149 294 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Borde i så fall vara frågeställning....Tilläggskostnad per kWh för att ladda bilen i så fall, vi pratar ju svenska här i Sverige.D Daniel 109 skrev:
Matkostnad i månaden & typ dra bort "första" 3.000 kr. av dom totala 8.500 kr...ja, för du måste ju äta ändå.
Så matkostnaden som du resonerar blir bara 5.500 kr.
VA kostnaden, Transportkostnaden & säkert flera......Det går ju inte ens att ha dialog om "elpriset" om man inte tar med alla kostnader.
& resonerar man som du så kommer man inte bli "klokare" av att fråga någon annan om kWh pris, då det i grunden då är 15 olika variabler på "utgångsuträkningen" som då folk utgår ifrån.
Men fortsätt gärna med ditt "moment22" Daniel109
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 653 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 653 inlägg
Nej, totalt fel…. Man blir ju osökt lite nyfiken på vad du och han den andra begåvningen jobbar med som har så svårt att förstå nåt så enkelt.J jawen skrev:Det är ingen som har fel här för det beror på VAD man utgår ifrån, MEN man måste ju ta med alla kostnader OM man ska prata om just elkostnader
Pratar man enbart om just att ladda bilen, så får man ju dividera hela kostnaden för månadsförbrukningen med dom kWh man har förbrukat, & sedan ta det kWh priset & dom kWh som bilen har dragit å räkna ihop.
Ska man ta bort alla fasta elkostnader & sedan räkna ut, så får man ju egentligen enbart svaret på "vad elbilen kostar extra" att ladda, men då borde ju frågeställningen varit annorlunda.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 653 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 653 inlägg
jo, den kostnaden kan man absolut räkna med, den är direkt relaterad till elbilen, det blir väl rimligtvis nån form av avskrivning. Även det dyrare inköpspriset på en elbil bör man ju ta med, och det faktum att den har ett förbannat högt andrahandsvärde med.D Dilato skrev:
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Smäll upp era oktober-fakturor, tack.
Edit: särskilt timmisar välkomnas att visa upp sin Såå kallade beespaaaring när de jagat kWh nattetid.
Tippar att rörligt slår timpris m.a.p. oktober22
Edit: särskilt timmisar välkomnas att visa upp sin Såå kallade beespaaaring när de jagat kWh nattetid.
Tippar att rörligt slår timpris m.a.p. oktober22
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 123 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 653 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 653 inlägg
M Matte Bygg skrev:
absolut..
Rörligt elpris med Göteborg Energi för Oktober med 2,9 öre påslag: 91,24 öre
Mitt pris med timspot med 2,9 öre påslag: 65,16 öre.
Har totalt förbrukat 734,43kWh under Oktober.
El: 76,41 öre/kWh
Bil: 37,51 öre/kWh
Förbrukning: 2011 kWh varav 612kWh elbil
Bil: 37,51 öre/kWh
Förbrukning: 2011 kWh varav 612kWh elbil
Redigerat:
Lägg upp din faktura, och lägg även upp resultatet du får efter att ha kört en beräkning för samma period i timpriskollen.se så får vi se vad du gnäller för och vad du har för förbrukningsprofil.M Matte Bygg skrev:
Själv hade jag sparat ca en hundralapp om jag jämfört rörligt och timpris, helt utan att varken laga mat, duscha eller ha mardrömmar om elpriser mitt i nätterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Nu kommer kylan enligt SMHI. Nu skulle inte jag vilja sitta med timpris och frysa i jakten på kilowattimmar.
Det gäller att ha en jämn och fin förbrukning så att hushållsmaskinerna håller.
Tänk hur många tvättmaskiner, diskmaskiner etc. som pajar i timprisavtals-hemmen. Pga överbelastning under ”billiga” timmar.
Tänk hur många tvättmaskiner, diskmaskiner etc. som pajar i timprisavtals-hemmen. Pga överbelastning under ”billiga” timmar.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 653 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 653 inlägg
ja, det låter rimligt. Kan du inte berätta mer om varför tvättmaskiner och diskmaskiner går sönder så som du påstår? Tål dom inte billig el eller vad menar du? På vilket sätt överbelastas nåt?M Matte Bygg skrev:Nu kommer kylan enligt SMHI. Nu skulle inte jag vilja sitta med timpris och frysa i jakten på kilowattimmar.
Det är ju rätt många som visat på rätt mycket sparade pengar under Oktober, det gjordes på din direkta uppmaning. Du har inte kommenterat det. Låt mig gissa… FAKE NEWS?
Elpriserna blir nog inte så höga trots allt, detta enligt en artikel i Expressen:
- https://www.expressen.se/nyheter/darfor-kom-elprischocken-av-sig/
Man har pga den varma hösten tydligen svårt att ta emot tankbåtarna med gas som kommer till Europa, gaslagren är redan fulla.
Nu tjänar jag iofs ändå pengar på mitt timprisavtal, men det kan ju vara något att tänka på för de som inte har lika bra förutsättningar att flytta förbrukning mellan olika dygn (laddning av elbil) och mellan dag och natt (värme, varmvatten) som jag har....
- https://www.expressen.se/nyheter/darfor-kom-elprischocken-av-sig/
Man har pga den varma hösten tydligen svårt att ta emot tankbåtarna med gas som kommer till Europa, gaslagren är redan fulla.
Nu tjänar jag iofs ändå pengar på mitt timprisavtal, men det kan ju vara något att tänka på för de som inte har lika bra förutsättningar att flytta förbrukning mellan olika dygn (laddning av elbil) och mellan dag och natt (värme, varmvatten) som jag har....
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Folk som kör maskiner under billiga timmar riskerar ha sönder maskinerna eftersom de inte får vila emellan.F fsn skrev:ja, det låter rimligt. Kan du inte berätta mer om varför tvättmaskiner och diskmaskiner går sönder så som du påstår? Tål dom inte billig el eller vad menar du? På vilket sätt överbelastas nåt?
Det är ju rätt många som visat på rätt mycket sparade pengar under Oktober, det gjordes på din direkta uppmaning. Du har inte kommenterat det. Låt mig gissa… FAKE NEWS?
Snarare tvärt om. Tvättar jag på billiga timmar på natten blir det ju bara en maskin per dygn som mest.M Matte Bygg skrev:
Tvättar man på kvällen/eftermiddag/förmiddag kanske man kör två-tre maskiner efter varandra för att göra bort det.