150 382 läst · 1 754 svar
150k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kolla hos din nätägare, här nere kan man ladda ner sin timförbrukning från eon.D Daniel 109 skrev:
Ja, jag kan hitta min timförbrukning, det är inget problem. Men om jag tex räknar ut ett rörligt pris på timpriskollen. Vad ska jag jämföra det med?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 749 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 749 inlägg
Ja, naturligtvis. Jag kan ju bara svara för mitt förbrukningsmönster. Men det är nästan tekniskt omöjligt att inte tjäna på timspot om man inte har nåt speciell dagverksamhet.L William85 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 749 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 749 inlägg
Låter mycket!pacman42 skrev:
Med tanke på att 50% är "fasta kostnader" med en årsförbrukning på 13.800 kWh ( vilket innebär att du enbart kan spara in på 50% av totala räkningen)
Och med det "låga" kWh pris som var i Oktober låter det som om du i så fall är en storförbrukare ?
Vi använder rätt mycket el då vi har tre elfordon (en laddhybrid, en elbil och en elmopedbil). Vi använde nästan 50% av all el under lågpristimmarna på natten. Men totalen blev ändå bara 1067kr på elräkningen (för timdebiteringen). Avgifterna till mitt eget elbolag (skatt och överföringsavgifter) har jag inte räknat in då de debiteras på en annan faktura.J jawen skrev:
Loggade själv in på EON nyss & försökte ladda hem csv filen, men kan inte få fram så att det går att ladda hem timförbrukning utan endast veckoförbrukning.D Daniel 109 skrev:
Så det fungerade inte att kolla på Timpriskollen.
Inte mycket transparens i elhandel över huvud taget
Sjukt att dom får göra räkningarna så oläsliga/otydliga
Hur många kWh förbrukade ni i oktober ?pacman42 skrev:Vi använder rätt mycket el då vi har tre elfordon (en laddhybrid, en elbil och en elmopedbil). Vi använde nästan 50% av all el under lågpristimmarna på natten. Men totalen blev ändå bara 1067kr på elräkningen (för timdebiteringen). Avgifterna till mitt eget elbolag (skatt och överföringsavgifter) har jag inte räknat in då de debiteras på en annan faktura.
Okey, inte supermycket då i alla fallpacman42 skrev:
Du skrev att totalen blev 1067kr, hur mycket av beloppet var fasta avgifter/kostnader ?
Själv förbrukade jag 486 kWh med rörligt pris hos EON, men eftersom dom fasta kostnaderna är så höga blev min räkning ändå hela 1.368 kr.
Dom fasta kostnaderna har blivit sjukt många % av elräkningen, & det motarbetar också att förbruka mindre.
Elhandel har blivit en "sjukdom"
Pratar inte du om elnät nu? Och pacman42 pratar om elleverantören?J jawen skrev:Okey, inte supermycket då i alla fall
Du skrev att totalen blev 1067kr, hur mycket av beloppet var fasta avgifter/kostnader ?
Själv förbrukade jag 486 kWh med rörligt pris hos EON, men eftersom dom fasta kostnaderna är så höga blev min räkning ändå hela 1.368 kr.
Dom fasta kostnaderna har blivit sjukt många % av elräkningen, & det motarbetar också att förbruka mindre.
Elhandel har blivit en "sjukdom"
Fasta kostnader för elleverantören är ju bara typ 50kr/mån ?
Hur menar du? För att kunna räkna ut ifall de tillämpar rätt profil måste man ju veta hur/när alla Telges kunder förbrukat under en månad. Det är ju affärshemlighet.M Mikael 81 skrev:
Ring o fråga Skellefte.kraft. De har kunnig personal på plats, tillskillnad från tex Telge.tveksamt skrev:Absolut! Jag kan plocka fram min förbrukning per timme, men eftersom jag inte har timpris säger min kostnad ganska lite om vad mitt elhandelsbolag (Skellefteå Kraft) har för påslag på just timpris.
Eller resonerar jag knasigt på något sätt, tankefel är ju inte omöjligt...
Precis som ovan, jag har bara ett pris / kWh, inget annat.
Jo, jag har förstås elöverföring och energiskatt från min nätägare också, men den är ju helt oberoende av vilket elhandelsavtal jag har.