149 210 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
12 dagar i November och nu är inte timpriset så mycket bättre än det rörliga snittet (oviktade). Jag ligger för närvarande på 37,7 öre/kWh, medan det (oviktade) snittet ligger på 39,54 öre/kWh. Eftersom priserna har varit så låga på dagtid så har vi många dagar inte heller brytt oss om att flytta tvätt, disk och billaddning till natten. Detta gör att vi ligger på bara 37% av förbrukningen under natten (00-06).
Vi hade också en incident (störning i logiken för styrning av varmvattnet pga en strömglitch) som gjorde att vi var tvungna att elvärma varmvatten en dag med lägre effekt än vad FLVP hade. Efter detta så hamnade FLVP i en mjukvarubugg som tog flera dagar att lösa, vilket gjorde att vi inte kunde styra varmvattentillverkningen till natten utan vattnet tillverkades på förmiddagarna istället. (mjukvarubuggen i hemautomatiseringen är numera fixad, jag har en work-around för problemet i min hemautoatisering)
Men trots allt detta så klarar vi oss alltså under medelpriset. Som ni nog alla vet, så kommer ju det viktade medelpriset att hamna högre. Förra månaden hamnade det priset drygt 18 öre/kWh högre än det oviktade priset (76,6 vs 95,2, den sista siffran kommer från Vattenfall). I september var det viktade priset 20 öre dyrare än det oviktade (228 vs 248).
Intressantast hittills denna månaden är dock att vi har 37% av förbrukningen på nattens 25% av tiden trots att vi "slarvat" så mycket...
Vi hade också en incident (störning i logiken för styrning av varmvattnet pga en strömglitch) som gjorde att vi var tvungna att elvärma varmvatten en dag med lägre effekt än vad FLVP hade. Efter detta så hamnade FLVP i en mjukvarubugg som tog flera dagar att lösa, vilket gjorde att vi inte kunde styra varmvattentillverkningen till natten utan vattnet tillverkades på förmiddagarna istället. (mjukvarubuggen i hemautomatiseringen är numera fixad, jag har en work-around för problemet i min hemautoatisering)
Men trots allt detta så klarar vi oss alltså under medelpriset. Som ni nog alla vet, så kommer ju det viktade medelpriset att hamna högre. Förra månaden hamnade det priset drygt 18 öre/kWh högre än det oviktade priset (76,6 vs 95,2, den sista siffran kommer från Vattenfall). I september var det viktade priset 20 öre dyrare än det oviktade (228 vs 248).
Intressantast hittills denna månaden är dock att vi har 37% av förbrukningen på nattens 25% av tiden trots att vi "slarvat" så mycket...
Så det de marknadsför som
”100% förnybar el
Utan påslag – Tibber tjänar noll kronor på din förbrukning.”
Är alltså ett påslag på 8,62öre/kWh
Vattenfall har ett påslag på 7,4öre/kWh, men det skriver de ut.
”100% förnybar el
Utan påslag – Tibber tjänar noll kronor på din förbrukning.”
Är alltså ett påslag på 8,62öre/kWh
Vattenfall har ett påslag på 7,4öre/kWh, men det skriver de ut.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 650 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 650 inlägg
Tack. +8,62 öre då alltså som alltså enligt Tibber är ett nollsummespel dom inte tjänar nåt på alls. Och vad är det för skatt dom bubblar om? Den enda skatten man betalar till elhandlaren är moms och den varierar med elpriset så det är det inte.M Mikael 81 skrev:
Hos Göteborg Energi Din El betalar jag:
Elhandelsrelaterade kostnader 1,36 öre
Elcertifikat 0,32 öre
Påslag 2,9 öre
Totalt 4,58 öre och det inklusive 2,9 öre påslag mot Tibbers 8,62 öre. Har jag missat nåt eller är Tibber dumma i huvudet?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 650 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 650 inlägg
Dumma? Smarta skulle jag kalla det. De har ju fått massor av kunder!F fsn skrev:Tack. +8,62 öre då alltså som alltså enligt Tibber är ett nollsummespel dom inte tjänar nåt på alls. Och vad är det för skatt dom bubblar om? Den enda skatten man betalar till elhandlaren är moms och den varierar med elpriset så det är det inte.
Elcertifikat 0,32 öre
Påslag 2,9 öre
Totalt 4,58 öre och det inklusive 2,9 öre påslag mot Tibbers 8,62 öre. Har jag missat nåt eller är Tibber dumma i huvudet?
Det är ett påslag på 8,62 öre, men det är bara de faktiska kostnaderna de har - så det är korrekt att de inte tjänar mer om du förbrukar mer.D Daniel 109 skrev:
Vad det handlar om är kostnader för avgifter till Nordpool, Svenska kraftnät och eSett som alla elhandelsbolag har. Skillnaden är att Tibber väljer att redovisa Nordpoolpriset och sina inköpskostnader separat, medan de flesta andra bara redovisar ett "inköpspris" som inkluderar dessa avgifter.
Att tänka att man skulle kunna få el till Nordpoolpriser är ju trevligt, men det skulle elhandelsbolaget i så fall gå back på. Att få el till elhandelsbolagets inköpspris är ju däremot ibland möjligt även från mer traditionella elbolag i samband med kampanjer.
Den här är lite mer intressant. I Göteborgs Energis avtalsvillkor står det relaterat till timpris.F fsn skrev:Tack. +8,62 öre då alltså som alltså enligt Tibber är ett nollsummespel dom inte tjänar nåt på alls. Och vad är det för skatt dom bubblar om? Den enda skatten man betalar till elhandlaren är moms och den varierar med elpriset så det är det inte.
Elcertifikat 0,32 öre
Påslag 2,9 öre
Om det betyder att Göteborgs Energis fakturerade "elpris" är samma som Nordpool så var deras tillkommande kostnader i så fall lägre än Tibbers för oktober. Man bör då notera att de tillkommande kostnaderna (i alla fall hos Tibber) varierat kraftigt under året, så man ska nog jämföra på mer än en månad innan man drar några slutsatser.Inköpspriset för el för både månads- och timavläst avtal baseras på den nordiska börsen Nord Pools elpriser för det aktuella elområdet. Timavläst inköpspris för el läses av från Nord Pool Spot timme för timme. Månadsavläst inköpspris för el avser det viktade medelvärde som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där kundens anläggning finns, sammanvägs med Göteborg Energi Din El AB samlade energivolym för leverans till anläggningar med schablonavräknad förbrukning i samma elområde timme för timme. För båda avtalsformer tillkommer kostnader för elcertifikat enligt gällande kvotplikt, avgifter till Svenska kraftnät, handelsrelaterade avgifter, Göteborg Energi Din El AB:s påslag och årsavgift.
Och det hade verkligen varit intressant om du har möjlighet att ladda upp din timprisdata på timpriskollen.se och kolla om den visar samma snittpris per kWh som du fått på fakturan från Göteborgs Energi.
Jag hittade en PDF på EON med "Inköpskostnad* samt Volymvägning" och elcertificat kostnad och även grundpriset per månad för 2020, 2021 och 2022.
Det visar att det är olika varje månad.
Länken är
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-det-rorliga-prisets-bestandsdelar.pdf
Det visar att det är olika varje månad.
Länken är
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-det-rorliga-prisets-bestandsdelar.pdf
Det där var ju föredömligt tydligt presenterat av EON!D dibb skrev:
Edit: Förutom att de ju har slagit ihop inköpskostnader och volymvägning (det är månadsschablon och inte timpris om jag förstås PDFen rätt)
Redigerat:
Byggveteran
· Kalmar
· 493 inlägg
Handen på hjärtat och med 0 promille, hur nöjda är ni med timprisavtal när oktober summerats?
Jag är nöjd med rörligt och kan inte tänka mig byta till timpris när besparingen är så pass liten i jämförelse de enorma uppoffringar man gör. I värsta fall rubbas jämviktsbalansen I hushållet och husfriden åker upp i skorstenen.
Stor risk föreligger för osämja mellan äkta makar pga den absurda kWh-jakten som nästan förrättas av hanen.
Edit: jag får betala några kronor mer än timmisar men slipper få ont i magen när jag missat en billig timme mitt i natten då jag kunde tvätta kläder.
Jag är nöjd med rörligt och kan inte tänka mig byta till timpris när besparingen är så pass liten i jämförelse de enorma uppoffringar man gör. I värsta fall rubbas jämviktsbalansen I hushållet och husfriden åker upp i skorstenen.
Stor risk föreligger för osämja mellan äkta makar pga den absurda kWh-jakten som nästan förrättas av hanen.
Edit: jag får betala några kronor mer än timmisar men slipper få ont i magen när jag missat en billig timme mitt i natten då jag kunde tvätta kläder.
Hemma är vi jätteovänner över att elbilarna laddas på natten och NIBE värmepumpen går efter timspotpris. T.o.m hunden mår dåligt och fäller pälsen.M Matte Bygg skrev:Handen på hjärtat och med 0 promille, hur nöjda är ni med timprisavtal när oktober summerats?
Jag är nöjd med rörligt och kan int erkänna mig byta till timpris när besparingen är så pass liten i jämförelse de enorma uppoffringar man måste göra. I värsta fall rubbas jämviktsbalansen I hushhållet och husfriden åker upp i skorstenen.
stormrisk för osämja mellan äkta makar pga den absurda kWh-jakten.
Barnen gråter och parterapi på tisdagar. Men billig el med timspot har vi alla fall, alltid en tröst.
Frågor på det?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 871 inlägg
Fast det du inte verkar ha förstått är att man inte alls måste göra enorma uppoffringar. Om det är så att det knappt går att tjäna något på timavtal är det för att kostnaden över dygnet varierar väldigt lite, så vad är det för uppoffringar du då ska göra?M Matte Bygg skrev:Handen på hjärtat och med 0 promille, hur nöjda är ni med timprisavtal när oktober summerats?
Jag är nöjd med rörligt och kan int erkänna mig byta till timpris när besparingen är så pass liten i jämförelse de enorma uppoffringar man måste göra. I värsta fall rubbas jämviktsbalansen I hushhållet och husfriden åker upp i skorstenen.
stormrisk för osämja mellan äkta makar pga den absurda kWh-jakten.
Med timavtal kan du tvätta mitt i natten om kostnaden för elen är låg då och hög mitt på dagen . Om kostnaden är jämn över dygnet kan du tvätta när du vill och betalar inte mer än om du hade haft rörligt.
33% billigare än med vanligt rörligt pris. Jag är mycket nöjd.M Matte Bygg skrev:Handen på hjärtat och med 0 promille, hur nöjda är ni med timprisavtal när oktober summerats?