149 202 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 650 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 650 inlägg
M Matte Bygg skrev:
Logiskt…. Eller så är den billiga timmarna mitt i natten och man kör en maskin och så är det bra sen.
Det är också så att en tvättmaskin tål kontinuerlig drift. Det är totala antalet timmar som dödar en tvättmaskin, inte hur många timmar den går utan vila.
Elabbonnemanget ser jag som en fast avgift som tillsammans med fastighetsavgift, sophämtning, vatten och avlopp och eventuella GA-avgifter belastar fastigheten. Därför räknar jag inte in elnätabbonnemanget i kostnaden för elförbrukningen och det blir enklare att jämföra med andra.
Laddbox och eventuell uppsäkring är däremot något som bör ingå i elbilens kostnad för laddning hemma. Laddbox för c:a 10 000 kr med avskrivning 10 år blir 1000 per år eller 83 kr per månad. Skulle jag behöva säkra upp från 16A till 20A kostar det i mitt fall 245 kr per månad extra, något som rimligen ska läggas på bilens kostnader. Kör man 100 mil i månaden för 2 kWh per mil så blir denna extra kostnad för uppsäkring och laddbox runt 1,64 kr per kWh i 10 år och därefter 1,23 kr per kWh så länge laddboxen inte går sönder.
Själv har jag inte behövt säkra upp men laddboxen sitter där på väggen så i mitt fall blir det c:a 42 öre per kWh extra för laddboxen. Abbonnemangsavgiften förändras inte bara för att jag skaffat elbil.
Laddbox och eventuell uppsäkring är däremot något som bör ingå i elbilens kostnad för laddning hemma. Laddbox för c:a 10 000 kr med avskrivning 10 år blir 1000 per år eller 83 kr per månad. Skulle jag behöva säkra upp från 16A till 20A kostar det i mitt fall 245 kr per månad extra, något som rimligen ska läggas på bilens kostnader. Kör man 100 mil i månaden för 2 kWh per mil så blir denna extra kostnad för uppsäkring och laddbox runt 1,64 kr per kWh i 10 år och därefter 1,23 kr per kWh så länge laddboxen inte går sönder.
Själv har jag inte behövt säkra upp men laddboxen sitter där på väggen så i mitt fall blir det c:a 42 öre per kWh extra för laddboxen. Abbonnemangsavgiften förändras inte bara för att jag skaffat elbil.
Eller så bygger man laddboxen själv för en tusenlapp, samt klarar sig med befintliga säkringarna i huset då man dynamiskt anpassar laddströmmen. Dessutom så har man timpris och laddar på natten. Då kostar inte elbilen mycket alls i energikostnader. Allt beror på vad man jämför och gör...Logad skrev:Elabbonnemanget ser jag som en fast avgift som tillsammans med fastighetsavgift, sophämtning, vatten och avlopp och eventuella GA-avgifter belastar fastigheten. Därför räknar jag inte in elnätabbonnemanget i kostnaden för elförbrukningen och det blir enklare att jämföra med andra.
Så kan man göra och det är inte särskilt svårt men i mitt fall skulle jag ändå fått installera ett trefasuttag att ansluta den till inklusive dvärgbrytare och kabel mellan central och uttag vilket jag inte får installera själv.
Fast om man jämföra 0.00 öre inkl rabatt med 8,79 öre exkl rabatt så jämför man ju äpplen och päron.K karlmb skrev:
Eller uttryckt på ett annat sätt:
Skellefteå kraft: 0.00 öre/kWh (priset gäller 12 månader, därefter ordinarie pris).
Vattenfall säger 8,79 öre/kWh (exkl moms) minus 9,78 öre rabatt första 12 månaderna.
Det är möjligt att Skellefteå Kraft är billigast ändå, men för att göra den jämförelse som robban1989 försökte behöver man titta närmare på siffrorna.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 118 inlägg
@Matte Bygg varför vill du inte visa vad du har fått betala?
Byggveteran
· Kalmar
· 493 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 118 inlägg
Byggveteran
· Kalmar
· 493 inlägg
Klicka in på https://tibber.com/se/elpriser och välj valfri elpriszon eller postnummer så kan du se vad deras avgifter varit historiskt.F fsn skrev: