ska i så fall i alla fall inte vara andra än handelsrelaterade interna omkostnader. Marknadsföring och sådant får de täcka med månadskostnaden.D Daniel 109 skrev:
https://tibber.com/se/villkor/elavtalsvillkor
Tibber ska leverera förnybar el till den leveransadress som avtalet omfattar. Priset per kWh är densamma som Tibbers faktiska inköpspris utan marginalpåslag. (“Elpriset”)
Elpriset inkluderar kostnader för el, elcertifikat, ursprungsmärkning, avgifter till Svenska Kraftnät och eSett, handelskostnader och kreditkostnad. Ditt pris beräknas utifrån Elpriset per timme multiplicerat med din förbrukning per timme. På priset tillkommer moms.
Intressant när så många gånger näms "stereon" som hög förbrukareM Matte Bygg skrev:
Okej om man har hela baksätet fullt med subwoofers och grejor då ska jag inte tjafsa emot. Men vanlig bilstereo drar knappt nåt.
Däremot drar värme, fläktar och tom med belysning om man plussar ihop alla.
Läste i KIA tidningen också om tips hur man kommer längre och nån nämde bilstereon
Hastighet, hastighet och hastighet är det som man skall titta på om man skall komma långt. Därefter kommer värme, därefter ingenting.kisumisu skrev:Intressant när så många gånger näms "stereon" som hög förbrukare
Okej om man har hela baksätet fullt med subwoofers och grejor då ska jag inte tjafsa emot. Men vanlig bilstereo drar knappt nåt.
Däremot drar värme, fläktar och tom med belysning om man plussar ihop alla.
Läste i KIA tidningen också om tips hur man kommer längre och nån nämde bilstereon
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 653 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 653 inlägg
M Matte Bygg skrev:Handen på hjärtat och med 0 promille, hur nöjda är ni med timprisavtal när oktober summerats?
Jag är nöjd med rörligt och kan inte tänka mig byta till timpris när besparingen är så pass liten i jämförelse de enorma uppoffringar man gör. I värsta fall rubbas jämviktsbalansen I hushållet och husfriden åker upp i skorstenen.
Stor risk föreligger för osämja mellan äkta makar pga den absurda kWh-jakten som nästan förrättas av hanen.
Edit: jag får betala några kronor mer än timmisar men slipper få ont i magen när jag missat en billig timme mitt i natten då jag kunde tvätta kläder.
Jag har summerat ner året så här långt (Januari-Oktober) och det var mer än förväntat. Priserna är exklusive energiskatt och overföringsavgift då det inte tillför nåt då det är exakt samma på båda sidorna.
Med timspot har jag betalat 7186kr inklusive moms för totalt 7271kWh
med rörligt pris Göteborgs Energi med samma stående rabatt på 4 öre som jag har på timspot så skulle jag ha betalat 12477kr.
En skillnad på 5291kr och då återstår 16,7% av året att redovisa, och blir det kallare så svajar priset ännu mer över dygnet.
Håller med 100%.pacman42 skrev:
Jag testade också detta. Det var ingen lätt uppgift. Men körde hela vägen från landstället hem med el...74km.
Bilstereon hade jag på för fullt.
Däremot var sidorutorna lite öppna för att få friskluft den vägen och fläkt, ac o hela de rubbet avstängt!
Krypkörde i 50/60km/h
Kör man bilen ca 110km/h o har fläkt o ac igång kommer man ca 30km....
Värmen går helt med bensin i min bil då den är hybrid. Så har jag värmen påslagen går det dessutom soppa...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 653 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 653 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 653 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 653 inlägg
Kia?kisumisu skrev:Håller med 100%.
Jag testade också detta. Det var ingen lätt uppgift. Men körde hela vägen från landstället hem med el...74km.
Bilstereon hade jag på för fullt.
Däremot var sidorutorna lite öppna för att få friskluft den vägen och fläkt, ac o hela de rubbet avstängt!
Krypkörde i 50/60km/h
Kör man bilen ca 110km/h o har fläkt o ac igång kommer man ca 30km....
Värmen går helt med bensin i min bil då den är hybrid.
Motvind i stormstyrka också. Medvind i stormstyrka är som att krypa fram (i elförbrukning)F fsn skrev:
Jag kör samma sträcka till och från jobbet varje dag. Det märks direkt på förbrukningen när det inte blåser från sidan (som det gör de flesta dagarna).