150 374 läst · 1 754 svar
150k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tyckte du skrev att han var ute på natten och grejade med bilen, har han någon egen sol för här nere i Skåne lyser inte solen på natten.M Matte Bygg skrev:
Så vad har växelriktaren med laddningen att göra när han laddar på natten använder han väl ström från elbolaget?
Samma här. När jag nu tittar tillbaka i tiden så är det "inköpspris" de har fakturerat över åren samma som månadsspotmedel plus 15-35 öre. Helt och hållet omöjligt att jämföra med andra leverantörer alltså, det där rörliga + en liten marginal de sålde in kan ju vara hur stor marginal som helst (bara att de lägger en stor del av marginalen dold i sitt "inköpspris"). Det senaste året bakade de in även certifikatavgifter i inköpspriset så man absolut inte ska kunna se vad som är vad.K karlmb skrev:
Skönt med spotpris! När jag nu kollar förbrukning uppmätt av mig mot spotpriser så stämmer priset på öret! Härligt med transparens.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 746 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 746 inlägg
Inte varit lönt med spotpris, du menar att priserna varierat för lite över dygnet och att man lika gärna kunde haft rörligt?Kristian Ask skrev:
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Tydligen har stora batterier som lagrar elen. Har själv sett. De upptar mer än halva garaget som är på ca 50 kvm.T TWX skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 746 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 746 inlägg
Ja, precis. Vet inte vad jag sparade men det var nog inte så mycket då den totala rörliga delen var 478kr + moms men jag betalare 65,16 öre/kWh och månadsmedel hade för mig varit 91,24 öre/kWh så nog lönar det sig med timspot ändå.pacman42 skrev:
Min räkning slutade på 1067 ink moms. Mitt medelpris blev ca 75% av det rena medelpriset och ca 2/3 av det viktade medelpriset.F fsn skrev:
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Alla ni som klankar ner på mina rekommendationer om att timpris är ett oklokt val: Har ni ens timprisavtal? Om ni inte har timprisavtal så har ni ingen rätt att försvara avtalsformen, än mindre kritisera mina råd om att rörligt är överlägset.
Om man inte har rätt att försvara en avtalsform man inte har, varför har du då rätt att kritisera en avtalsform du inte har? Hör du ens hur korkade argument du för fram?M Matte Bygg skrev:
Han trollar bara. Han framför hela tiden idiotiska argument. Sluta nappa på dessa beten.
Det är ju precis det som är min fråga. Hur många öre/kWh ligger det påslaget/extra avgiften/kostnaden på?K karlmb skrev:
Du skriver ovan att du har timpris med Skellefteå Kraft, vad är ditt pris för elen kl 12-13 idag?
För tibberkunder är den (enligt deras hemsida): 14,18 öre inkl. moms , fördelat på nordpools spotpris 2,72 + 8,62 exkl. moms för skatt och påslag.
Det är alltså den andra av dessa siffror jag är intresserad av att jämföra, hur den räknas ut, hur ofta den ändras, hur den ev. skiljer sig mellan olika bolag.
Såklart han gör. Men man får inte roligare än man gör sig, så genom att svara honom kanske man får mer humor att skratta åt.D Daniel 109 skrev:
Desto mer oroväckande att han börjat svara med en massa dravel i andra trådar också, och där kanske det inte lika tydligt framgår att han är ett troll..
Vi har Svea idag, spotpris + 2,55 öre tar de betalt. Sen moms på det.tveksamt skrev:Det är ju precis det som är min fråga. Hur många öre/kWh ligger det påslaget/extra avgiften/kostnaden på?
Du skriver ovan att du har timpris med Skellefteå Kraft, vad är ditt pris för elen kl 12-13 idag?
För tibberkunder är den (enligt deras hemsida): 14,18 öre inkl. moms , fördelat på nordpools spotpris 2,72 + 8,62 exkl. moms för skatt och påslag.
Det är alltså den andra av dessa siffror jag är intresserad av att jämföra, hur den räknas ut, hur ofta den ändras, hur den ev. skiljer sig mellan olika bolag.
Plus fast månadskostnad på 39:- ink moms.
Nix, energiskatt och andra rörliga avgifter till elnätet är betydligt högre än 11 öre. I mitt fall t.ex. ca 70 öre inkl moms per kWh.M MrDizzy skrev:
Men det kanske minskar din elhandelsfaktura mycket marginellt, förutsatt att elhandelsbolagets rörliga påslag är tillräckligt låga.