150 786 läst · 1 754 svar
151k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 347 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 347 inlägg
Säg att du har en pryl som drar 20 kWh per månad och funderar över om det kan vara värt att ersätta den med en annan som drar 10 kWh per månad. Då blir det helt fel om du räknar in fasta avgifter i priset per kWh.Rkarlsson skrev:Jag har inte ens skrivit att någon ska höja sin säkring. Jag skrev att jag hade en 20A säkring i mitt hus och betalar för den med. För att det ska bli ett verklighetstroget snittpris på laddningen när man betalar elräkningen så räknar åtminstone jag in vad jag betalar på fakturan.
Det var därför jag skrev exkl eon, så den som är intresserad kan själv räkna på det, med 20A kostar månadsavgiften 612,5kronor. Med 16 kostar det i månaden 420.
Självklart måste hela månaden ha gått för att man ska kunna räkna ut exakt pris.
Jag är fullt införstådd att människor inte räknar med de fasta avgifterna.
Jag har inte gjort antagande om vad han har gjort överhuvudtaget.
Det enda relevanta är vad man betalar i räkning sista månaden. Då blir det rätt, du kommer ändå inte ifrån de fasta avgifterna.Magnus E K skrev:
Folk kanske inte räknar in de fasta kostnaderna på bilen när de räknar ut milkostnaden heller. Men där är det helt fel.
Jag har inte skrivit något annat någon gång för den delen.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 819 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 819 inlägg
Men du förstår att du hade behövt ett elabonnemang oavsett om du har elbil eller inte? Skall du då räkna ut en driftskostnad på bilen och tar med alla fasta avgifter så tar du ju i princip upp den fasta kostnaden två gånger, en gång för att du behöver el i huset och en gång för elbilen. Det som skulle kunna vara försvarbart är den ökade kostnaden från 16A till 20A om det är det som behövs för bilen men hushållet i övrigt klarar sig på 16A. Har man svårt att förstå detta så kan jag bara beklaga, det är så uppenbart för de flesta. Ta in det och försök tänka efter. Ditt resonemang skall vara: Vilka elkostnader hade jag INTE haft om jag inte hade en elbil.Rkarlsson skrev:Jag har inte ens skrivit att någon ska höja sin säkring. Jag skrev att jag hade en 20A säkring i mitt hus och betalar för den med. För att det ska bli ett verklighetstroget snittpris på laddningen när man betalar elräkningen så räknar åtminstone jag in vad jag betalar på fakturan.
Det var därför jag skrev exkl eon, så den som är intresserad kan själv räkna på det, med 20A kostar månadsavgiften 612,5kronor. Med 16 kostar det i månaden 420.
Självklart måste hela månaden ha gått för att man ska kunna räkna ut exakt pris.
Jag är fullt införstådd att människor inte räknar med de fasta avgifterna.
Jag har inte gjort antagande om vad han har gjort överhuvudtaget.
Det är också ett faktum att det finns fler nätägare än Eon, många fler faktiskt och Eon är även en elhandlare så att skriva exkl Eon och förvänta sig att alla skall förstå vad du menar med det är bara dumt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 819 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 819 inlägg
Det är kanske dax att accepter att alla andra har rätt?Rkarlsson skrev:Det enda relevanta är vad man betalar i räkning sista månaden. Då blir det rätt, du kommer ändå inte ifrån de fasta avgifterna.
Folk kanske inte räknar in de fasta kostnaderna på bilen när de räknar ut milkostnaden heller. Men där är det helt fel.
Jag har inte skrivit något annat någon gång för den delen.
Tack.J jawen skrev:
Jag förstår hur folk resonerar. Men med +- så är det vad man får på fakturan som gäller för hushållen.
Iallafall jag har bäst koll på ekonomin med att räkna in allt.
Med ditt resonemang så kostar alltså min milkostnad enbart och enbart 0,35*1,4kWh.F fsn skrev:Men du förstår att du hade behövt ett elabonnemang oavsett om du har elbil eller inte? Skall du då räkna ut en driftskostnad på bilen och tar med alla fasta avgifter så tar du ju i princip upp den fasta kostnaden två gånger, en gång för att du behöver el i huset och en gång för elbilen. Det som skulle kunna vara försvarbart är den ökade kostnaden från 16A till 20A om det är det som behövs för bilen men hushållet i övrigt klarar sig på 16A. Har man svårt att förstå detta så kan jag bara beklaga, det är så uppenbart för de flesta. Ta in det och försök tänka efter. Ditt resonemang skall vara: Vilka elkostnader hade jag INTE haft om jag inte hade en elbil.
Det är också ett faktum att det finns fler nätägare än Eon, många fler faktiskt och Eon är även en elhandlare så att skriva exkl Eon och förvänta sig att alla skall förstå vad du menar med det är bara dumt.
Med mitt resonemang så kostar inte min milkostnad 49 öre. Min åsikt är att bränslekostnaden blir med allt inkl skatt,moms, fast avgift delat med vad huset förbrukat gånger det jag tankar.
Jag har inte fel, och du har säkert inte fel för dig eller de som håller med dig. Att du är ohyfsad pga det är ju bara tragiskt. Men ta du bort 612,5 kr och räkna på det om du blir lycklig.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 819 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 819 inlägg
Problemet är att du och han den andra har fel för det ni räknar med är en kostnad ni har ändå, även om man skulle köra en dieselbil. Hur gör ni med beräkningen av driftskostnaderna på dieselbilen, tar ni hänsyn till de fasta elkostnaderna då med?J jawen skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 819 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 819 inlägg
nej, det kostar inte 0,35kr/kWh med mitt resonemang alls, du är verkligen riktigt kass på att ta in information. Dina direkta kostnader per kWh är 45öre skatt och din överföringsavgift (detta kommer på fakturan från din nätägare) samt din kostnad per kWh från din elhandlare och detta innehållet då spotpris, påslag, elhandelsrelaterade kostander mm. Det du inte skall ha med är årsavgift från elhandlaren samt dina fasta kostnader från nätägaren då det är en fast avgift du hade fått betala oavsett om du har bil öht eller väljer att cykla.Rkarlsson skrev:Med ditt resonemang så kostar alltså min milkostnad enbart och enbart 0,35*1,4kWh.
Med mitt resonemang så kostar inte min milkostnad 49 öre. Min åsikt är att bränslekostnaden blir med allt inkl skatt,moms, fast avgift delat med vad huset förbrukat gånger det jag tankar.
Jag har inte fel, och du har säkert inte fel för dig eller de som håller med dig. Att du är ohyfsad pga det är ju bara tragiskt. Men ta du bort 612,5 kr och räkna på det om du blir lycklig.
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Varför trollar du?Rkarlsson skrev:Måste du hålla på med att skriva att folk är obegåvade? Är det för att du är en idiot ?
Även utan elbilen hade jag räknat in fasta kostnader, för att det är just det jag betalar för. Men du tycker att folk är obegåvade för att de räknar in allt.
Men vad roligt att du inte räknar in vad det kostar i verkligheten.
Du behöver inte svara för jag ber dig dra åt helvete.
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Den fasta kostnaden är kostnaden för att kunna köpa el. Den rörliga är kostnaden för elen.Rkarlsson skrev:Med ditt resonemang så kostar alltså min milkostnad enbart och enbart 0,35*1,4kWh.
Det är ingen som har fel här för det beror på VAD man utgår ifrån, MEN man måste ju ta med alla kostnader OM man ska prata om just elkostnaderF fsn skrev:
Pratar man enbart om just att ladda bilen, så får man ju dividera hela kostnaden för månadsförbrukningen med dom kWh man har förbrukat, & sedan ta det kWh priset & dom kWh som bilen har dragit å räkna ihop.
Ska man ta bort alla fasta elkostnader & sedan räkna ut, så får man ju egentligen enbart svaret på "vad elbilen kostar extra" att ladda, men då borde ju frågeställningen varit annorlunda.
Nej, det är det som är kostnaden att ladda bilen. Elabbonemanget har du ju oavsett. Det tillkommer inte för att du laddar bilen.