Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K karlmb skrev:
Extra o extra. När Skelleftekraft säljer el är det i hög grad sin egen vattenkraft. Punkt.
Produktion och handel får inte ligga i samma bolag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Sanning med modifikation, du har en energiskatt på 45öre/kWh och en överföringsavgift på minst 20öre/kWh skulle jag gissa på. Men det kanske är det du menar med (exkl eon)? Oavsett vilket så får du väl ändå lägga på det om du skall redovisa dina bränslekostnader.
Var ingen modifikation någonstans i mitt inlägg. Därför jag skrev exkl eon.

Den som vill får räkna på det själv =) 20A i se4. Annars kan du påminna mig så kommer jag med exakt pris på nästa månadsfaktura vilket blir rättvisast i mitt tycke (folk hoppa på mig när jag redovisade priset för augusti på 7,1 kr inkl allt)

K karlmb skrev:
Extra o extra. När Skelleftekraft säljer el är det i hög grad sin egen vattenkraft. Punkt.
Har för mig att jag läste att 90% av elhandeln går genom nordpool.
I de flesta fall är det extra.
Storuman energi till exempel har tillvalsrutor:

Jag vill också ha:
PLUS Gratis flytträtt värde 100kr
PLUS Miljövänlig vattenkraft 0.63 öre/kWh
osv..

Rent praktiskt gör det absolut ingen skillnad av att trycka på den tilläggsbocken miljövänlig vattenkraft mer än att du frivilligt betalar 0.63 öre/kWh extra för din förbrukning. Men om du är för det så fine !

R robban1989 skrev:
Har för mig att jag läste att 90% av elhandeln går genom nordpool.
I de flesta fall är det extra.
Storuman energi till exempel har tillvalsrutor:

Jag vill också ha:
PLUS Gratis flytträtt värde 100kr
PLUS Miljövänlig vattenkraft 0.63 öre/kWh
osv..

Rent praktiskt gör det absolut ingen skillnad av att trycka på den tilläggsbocken miljövänlig vattenkraft mer än att du frivilligt betalar 0.63 öre/kWh extra för din förbrukning. Men om du är för det så fine !
En producent som Skellefte kan sälja i andra elområden och själv stå för flaskhalsavgiften. De lär knappast sälja billigt i SE2 och köpa för tyska priser i SE3 o 4, då är de ju korkade.

Nej, det är det enda sättet de kan göra på.
Jag förstår inte hur du fortfarande inte alls förstår hur elmarknaden fungerar.

Dessutom är elhandel och produktion olika bolag.

F
Rkarlsson skrev:
Var ingen modifikation någonstans i mitt inlägg. Därför jag skrev exkl eon.

Den som vill får räkna på det själv =) 20A i se4. Annars kan du påminna mig så kommer jag med exakt pris på nästa månadsfaktura vilket blir rättvisast i mitt tycke (folk hoppa på mig när jag redovisade priset för augusti på 7,1 kr inkl allt)
väldigt oklart vad du menar öht. 20A har väl inte nåt med det att göra öht då det rimligtvis är en fast avgift. Och uttrycket ”exkl eon” säger inte något öht. Vet du hur mycket du laddat i bilen och om du vet hur mycket du betalade för det så vet du också totalt vad det kostade för det är skatt på 45 öre och en överföringsavgift som är samma varje månad.

Och om du menar att du ”tankade” bilen för 7,1kr inklusive allt för hela Augusti så kör du antagligen bara 3 mil i månaden eller är sämst i norra Europa på att räkna. Men redovisa gärna för hur du räknat så skall jag försöka förklara hur det blev fel. Jag förutsätter att det är solpaneler inblandat.

Det finns i princip endast ett sätt som jag vet om att ladda bilen billigt hemma och det är att ladda den med egenproducerad el under perioder då spotpriset är sjukt lågt.

Redigerat:
F fsn skrev:
... eller är sämst i norra Europa på att räkna.
Kanske vi har kommit på varför så få svarar på dina inlägg. Bete dig...

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Kanske vi har kommit på varför så få svarar på dina inlägg. Bete dig...
sköt du ditt din lilla hobbysnut. Det är rätt uppenbart att man inte kan ladda en elbil under en hel månad för 7kr, det fattar nog du med.

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
QED
Din fjant. Du har haft fel 8 ggr av 10. Dags att kamma till sig och bete sig civiliserat. Börjar lukta falafel om dig.

• Haha
Kristian Ask
  • Laddar…
F
QED
Se bara till att siffrorna kommer upp så får vi se.

F fsn skrev:
sköt du ditt din lilla hobbysnut. Det är rätt uppenbart att man inte kan ladda en elbil under en hel månad för 7kr, det fattar nog du med.
Bry dig inte om oseriöse liraren Kristian Ask som inte ens äger en elbil som han kan ladda billiga timmar

• Haha
Kristian Ask
  • Laddar…
F
M Matte Bygg skrev:
Bry dig inte om oseriöse liraren Kristian Ask som inte ens äger en elbil som han kan ladda billiga timmar
Men jag tror han har en pool så han hade kunnat tjäna mycket pengar om han varit begåvad.

J jawen skrev:
Ja, och som stor inarbetad elleverantör så tycker man ju dom t.o.m kunde visa realtids-förbrukning med 3-4 sek släp.

Fick ringa Eon för att ens kunna se timförbrukning i appen, och jag ser den först dagen efter.
Känns som lite väl "gammal" teknik, eller så vill dom inte visa.

Hela elbranschen är ju "i det dolda" på något sätt, och inte ens ni riktigt insatta kan tolka erbjudanden och elräkningar till 100%
Du får skaffa dej Elna
https://www.eon.se/kundservice/vara..._source=chatbot&utm_campaign=Elna_kundservice

G GA Anderson skrev:
Du får skaffa dej Elna
[länk]
Är det nya Lovense? Tycker Lovense är snyggare än Elna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.