149 337 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tibber är noga med definitionerna. De har inte något påslag. Men de tar fortfarande ut full täckning för alla sina kostnader - d.v.s. deras timpris är Nordpools spotpris + de kostnader som Tibber för att köpa in elen. Notera att detta uttryckligen också inkluderar deras kreditkostnad. Däremot lägger de inte på någon rörligt "allmänt" påslag (för att täcka marknadsföring, overheadkostnader och vinstmarginal) utan tar ut detta helt och hållet på den fasta månadsavgiften.R robban1989 skrev:
https://tibber.com/se/villkor/elavtalsvillkor
Fast förbrukningsprofilen har fortfarande inte något att göra med vilka kunder Telge har eller inte har. Förbrukningsprofilen är en summering av förbrukningen hos alla schablonmätta anläggningar i elnätsområdet - oavsett elhandelsbolag. Men du kanske råkar bo i ett elnätsområde som består huvudsakligen av "papphus och direktvärkande el"...K karlmb skrev:
Ska bara vänta ut en månads uppsägningstid så hakar jag på och publicerar värden för Tibbertveksamt skrev:Det är lite vad min frågeställning tidigare i tråden handlar om. Att kunna lista olika elhandelsbolags påslag på timspotpriset.
Eftersom olika handlare benämner saker olika, och vissa kanske inte ens delar upp det är det svårt att avgöra vad som är vad och vad som varierar baserat på vilka faktorer.
För att reda ut det behövs nog ett större grepp på det. Ett antal olika personer med olika elhandelsbolag som publicerar sina värden från resp. bolag för samma tidsperiod.
Ett sätt vore väl att ett gäng användare använder sig av timpriskollen.se för oktober månad och lägger upp beräkningen därifrån och relaterar den till den verkliga fakturan för samma peridod.
Bondens el delade upp elpriset i molekylnivå på gamla fakturor med rörligt men dom verkar inte göra det längre. Nu är det endast en rad "Elpris" och en rad "Månadsavgift"
Har du kollat så att det inte beror på att den laddar ner samma data som visas i diagrammet? D.v.s. att om du ställer om diagrammet till att visa timdata, så kan du sedan också ladda ner timdata?J jawen skrev:
Jo men alla måste väl ha full täckning för elcertifikat å skit... Annars blir det ju en förlustaffär för dom.M Mikael 81 skrev:Tibber är noga med definitionerna. De har inte något påslag. Men de tar fortfarande ut full täckning för alla sina kostnader - d.v.s. deras timpris är Nordpools spotpris + de kostnader som Tibber för att köpa in elen. Notera att detta uttryckligen också inkluderar deras kreditkostnad. Däremot lägger de inte på någon rörligt "allmänt" påslag (för att täcka marknadsföring, overheadkostnader och vinstmarginal) utan tar ut detta helt och hållet på den fasta månadsavgiften.
[länk]
Men det där med kreditkostnad lät ju lite läskigt men samtidigt lite logiskt.
Billigast timpris just nu:
https://www.elpriskollen.se/sv/Avta...ing=20000&avtalId=66286&prevContractTypeId=19
Man får tydligen större rabatter än deras egna kostnader. Det är dock lurendrejeri då de räknar in den fasta kostnaden i rabatten. I praktiken så blev det ca 7 öre påslag på denna.
Edit: det var nog bra pris ändå, det är bara så krångligt formulerat. Jag trodde de drog av rabatten två gånger om.
Kollade Telges avtal på samma ställe, de har ett fast påslag på 4 öre, precis som jag mätt upp.
Skellefte Kraft hade ett påslag på 2,16 öre per kWh
Vattenfall är tydligen billigast då...
https://www.elpriskollen.se/sv/Avta...ing=20000&avtalId=66286&prevContractTypeId=19
Man får tydligen större rabatter än deras egna kostnader. Det är dock lurendrejeri då de räknar in den fasta kostnaden i rabatten. I praktiken så blev det ca 7 öre påslag på denna.
Edit: det var nog bra pris ändå, det är bara så krångligt formulerat. Jag trodde de drog av rabatten två gånger om.
Kollade Telges avtal på samma ställe, de har ett fast påslag på 4 öre, precis som jag mätt upp.
Skellefte Kraft hade ett påslag på 2,16 öre per kWh
Vattenfall är tydligen billigast då...
Redigerat:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 658 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 658 inlägg
Det är nog rätt normalt om man kan styra över en del produktion mot lågpristimmar trots att elpriset i Oktober har upplevts som jämnare över dygnet än tidigare månader. Jag brände 734,43kWh under Oktober till ett genomsnittspris på 65,16 öre/kWh. Motsvarande rörliga pris i Oktober med samma påskag som jag har på timbaserat var 91,24öre. Jag har betalat 598kr och skule med rörligt ha betalat 838kr, 240kr skillnad.J jawen skrev:
Tar man Juli som exempel så brände jag 905,8kWh till priset 29,18 öre. Rörligt pris under Juli var 97,95 öre. Betalade alltså 330kr och skulle med rörligt ha betalat 1109kr, en skillnad på 780kr. Då har jag haft skapliga möjligheter att flytta förbrukning till billiga timmar och aktivt lagt ner lite tid på att faktiskt göra det med men det har aldrig varit nån komfortsänkning, bilen har alltid varit laddad och poolen har inte varit under 29,5 grader nån dag.
Alla måste ha full kostnadstäckning, men en del verkar ha uppfattningen att timpriset hos Tibber är samma sak som spotpriset på Nordpool. Jag tycker personligen inte att Tibber är otydliga - olika bolag redovisar detta på olika sätt bara.R robban1989 skrev:
Och otydligheten uppstår när man talar om "påslag" eller "inte påslag" utan att definiera vad det är ett påslag på. Annars skulle man ju strikt talat kunna argumentera för att det bara är den rena vinstmarginalen som definieras som "påslag", och resten är bara elhandelsbolagets kostnader.
Tibber är tydliga med att de inte har något vinstpåslag på den rörliga delen av sina priser, och det uppskattar jag och tycker är ett bra upplägg. Men jag uppfattar också att många övertolkar vad det betyder.
Vad tror ni om elpriskollen.se ?tveksamt skrev:Det är lite vad min frågeställning tidigare i tråden handlar om. Att kunna lista olika elhandelsbolags påslag på timspotpriset.
Eftersom olika handlare benämner saker olika, och vissa kanske inte ens delar upp det är det svårt att avgöra vad som är vad och vad som varierar baserat på vilka faktorer.
För att reda ut det behövs nog ett större grepp på det. Ett antal olika personer med olika elhandelsbolag som publicerar sina värden från resp. bolag för samma tidsperiod.
Ett sätt vore väl att ett gäng användare använder sig av timpriskollen.se för oktober månad och lägger upp beräkningen därifrån och relaterar den till den verkliga fakturan för samma peridod.
Elpriskollen.se är väl en statlig verksamhet som gör ett försök med att förtydliga vad vi betalar för.
Såg nu även att dom visar timpriser.
Skriv in årsförbrukning och postnummer så visar den vem som är billigast för just dig (fasta + rörliga avgifter).
Detta får jag fram:
Skellefteå Kraft = 0.00 öre/kWh
Vattenfall = 8.79 öre/kWh
Svea Solar = 1.55 öre/kWh / 3,44 öre/kWh
Jönköping Energi = 2,91 öre/kWh
Forward Energy = 3.39 öre/kWh
Falkenberg Energi = 3.41 öre/kWh
Luleå Energi = 4.65 öre/kWh
Härryda Energi = 4.96 öre/kWh
Alne El = 5.02 öre/kWh
Göta Energi = 5.57 öre/kWh
EON = 6.42 öre/kWh
Karlstads Energi = 6.85 öre/kWh
Tibber = 8.62 öre/kWh
Göteborg Energi = 8.58 öre/kWh
GodEl = 8.99 öre/kWh / 9.49 öre/kWh
Storuman Energi = 11.08 öre/kWh
Har inte tagit med fasta avgifter för enkelhetensskull
Du får ju inte samma priser som jag trots samma site. Postnumret som spökar? Men det borde inte påverka...R robban1989 skrev:Vad tror ni om elpriskollen.se ?
Elpriskollen.se är väl en statlig verksamhet som gör ett försök med att förtydliga vad vi betalar för.
Såg nu även att dom visar timpriser.
Skriv in årsförbrukning och postnummer så visar den vem som är billigast för just dig (fasta + rörliga avgifter).
Detta får jag fram:
Skellefteå Kraft = 0.00 öre/kWh
Vattenfall = 8.79 öre/kWh - 9.78 öre/kWh rabatt = 0.00 öre/kWh ??
Svea Solar = 1.55 öre/kWh / 3,44 öre/kWh
Jönköping Energi = 2,91 öre/kWh
Forward Energy = 3.39 öre/kWh
Falkenberg Energi = 3.41 öre/kWh
Luleå Energi = 4.65 öre/kWh
Härryda Energi = 4.96 öre/kWh
Alne El = 5.02 öre/kWh
Göta Energi = 5.57 öre/kWh
EON = 6.42 öre/kWh
Tibber = 8.62 öre/kWh