150 782 läst · 1 754 svar
151k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Var ingen modifikation någonstans i mitt inlägg. Därför jag skrev exkl eon.F fsn skrev:
Den som vill får räkna på det själv =) 20A i se4. Annars kan du påminna mig så kommer jag med exakt pris på nästa månadsfaktura vilket blir rättvisast i mitt tycke (folk hoppa på mig när jag redovisade priset för augusti på 7,1 kr inkl allt)
Har för mig att jag läste att 90% av elhandeln går genom nordpool.K karlmb skrev:
I de flesta fall är det extra.
Storuman energi till exempel har tillvalsrutor:
Jag vill också ha:
PLUS Gratis flytträtt värde 100kr
PLUS Miljövänlig vattenkraft 0.63 öre/kWh
osv..
Rent praktiskt gör det absolut ingen skillnad av att trycka på den tilläggsbocken miljövänlig vattenkraft mer än att du frivilligt betalar 0.63 öre/kWh extra för din förbrukning. Men om du är för det så fine !
En producent som Skellefte kan sälja i andra elområden och själv stå för flaskhalsavgiften. De lär knappast sälja billigt i SE2 och köpa för tyska priser i SE3 o 4, då är de ju korkade.R robban1989 skrev:Har för mig att jag läste att 90% av elhandeln går genom nordpool.
I de flesta fall är det extra.
Storuman energi till exempel har tillvalsrutor:
Jag vill också ha:
PLUS Gratis flytträtt värde 100kr
PLUS Miljövänlig vattenkraft 0.63 öre/kWh
osv..
Rent praktiskt gör det absolut ingen skillnad av att trycka på den tilläggsbocken miljövänlig vattenkraft mer än att du frivilligt betalar 0.63 öre/kWh extra för din förbrukning. Men om du är för det så fine !
Nej, det är det enda sättet de kan göra på.
Jag förstår inte hur du fortfarande inte alls förstår hur elmarknaden fungerar.
Dessutom är elhandel och produktion olika bolag.
Jag förstår inte hur du fortfarande inte alls förstår hur elmarknaden fungerar.
Dessutom är elhandel och produktion olika bolag.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 819 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 819 inlägg
väldigt oklart vad du menar öht. 20A har väl inte nåt med det att göra öht då det rimligtvis är en fast avgift. Och uttrycket ”exkl eon” säger inte något öht. Vet du hur mycket du laddat i bilen och om du vet hur mycket du betalade för det så vet du också totalt vad det kostade för det är skatt på 45 öre och en överföringsavgift som är samma varje månad.Rkarlsson skrev:Var ingen modifikation någonstans i mitt inlägg. Därför jag skrev exkl eon.
Den som vill får räkna på det själv =) 20A i se4. Annars kan du påminna mig så kommer jag med exakt pris på nästa månadsfaktura vilket blir rättvisast i mitt tycke (folk hoppa på mig när jag redovisade priset för augusti på 7,1 kr inkl allt)
Och om du menar att du ”tankade” bilen för 7,1kr inklusive allt för hela Augusti så kör du antagligen bara 3 mil i månaden eller är sämst i norra Europa på att räkna. Men redovisa gärna för hur du räknat så skall jag försöka förklara hur det blev fel. Jag förutsätter att det är solpaneler inblandat.
Det finns i princip endast ett sätt som jag vet om att ladda bilen billigt hemma och det är att ladda den med egenproducerad el under perioder då spotpriset är sjukt lågt.
Redigerat:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 819 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 819 inlägg
QED
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 819 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 819 inlägg
Du får skaffa dej ElnaJ jawen skrev:Ja, och som stor inarbetad elleverantör så tycker man ju dom t.o.m kunde visa realtids-förbrukning med 3-4 sek släp.
Fick ringa Eon för att ens kunna se timförbrukning i appen, och jag ser den först dagen efter.
Känns som lite väl "gammal" teknik, eller så vill dom inte visa.
Hela elbranschen är ju "i det dolda" på något sätt, och inte ens ni riktigt insatta kan tolka erbjudanden och elräkningar till 100%
https://www.eon.se/kundservice/vara..._source=chatbot&utm_campaign=Elna_kundservice
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg