Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M Matte Bygg skrev:
Grannen har fått tillbaka sin id5 och felet var inte bilen eller laddaren eller laddningen. Det var växelriktaren som var paj.
Tyckte du skrev att han var ute på natten och grejade med bilen, har han någon egen sol för här nere i Skåne lyser inte solen på natten.
Så vad har växelriktaren med laddningen att göra när han laddar på natten använder han väl ström från elbolaget?

K karlmb skrev:
Precis. Kom från rörligt hos Telge, de lägger på 15-25 öre i profilpåslag. Omöjligt att kontrollera att de räknat rätt.
Skönt att slippa nu med timpris hos Skelleftekraft.
Samma här. När jag nu tittar tillbaka i tiden så är det "inköpspris" de har fakturerat över åren samma som månadsspotmedel plus 15-35 öre. Helt och hållet omöjligt att jämföra med andra leverantörer alltså, det där rörliga + en liten marginal de sålde in kan ju vara hur stor marginal som helst (bara att de lägger en stor del av marginalen dold i sitt "inköpspris"). Det senaste året bakade de in även certifikatavgifter i inköpspriset så man absolut inte ska kunna se vad som är vad.

Skönt med spotpris! När jag nu kollar förbrukning uppmätt av mig mot spotpriser så stämmer priset på öret! Härligt med transparens.

• Gilla
  • Arg
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det har varit varmt och så billigt okt och nov att det knappt varit lönt med spotpris om man inte haft elbil. Betonggolven har varit varma en gång och ändå 21 grader inne. Nästan så man önskar det blev lite kallt...
Inte varit lönt med spotpris, du menar att priserna varierat för lite över dygnet och att man lika gärna kunde haft rörligt?

• Gilla
Matte Bygg och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Inte varit lönt med spotpris, du menar att priserna varierat för lite över dygnet och att man lika gärna kunde haft rörligt?
jag sparade ju ändå 300kr i oktober på timpris, trots de låga priserna och små variationerna.

• Gilla
Greger_08 och 1 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Tyckte du skrev att han var ute på natten och grejade med bilen, har han någon egen sol för här nere i Skåne lyser inte solen på natten.
Så vad har växelriktaren med laddningen att göra när han laddar på natten använder han väl ström från elbolaget?
Tydligen har stora batterier som lagrar elen. Har själv sett. De upptar mer än halva garaget som är på ca 50 kvm.

• Haha
fsn
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
jag sparade ju ändå 300kr i oktober på timpris, trots de låga priserna och små variationerna.
Ja, precis. Vet inte vad jag sparade men det var nog inte så mycket då den totala rörliga delen var 478kr + moms men jag betalare 65,16 öre/kWh och månadsmedel hade för mig varit 91,24 öre/kWh så nog lönar det sig med timspot ändå.

F fsn skrev:
Ja, precis. Vet inte vad jag sparade men det var nog inte så mycket då den totala rörliga delen var 478kr + moms men jag betalare 65,16 öre/kWh och månadsmedel hade för mig varit 91,24 öre/kWh så nog lönar det sig med timspot ändå.
Min räkning slutade på 1067 ink moms. Mitt medelpris blev ca 75% av det rena medelpriset och ca 2/3 av det viktade medelpriset.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Alla ni som klankar ner på mina rekommendationer om att timpris är ett oklokt val: Har ni ens timprisavtal? Om ni inte har timprisavtal så har ni ingen rätt att försvara avtalsformen, än mindre kritisera mina råd om att rörligt är överlägset.

M Matte Bygg skrev:
Alla ni som klankar ner på mina rekommendationer om att timpris är ett oklokt val: Har ni ens timprisavtal? Om ni inte har timprisavtal så har ni ingen rätt att försvara avtalsformen, än mindre kritisera mina råd om att rörligt är överlägset.
Om man inte har rätt att försvara en avtalsform man inte har, varför har du då rätt att kritisera en avtalsform du inte har? Hör du ens hur korkade argument du för fram?

• Gilla
Bylow och 6 till
  • Laddar…
Han trollar bara. Han framför hela tiden idiotiska argument. Sluta nappa på dessa beten.

• Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Med timpris får du spot. Något enstaka öre/kwh extra samt kanske 30 kr /mån i ökad fast avgift .
Det är ju precis det som är min fråga. Hur många öre/kWh ligger det påslaget/extra avgiften/kostnaden på?
Du skriver ovan att du har timpris med Skellefteå Kraft, vad är ditt pris för elen kl 12-13 idag?
För tibberkunder är den (enligt deras hemsida): 14,18 öre inkl. moms , fördelat på nordpools spotpris 2,72 + 8,62 exkl. moms för skatt och påslag.
Det är alltså den andra av dessa siffror jag är intresserad av att jämföra, hur den räknas ut, hur ofta den ändras, hur den ev. skiljer sig mellan olika bolag.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Han trollar bara. Han framför hela tiden idiotiska argument. Sluta nappa på dessa beten.
Såklart han gör. Men man får inte roligare än man gör sig, så genom att svara honom kanske man får mer humor att skratta åt.
Desto mer oroväckande att han börjat svara med en massa dravel i andra trådar också, och där kanske det inte lika tydligt framgår att han är ett troll..

• Gilla
Tony 789 och 1 till
  • Laddar…
Fråga ... om man har timpris ... och det blir som idag 2300 - 0000
att priset är -0.11 öre /kWh ...
då får man betalt för att att använda elen just den timmen eller?

tveksamt tveksamt skrev:
Det är ju precis det som är min fråga. Hur många öre/kWh ligger det påslaget/extra avgiften/kostnaden på?
Du skriver ovan att du har timpris med Skellefteå Kraft, vad är ditt pris för elen kl 12-13 idag?
För tibberkunder är den (enligt deras hemsida): 14,18 öre inkl. moms , fördelat på nordpools spotpris 2,72 + 8,62 exkl. moms för skatt och påslag.
Det är alltså den andra av dessa siffror jag är intresserad av att jämföra, hur den räknas ut, hur ofta den ändras, hur den ev. skiljer sig mellan olika bolag.
Vi har Svea idag, spotpris + 2,55 öre tar de betalt. Sen moms på det.

Plus fast månadskostnad på 39:- ink moms.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Fråga ... om man har timpris ... och det blir som idag 2300 - 0000
att priset är -0.11 öre /kWh ...
då får man betalt för att att använda elen just den timmen eller?
Nix, energiskatt och andra rörliga avgifter till elnätet är betydligt högre än 11 öre. I mitt fall t.ex. ca 70 öre inkl moms per kWh.

Men det kanske minskar din elhandelsfaktura mycket marginellt, förutsatt att elhandelsbolagets rörliga påslag är tillräckligt låga.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.