149 299 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Låt han vara. Vi har äntligen fått tyst på honomR Rkarlsson skrev:
Ursprungsmärkt el hanteras genom ett påslag som prissätts i ett separat system. Det blir alltså ett extra påslag som är direkt kopplat till att elhandelsbolagets kostnad i systemet med ursprungsgarantier. Rimligen bör ditt elhandelsbolag inte köpa in sådana eller lägga på det på din faktura om ni inte har kommit överens om det. Det skulle ju öka deras kostnader och/eller göra deras pris mindre attraktivt.R robban1989 skrev:Mikael 81 du som har koll, eller någon...
Hur f'n funkar detta system när elleverantören säger att dom endast säljer solel?
När dom köper min el från nordpool så är den ju knappast specificerad var den kommer ifrån.
El som el ...
Är detta ett kryphål för att dom ska kunna hitta på ett högre spotpris?
Jag vill ha en elleverantör som säljer nordpools el med nordpools priser + påslag.
Samtidigt ser vissa elbolag en marknadsföringsmässig fördel i att bara erbjuda en viss sorts el (t.ex. enbart solel eller enbart förnybar, och då får man ju välja ett annat bolag.) Om det sedan är så stor skillnad i pris att det är värt att bry sig om vet jag inte.
Men lycka till med att få ett elhandelsbolag att detaljspecificera sitt "inköpspris".
Intressanta siffrorR robban1989 skrev:Vad tror ni om elpriskollen.se ?
Elpriskollen.se är väl en statlig verksamhet som gör ett försök med att förtydliga vad vi betalar för.
Såg nu även att dom visar timpriser.
Skriv in årsförbrukning och postnummer så visar den vem som är billigast för just dig (fasta + rörliga avgifter).
Detta får jag fram:
Skellefteå Kraft = 0.00 öre/kWh
Vattenfall = 8.79 öre/kWh
Svea Solar = 1.55 öre/kWh / 3,44 öre/kWh
Jönköping Energi = 2,91 öre/kWh
Forward Energy = 3.39 öre/kWh
Falkenberg Energi = 3.41 öre/kWh
Luleå Energi = 4.65 öre/kWh
Härryda Energi = 4.96 öre/kWh
Alne El = 5.02 öre/kWh
Göta Energi = 5.57 öre/kWh
EON = 6.42 öre/kWh
Karlstads Energi = 6.85 öre/kWh
Tibber = 8.62 öre/kWh
Göteborg Energi = 8.58 öre/kWh
GodEl = 8.99 öre/kWh / 9.49 öre/kWh
Storuman Energi = 11.08 öre/kWh
Har inte tagit med fasta avgifter för enkelhetensskull
Storuman som har högst påslag har ingen års/månadsavgift, så har man låg förbrukning så ska man räkna på Storuman energi
Använder dem i sommarstugan
*EDITR robban1989 skrev:Vad tror ni om elpriskollen.se ?
Elpriskollen.se är väl en statlig verksamhet som gör ett försök med att förtydliga vad vi betalar för.
Såg nu även att dom visar timpriser.
Skriv in årsförbrukning och postnummer så visar den vem som är billigast för just dig (fasta + rörliga avgifter).
Detta får jag fram:
Skellefteå Kraft = 0.00 öre/kWh
Vattenfall = 8.79 öre/kWh
Svea Solar = 1.55 öre/kWh / 3,44 öre/kWh
Jönköping Energi = 2,91 öre/kWh
Forward Energy = 3.39 öre/kWh
Falkenberg Energi = 3.41 öre/kWh
Luleå Energi = 4.65 öre/kWh
Härryda Energi = 4.96 öre/kWh
Alne El = 5.02 öre/kWh
Göta Energi = 5.57 öre/kWh
EON = 6.42 öre/kWh
Tibber = 8.62 öre/kWh
Göteborg Energi = 8.58 öre/kWh
GodEl = 8.99 öre/kWh / 9.49 öre/kWh
Storuman Energi = 11.08 öre/kWh
Har inte tagit med fasta avgifter för enkelhetensskull
Skellefteå Kraft = "påslag 7,5 öre/kWh inkl moms + elcertifikatsavgift", alltså typ 10 öre/kWh kanske
Rabatt elpris (6 mån) -7,5 öre/kWh inkl moms
Månadsavgift 45 kr/mån inkl moms
Rabatt månadsavgift (6 mån) -45 kr/mån inkl moms
Är lite impulsiv och hann teckna avtal med dom men det känns förmånligt första 6 månaderna, sedan får man leta vidare...
elcertifikatsavgift är 0.6 öre.R robban1989 skrev:
Jag har samma avtal fast med 12 månader rabatt.
Rörligt elpris obundet
Inköpspris + påslag 7,5 öre/kWh inkl moms + elcertifikatsavgift
Rabatt elpris (12 mån) -12,5 öre/kWh inkl moms
Månadsavgift 45 kr/mån inkl moms
Rabatt månadsavgift (12 mån) -45 kr/mån inkl moms
Shit abåå.. Måste man prata med en säljare och flirta för att få den rabatten?D Dilato skrev:
Åj läste avtalet hos jönköping energi. Gäller å passa sig:
"Byte från Rörligt timpris till Rörligt pris debiteras en administrativ avgift på f.n.625 kr inklusive moms."
"Byte från Rörligt timpris till Rörligt pris debiteras en administrativ avgift på f.n.625 kr inklusive moms."
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 653 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 653 inlägg
Sanning med modifikation, du har en energiskatt på 45öre/kWh och en överföringsavgift på minst 20öre/kWh skulle jag gissa på. Men det kanske är det du menar med (exkl eon)? Oavsett vilket så får du väl ändå lägga på det om du skall redovisa dina bränslekostnader.R Rkarlsson skrev:
Jag lyckades nästan..M Mikael 81 skrev:Ursprungsmärkt el hanteras genom ett påslag som prissätts i ett separat system. Det blir alltså ett extra påslag som är direkt kopplat till att elhandelsbolagets kostnad i systemet med ursprungsgarantier. Rimligen bör ditt elhandelsbolag inte köpa in sådana eller lägga på det på din faktura om ni inte har kommit överens om det. Det skulle ju öka deras kostnader och/eller göra deras pris mindre attraktivt.
Samtidigt ser vissa elbolag en marknadsföringsmässig fördel i att bara erbjuda en viss sorts el (t.ex. enbart solel eller enbart förnybar, och då får man ju välja ett annat bolag.) Om det sedan är så stor skillnad i pris att det är värt att bry sig om vet jag inte.
Men lycka till med att få ett elhandelsbolag att detaljspecificera sitt "inköpspris".
https://www.cheapenergy.se/teckna-elavtal/
Du får välja mellan vanligt NordenMix 338,52 g CO2 per kWh
Eller NordenMiljö 0 g CO2 per kWh
Men det var samma pris oavsett vilken man väljer :S
Ja, och som stor inarbetad elleverantör så tycker man ju dom t.o.m kunde visa realtids-förbrukning med 3-4 sek släp.JanneJanne123 skrev:
Fick ringa Eon för att ens kunna se timförbrukning i appen, och jag ser den först dagen efter.
Känns som lite väl "gammal" teknik, eller så vill dom inte visa.
Hela elbranschen är ju "i det dolda" på något sätt, och inte ens ni riktigt insatta kan tolka erbjudanden och elräkningar till 100%
Eventuella rabatter i några månader är ju rätt ointressanta. Skellefte är troligen billigast helt enkelt.M Mikael 81 skrev:Behöver man inte ta hänsyn till hur de redovisar rabatterna också?
Skellefteå kraft säger 0.00 öre/kWh men ingen rabatt.
Vattenfall säger 8,79 öre/kWh (exkl moms) men med en rabatt på 9,78 öre.
Då blir väl Vattenfall billigare? Och Skellefteå kraft har rimligen bara bakat in rabatten i priset istället för att redovisa den separat?
Extra o extra. När Skelleftekraft säljer el är det i hög grad sin egen vattenkraft. Punkt.R robban1989 skrev:"När Svea Solar köper el på elbörsen Nord Pool betalar de extra för så kallade ursprungsgarantier. Dessa visar att den el vi erbjuder i huvudsak kommer från solkraft och vindkraft. Vattenkraft kan ibland också förekomma. De betalar också för att elen ska vara märkt med Bra Miljöval. Märkningen betyder att elen lever upp till Naturskyddsföreningens hårdaste miljökrav vad gäller hur elen produceras."
Jag vill inte betala för de extra ursprungsgarantierna....
Jag vill att ni ska redovisa denna extra summa ....
Tydligen Kalle-Anka företag i elbranschen som spekulerar sönder sig själva på andras bekostnad, precis som den förödande "USA-modellen"
Krisdrabbade Uniper att tas över av den tyska staten från årsskiftet
https://www.nyteknik.se/energi/nytt-besked-uniper-ska-inte-bygga-ny-karnkraft-i-barseback-7040468
Krisdrabbade Uniper att tas över av den tyska staten från årsskiftet
https://www.nyteknik.se/energi/nytt-besked-uniper-ska-inte-bygga-ny-karnkraft-i-barseback-7040468