150 377 läst · 1 754 svar
150k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tack!M Mikael 81 skrev:Japp, jag räknade bort momsen.
Vad gäller tydligheten tror jag att avdelningen som ansvarar för hemsida, app och annan kundkommunikation dels inte har stenkoll på alla detaljer och dels väljer att förenkla en del. Men om du tittar i Tibbers avtalsvillkor skriver de:
Eftersom balanskostnaden som jag förstår det betalas till Svenska kraftnät fär väl den anses ingå där. Handelskostnader bör väl vara avgifterna till Nordpool, men skulle ju i teorin kunna inkludera även Tibbers interna kostnader för deras handelssystem om de vill. Och kreditkostnad känns ju som en sådan sak som andra elbolag kanske väljer att baka in i månadskostnaden istället tänker jag - men den borde ju också kunna skilja ganska mycket mellan t.ex. Tibber och Vattenfall utifrån hur deras kredittider för kunder och leverantörer är avtalade.
Men det borde väl gå att göra en jämförelse av påslagen genom att köra sin personliga förbrukning genom timpriskollen och jämföra den siffran i öre/kWh med sin egel elhandelsfaktura? Och på så sätt skulle vi kunna få fram jämförbara påslag från våra olika leverantörer? Vad har du för oktober om du jämför på det sättet?tveksamt skrev:Det hela känns rätt oklart över huvud taget måste jag säga. Det är inte lätt att jämföra när det verkar vara olika pålagor över allt. Tibber (jag återvänder till Tibber som exempel eftersom de faktiskt presenterar sina priser för dagen på hemsidan) pratar bara om "elcertifikat och ursprungsgarantier" som tillägg till spotpriset. De borde ju rimligtvis också behöva betala "balanskostnad + avgift till NordPool + avgift till Svenska kraftnät + avgift till eSett" kan man tycka..
Det är förvisso ören vi pratar om i sammanhanget, men det skulle ju vara trevligt om det var lite mer transparens i det hela.
Problemet är ju att siffran på fakturan ofta innehåller mer än spotpris och moms. Jag har föreslagit att timpriskollen ska publicera ett månadspris som referens. Just för att det är svårt att jämföra mot faktura på ett rättvis sätt.
Det var lite det som var min tanke med att ställa frågan. Jag har tyvärr ingen egen data att bidra med då jag ännu inte har timpris. Jag står inför ett ev. byte till kommande månadsskifte eftersom mitt nuvarande avtal löper ut då.M Mikael 81 skrev:Men det borde väl gå att göra en jämförelse av påslagen genom att köra sin personliga förbrukning genom timpriskollen och jämföra den siffran i öre/kWh med sin egel elhandelsfaktura? Och på så sätt skulle vi kunna få fram jämförbara påslag från våra olika leverantörer? Vad har du för oktober om du jämför på det sättet?
Jag simulerar dock timpris hemma för att se om det är ett bra alternativ för min del. Därav mitt önskemål om mer information från er som har möjlighet till den, så oerhört tacksam för hjälp med en sådan jämförelse!
Du har väl en specifikation som redovisar vad elhandelsbolaget kallar "elpris" eller motsvarande? Eller hur ser din elfaktura ut?D Daniel 109 skrev:
Och timpriskollen redovisar väl ett månadspris? I alla fall får jag upp både totalkostnad och snittpris för perioden när jag laddar upp mina timdata. Att timpriskollen inte har med balanskostnader och andra sådana avgifter är väl just för att de är olika för alla elhandelsbolag?
Har du kollat om du kan få fram timförbrukning från ditt elnätsbolag? Det kan vara så att du har det där, även om du inte har timavräknad mätare.tveksamt skrev:Det var lite det som var min tanke med att ställa frågan. Jag har tyvärr ingen egen data att bidra med då jag ännu inte har timpris. Jag står inför ett ev. byte till kommande månadsskifte eftersom mitt nuvarande avtal löper ut då.
Jag simulerar dock timpris hemma för att se om det är ett bra alternativ för min del. Därav mitt önskemål om mer information från er som har möjlighet till den, så oerhört tacksam för hjälp med en sådan jämförelse!
Jag har bara ett pris per kWh och en månadsavgift. Mer specificerat än så är det inte.M Mikael 81 skrev:Du har väl en specifikation som redovisar vad elhandelsbolaget kallar "elpris" eller motsvarande? Eller hur ser din elfaktura ut?
Och timpriskollen redovisar väl ett månadspris? I alla fall får jag upp både totalkostnad och snittpris för perioden när jag laddar upp mina timdata. Att timpriskollen inte har med balanskostnader och andra sådana avgifter är väl just för att de är olika för alla elhandelsbolag?
Absolut! Jag kan plocka fram min förbrukning per timme, men eftersom jag inte har timpris säger min kostnad ganska lite om vad mitt elhandelsbolag (Skellefteå Kraft) har för påslag på just timpris.M Mikael 81 skrev:
Eller resonerar jag knasigt på något sätt, tankefel är ju inte omöjligt...
Precis som ovan, jag har bara ett pris / kWh, inget annat.
Jo, jag har förstås elöverföring och energiskatt från min nätägare också, men den är ju helt oberoende av vilket elhandelsavtal jag har.
Bytte till timprisavtal nu.M Matte Bygg skrev:
Flera har visat prinscreens där dom bevisar att avtalsformen KAN vara bra så alla har rätt att påtala att du snackar skit.
Du ger inga råd. Du generaliserar och säger att avtalsformen är dålig när den är dålig för vissa och bra för vissa. Du har fel i frågan så lägg ner.
Enkla elbolaget.M Mikael 81 skrev:
Jag tänkande ett rörligt avtal med Dogood el. Men blev flyttad till ett förvaltat avtal på dogoodel, trotts att jag protesterade. De lyckades dessutom inte skicka oktober fakturan fören i tisdags.
Jag ska ta mig i kragen och byta till något seriösare bolag.
Nej det är jag som rör ihop det i hastigheten. Det var ju inte det som var din fråga.tveksamt skrev:Absolut! Jag kan plocka fram min förbrukning per timme, men eftersom jag inte har timpris säger min kostnad ganska lite om vad mitt elhandelsbolag (Skellefteå Kraft) har för påslag på just timpris.
Eller resonerar jag knasigt på något sätt, tankefel är ju inte omöjligt...
Precis som ovan, jag har bara ett pris / kWh, inget annat.
Jo, jag har förstås elöverföring och energiskatt från min nätägare också, men den är ju helt oberoende av vilket elhandelsavtal jag har.
Det kanske finns intresse för en tråd för att sammanställa och jämföra timprispåslag?
tveksamt verkade ju också ha sina fakturor på det sättet (från Skellefteå Kraft), så det kan ju också vara jag som varit bortskämd med ovanligt tydliga fakturor från mina elbolag.D Daniel 109 skrev: