Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Billigast timpris just nu:
[länk]

Man får tydligen större rabatter än deras egna kostnader. Det är dock lurendrejeri då de räknar in den fasta kostnaden i rabatten. I praktiken så blev det ca 7 öre påslag på denna.

Edit: det var nog bra pris ändå, det är bara så krångligt formulerat. Jag trodde de drog av rabatten två gånger om.

Kollade Telges avtal på samma ställe, de har ett fast påslag på 4 öre, precis som jag mätt upp.

Skellefte Kraft hade ett påslag på 2,16 öre per kWh

Vattenfall är tydligen billigast då...
Är det nytt att Elpriskollen visar även timprisavtal? Jag hade i alla fall missat det.

Frågan är hur jämförbara de detaljerade siffrorna är. Tittar man på t.ex. Vattenfall, Skellefteå Kraft och Varbergsortens elförsäljning verkar definitionerna av de olika begreppen variera. Men någon kanske kan reda ut det?

M Mikael 81 skrev:
Har du kollat så att det inte beror på att den laddar ner samma data som visas i diagrammet? D.v.s. att om du ställer om diagrammet till att visa timdata, så kan du sedan också ladda ner timdata?
Vart ändrar jag det?

Ser ut så här

Skärmdump av webbsida som visar stapeldiagram över energiförbrukning i kilowattimmar över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R robban1989 skrev:
Vad tror ni om elpriskollen.se ?

Elpriskollen.se är väl en statlig verksamhet som gör ett försök med att förtydliga vad vi betalar för.
Såg nu även att dom visar timpriser.
Skriv in årsförbrukning och postnummer så visar den vem som är billigast för just dig (fasta + rörliga avgifter).

Detta får jag fram:
Skellefteå Kraft = 0.00 öre/kWh
Vattenfall = 8.79 öre/kWh
Svea Solar = 1.55 öre/kWh / 3,44 öre/kWh
Jönköping Energi = 2,91 öre/kWh
Forward Energy = 3.39 öre/kWh
Falkenberg Energi = 3.41 öre/kWh
Luleå Energi = 4.65 öre/kWh
Härryda Energi = 4.96 öre/kWh
Alne El = 5.02 öre/kWh
Göta Energi = 5.57 öre/kWh
EON = 6.42 öre/kWh
Karlstads Energi = 6.85 öre/kWh
Tibber = 8.62 öre/kWh
Göteborg Energi = 8.58 öre/kWh
GodEl = 8.99 öre/kWh / 9.49 öre/kWh
Storuman Energi = 11.08 öre/kWh

Har inte tagit med fasta avgifter för enkelhetensskull
Vilket postnummer och antal kWh har du uppgett?

J jawen skrev:
Vart ändrar jag det?

Ser ut så här

[bild]
Har inte Eon själv, så det är möjligt att det inte går. Sorry! För mig med Kraftringen handlar om att ställa in vad som visas. Om inte någon här som har Eon vet, borde ju kundtjänst ha koll.

pacman42 pacman42 skrev:
Du får ju inte samma priser som jag trots samma site. Postnumret som spökar? Men det borde inte påverka...
Gjorde två stickprov mellan elområde 2 och 3 så fick jag samma på dom i alla fall. Men jag summerade fast påslag och rörliga kostnader.

M Mikael 81 skrev:
Vilket postnummer och antal kWh har du uppgett?
10000 och 89242
Summerade Fast påslag + Rörliga kostnader

M Mikael 81 skrev:
Har inte Eon själv, så det är möjligt att det inte går. Sorry! För mig med Kraftringen handlar om att ställa in vad som visas. Om inte någon här som har Eon vet, borde ju kundtjänst ha koll.
Jag kan ju sedan välja november, sedan vecka, och sedan dag visa i "lista".
Men jag kan inte få tim-data på hela månaden som behövs för att använda "Timkollen"

Skärmdump av en webbsida för energianvändning, troligen el, med tidsstämplar och förbrukningsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R robban1989 skrev:
Vad tror ni om elpriskollen.se ?

Elpriskollen.se är väl en statlig verksamhet som gör ett försök med att förtydliga vad vi betalar för.
Såg nu även att dom visar timpriser.
Skriv in årsförbrukning och postnummer så visar den vem som är billigast för just dig (fasta + rörliga avgifter).

Detta får jag fram:
Skellefteå Kraft = 0.00 öre/kWh
Vattenfall = 8.79 öre/kWh
Svea Solar = 1.55 öre/kWh / 3,44 öre/kWh
Jönköping Energi = 2,91 öre/kWh
Forward Energy = 3.39 öre/kWh
Falkenberg Energi = 3.41 öre/kWh
Luleå Energi = 4.65 öre/kWh
Härryda Energi = 4.96 öre/kWh
Alne El = 5.02 öre/kWh
Göta Energi = 5.57 öre/kWh
EON = 6.42 öre/kWh
Tibber = 8.62 öre/kWh
Göteborg Energi = 8.58 öre/kWh
GodEl = 8.99 öre/kWh / 9.49 öre/kWh
Storuman Energi = 11.08 öre/kWh

Har inte tagit med fasta avgifter för enkelhetensskull
Behöver man inte ta hänsyn till hur de redovisar rabatterna också?

Skellefteå kraft säger 0.00 öre/kWh men ingen rabatt.
Vattenfall säger 8,79 öre/kWh (exkl moms) men med en rabatt på 9,78 öre.

Då blir väl Vattenfall billigare? Och Skellefteå kraft har rimligen bara bakat in rabatten i priset istället för att redovisa den separat?

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Men jag kan inte få tim-data på hela månaden som behövs för att använda "Timkollen"

[bild]
Hm. Ja det kan ju vara så illa. Blir en del klipp och klistra i så fall... :(

• Haha
jawen
  • Laddar…
F
M Mikael 81 skrev:
Alla måste ha full kostnadstäckning, men en del verkar ha uppfattningen att timpriset hos Tibber är samma sak som spotpriset på Nordpool. Jag tycker personligen inte att Tibber är otydliga - olika bolag redovisar detta på olika sätt bara.

Och otydligheten uppstår när man talar om "påslag" eller "inte påslag" utan att definiera vad det är ett påslag på. Annars skulle man ju strikt talat kunna argumentera för att det bara är den rena vinstmarginalen som definieras som "påslag", och resten är bara elhandelsbolagets kostnader.

Tibber är tydliga med att de inte har något vinstpåslag på den rörliga delen av sina priser, och det uppskattar jag och tycker är ett bra upplägg. Men jag uppfattar också att många övertolkar vad det betyder.
Exakt vad betyder det då? Jag har för avsikt att byta avtal men en sak Tibber tog med sig från alla andra elhandelsaktörer är otydlig infirmation. Vad är Tibbers kostnader utöver Nordpools spot?

Just nu, hos befintlig elhandlare betalar jag Nordpools spot + elhandelsrelaterade kostnader 1,36 öre + Elcertifikat 0,32öre och påslag 2,90 öre.

M Mikael 81 skrev:
Behöver man inte ta hänsyn till hur de redovisar rabatterna också?

Skellefteå kraft säger 0.00 öre/kWh men ingen rabatt.
Vattenfall säger 8,79 öre/kWh (exkl moms) men med en rabatt på 9,78 öre.

Då blir väl Vattenfall billigare? Och Skellefteå kraft har rimligen bara bakat in rabatten i priset istället för att redovisa den separat?
Så kan man nog se det.

Vattenfall är den enda som har rabatt listat men med elpriskollen är ju tanken att man enkelt ska se vilken som är billigast med rabatter med din uppskattade årsförbrukning.

Jag brukar dock välja en utan rabatt för jag vet att jag är för lat för att byta efter 1 år.

JanneJanne123
J jawen skrev:

[bild]
Eon är riktigt elaka där och gör det svårt för konsumenten. Jag har dock sett att vissa har lyckats få ut en excel-fil med hela månadens data som man sedan kan transformera till Timpriskollens format. Vet dock inte hur de har fått fram den Excelen, då jag själv är Ellevio-kund.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Mikael 81 du som har koll, eller någon...

Hur f'n funkar detta system när elleverantören säger att dom endast säljer solel?
När dom köper min el från nordpool så är den ju knappast specificerad var den kommer ifrån.
El som el ...

Är detta ett kryphål för att dom ska kunna hitta på ett högre spotpris?

Jag vill ha en elleverantör som säljer nordpools el med nordpools priser + påslag.

R robban1989 skrev:
Mikael 81 du som har koll, eller någon...

Hur f'n funkar detta system när elleverantören säger att dom endast säljer solel?
När dom köper min el från nordpool så är den ju knappast specificerad var den kommer ifrån.
El som el ...

Är detta ett kryphål för att dom ska kunna hitta på ett högre spotpris?

Jag vill ha en elleverantör som säljer nordpools el med nordpools priser + påslag.
"När Svea Solar köper el på elbörsen Nord Pool betalar de extra för så kallade ursprungsgarantier. Dessa visar att den el vi erbjuder i huvudsak kommer från solkraft och vindkraft. Vattenkraft kan ibland också förekomma. De betalar också för att elen ska vara märkt med Bra Miljöval. Märkningen betyder att elen lever upp till Naturskyddsföreningens hårdaste miljökrav vad gäller hur elen produceras."

Jag vill inte betala för de extra ursprungsgarantierna....
Jag vill att ni ska redovisa denna extra summa ....

M Matte Bygg skrev:
Alla ni som klankar ner på mina rekommendationer om att timpris är ett oklokt val: Har ni ens timprisavtal? Om ni inte har timprisavtal så har ni ingen rätt att försvara avtalsformen, än mindre kritisera mina råd om att rörligt är överlägset.
Jag har.
Tankade 40% på bilen för hiskeliga 2 kr inatt. Skulle egentligen väntat men passar på. Så har kört tur och retur jobbet för 0,35 öre(exkl eon) milen i bränsle. 40 mil är det.

Mitt rörliga spotpris är överlägset rörligt månadsvis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.