Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K karlmb skrev:
Hur menar du? För att kunna räkna ut ifall de tillämpar rätt profil måste man ju veta hur/när alla Telges kunder förbrukat under en månad. Det är ju affärshemlighet.
Förbrukningsprofilen tas fram av elnätsbolaget och inkluderar alla schablonavlästa elanvändare i elnätsområdet, oavsett vilket elhandelsbolag de har.

Förbrukningsprofiler: https://mimer.svk.se/ConsumptionProfile/ConsumptionProfileIndex
Elnätsområden: https://www.natomraden.se

K karlmb skrev:
Ring o fråga Skellefte.kraft. De har kunnig personal på plats, tillskillnad från tex Telge.
Jag räknade ut att Telge hade ett påslag om 4 öre per kWh (före moms) på timpriset efter alla mina rabatter. Det är ganska mycket ändå när priset är så lågt som det var i oktober (och ännu lägre hittills i november).

Jag byter ju iofs elbolag till våren igen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Förbrukningsprofilen tas fram av elnätsbolaget och inkluderar alla schablonavlästa elanvändare i elnätsområdet, oavsett vilket elhandelsbolag de har.

Förbrukningsprofiler: [länk]
Elnätsområden: [länk]
De där borde man kunna slänga in på timprskollen för att få en vettig referens.

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag räknade ut att Telge hade ett påslag om 4 öre per kWh (före moms) på timpriset efter alla mina rabatter. Det är ganska mycket ändå när priset är så lågt som det var i oktober (och ännu lägre hittills i november).

tror det är 1-2 öre hos Skellefte.

M Mikael 81 skrev:

Förbrukningsprofiler: [länk]
Elnätsområden: [länk]
Visst, men hur kontrollerar du att det är en korrekt framräknad profil de använder?
Det man kan kunnat konstatera är bla att när Telge haft ett profilpåslag i vintras på 20 öre så har det varit närmare dubbelt så mycket som konkurrenter. Antingen har Telge en massa fler kunder med tunna hus med direktvärkande el, eller så fifflar de, den lågt hängande frukten.

pacman42 pacman42 skrev:

Är det ett påslag på 4 öre utöver deras kostnad för balansansvar, avgifter till NordPool, avgifter till Svenska kraftnät och avgifter till eSett? Eller är det 4 öre ovanpå timspotpriset och som ska täcka bland annat de kostnaderna?

D Daniel 109 skrev:
De där borde man kunna slänga in på timprskollen för att få en vettig referens.
Något för @JanneJanne123 att titta på...

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
K karlmb skrev:
tror det är 1-2 öre hos Skellefte.
Det officiella påslaget var 0 öre hos Telge. Jag konstaterade dock att deras uträknade timpris (i snitt) var 4 öre över det officiella, men det kan ju bero på hur brukarprofilen ser ut där jag bor också - i enlighet med inlägget ovan från från @Mikael 81

Edit: Eller så kan det inte bero på det då det bara bör gälla de med rörligt pris per månad...

Nån som har koll på Tibber? Står på deras hemsida att dom har 0 öre påslag.
Har för mig att någon skrev att Tibber hade påslag och inte var transparent med detta?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det officiella påslaget var 0 öre hos Telge. Jag konstaterade dock att deras uträknade timpris (i snitt) var 4 öre över det officiella, men det kan ju bero på hur brukarprofilen ser ut där jag bor också - i enlighet med inlägget ovan från från @Mikael 81
Hur kan brukarprofilen påverka timpriset?

K karlmb skrev:
Hur kan brukarprofilen påverka timpriset?
Tog tillbaka det med en edit nyss.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Är det ett påslag på 4 öre utöver deras kostnad för balansansvar, avgifter till NordPool, avgifter till Svenska kraftnät och avgifter till eSett? Eller är det 4 öre ovanpå timspotpriset och som ska täcka bland annat de kostnaderna?
4 öre över timspotpriset. Jag har dock en rabatt på 12,5 öre per kWh som jag trodde skulle täcka de sakerna.

Edit 12,08 öre var det visst: Rabatt per kWh 2022-10-01 - 2022-10-31 1 290 kWh -12,08 öre/kWh

K karlmb skrev:
Visst, men hur kontrollerar du att det är en korrekt framräknad profil de använder? Det kan kunnat konstatera är bla att när Telge haft ett profilpåslag i vintras på 20 öre så har det varit närmare dubbelt så mycket som konkurenter. Antingen har Telge en massa kunder med tunna hus med direktvärkande el, eller så fifflar de, den lågt hängande frukten.
Nej, det går inte som konsument att kontrollera att profilen är korrekt. Men det är inte elhandelsbolaget som tar fram den, utan elnätsbolaget. Och profilen är alltså helt enkelt inte något annat än det totala antalet kWh för det elnätsområdet timme för timme hela månaden. Om då elnätsbolaget redovisar för få eller för många timmar en viss timme kommer totalen inte att stämma när man summerar på en högre nivå - så jag har svårt att se vare sig incitament eller vidare möjlighet att fuska med de siffrorna.

R robban1989 skrev:
Nån som har koll på Tibber? Står på deras hemsida att dom har 0 öre påslag.
Har för mig att någon skrev att Tibber hade påslag och inte var transparent med detta?
Det är lite vad min frågeställning tidigare i tråden handlar om. Att kunna lista olika elhandelsbolags påslag på timspotpriset.
Eftersom olika handlare benämner saker olika, och vissa kanske inte ens delar upp det är det svårt att avgöra vad som är vad och vad som varierar baserat på vilka faktorer.
För att reda ut det behövs nog ett större grepp på det. Ett antal olika personer med olika elhandelsbolag som publicerar sina värden från resp. bolag för samma tidsperiod.
Ett sätt vore väl att ett gäng användare använder sig av timpriskollen.se för oktober månad och lägger upp beräkningen därifrån och relaterar den till den verkliga fakturan för samma peridod.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Nej, det går inte som konsument att kontrollera att profilen är korrekt. Men det är inte elhandelsbolaget som tar fram den, utan elnätsbolaget. Och profilen är alltså helt enkelt inte något annat än det totala antalet kWh för det elnätsområdet timme för timme hela månaden. Om då elnätsbolaget redovisar för få eller för många timmar en viss timme kommer totalen inte att stämma när man summerar på en högre nivå - så jag har svårt att se vare sig incitament eller vidare möjlighet att fuska med de siffrorna.
OK, isåfall är det alternatvi 1 som jag skrev,Telge har massor med kunder med papphus och direktvärkande el, som är helt oemottagliga för förslag om energieffektiviseringar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.