Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Stänger av pelletspannan idag och kör på elpatron istället. Hade inte varit lönsamt utan timpris.

• Skärmdump av app med elpriser för olika timmar, datumet är 2022-11-11, i prisområde SE3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Påslag på timpriset? Eller på rörligt månadsspot?
På spotpriset, dvs timpriset då jag har timdenitering. Alltså inget tillägg för elbolagets "viktade inköpspris" som gäller vanligt månadsavläst rörligt avtal. När jag ser tillbaka på vad jag betalade med rörligt var denna viktning mellan 1,7 och 11% som påslag som man alltså slipper med timdebitering.

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Olika elhandelsblag är väl inte Tibber?
Nej, olika elhandelsbolag är inte Tibber. Det har jag heller inte påstått.
Men jag förutsätter att eftersom Tibber benämner dem som lagstadgade så gäller dessa även för andra elhandelsbolag.
Eftersom jag inte vet hur dessa beräknas/bestäms, därav min fråga, vet jag inte om de är desamma för Tibber som för andra, eller för den delen om övriga elhandelsbolag lägger till ytterligare delar som just Tibber inte verkar göra.
Funderar man på att teckna ett avtal om timpris är det ju ganska relevant att veta om bolag A har 10 öre påslag på spotpriset och bolag B har 20 öre. Det är givetvis också av värde att veta om detta varierar varje timme (verkar inte så på just Tibber i alla fall), dag, vecka, månad etc.

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Magnus E K
M Matte Bygg skrev:
Angående nattens elpriser:

Fick ett Mail från min kompis på Nordpool med följande länk. Han sa att det är fördelaktigt att ha timprisavtal just inatt, men i övrigt går det inte att ge råd om rörligt eller timpris.

[länk]

Kanske riskerar vissa med timprisavtal ”överkonsumera” el inatt och därmed skippa nattsömnen?
Du har helt missuppfattat. Vad gäller dag/natt är det den absoluta skillnaden i pris som är intressant. Imorgon skiljer det enstaka öre så även om 1000 kWh kunde flyttas från dag till natt skulle det inte ens ge 50 kronors besparing. Det var de dyraste månaderna, augusti och september, som man tjänade mest på att ha timpris.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu gjorde jag det :):):)
Efter ha jämfört några månader och konstaterat att jag alltid vinner (om än lite) på timpris, ringde jag i dag kundservicen och bytte till timprisavtal, så från 1 december vet jag i förväg vad jag betalar för min el och sparar en slant på köpet.
@Matte Bygg tack för alla dina råd (även om det framförallt kände so tvärtomland). Det var du som hjälpte mig över tröskeln och gjorde att jag tecknade timprisavtal.
Hej och trevligt med sådan feedback. Önskar dig lycka och framgång i din kilowatt-jakt. Du kommer spara fina slantar att köpa kaffe för.

OFF TOPIC:

Jag vill härmed informera er att jag hamnat i top5 i DI tävling ”Drömportföljen”

Edit: ON TOPIC
Om jag vinner tävlingen så kommer jag att köpa solceller för pengarna.

Edit: Jag kommer dock inte teckna timpris. Elpriset kommer rasa och elbolagen kommer rea ut avtal på 30-60 öre/kWh (min hypotes utifrån dagens Analys)

• Haha
RoAd
  • Laddar…
Grannen har fått tillbaka sin id5 och felet var inte bilen eller laddaren eller laddningen. Det var växelriktaren som var paj.

Graf som visar elpris (i öre) över dygns tid med snittpris och avgifter inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska det vara storm härnere imorrn? :oops:

• Gilla
djac
  • Laddar…
?
M Matte Bygg skrev:
OFF TOPIC:

Jag vill härmed informera er att jag hamnat i top5 i DI tävling ”Drömportföljen”

Edit: Jag kommer dock inte teckna timpris. Elpriset kommer rasa och elbolagen kommer rea ut avtal på 30-60 öre/kWh (min hypotes utifrån dagens Analys)
Ja men det tror vi på. Binder direkt.......

Energiavtal kampanj, "Telinet Energi", fast pris, 487,91 öre/kWh, 36 månaders bindningstid, grönt blad-symbol.

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
På spotpriset, dvs timpriset då jag har timdenitering. Alltså inget tillägg för elbolagets "viktade inköpspris" som gäller vanligt månadsavläst rörligt avtal. När jag ser tillbaka på vad jag betalade med rörligt var denna viktning mellan 1,7 och 11% som påslag som man alltså slipper med timdebitering.
Precis. Kom från rörligt hos Telge, de lägger på 15-25 öre i profilpåslag. Omöjligt att kontrollera att de räknat rätt.
Skönt att slippa nu med timpris hos Skelleftekraft.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, olika elhandelsbolag är inte Tibber. Det har jag heller inte påstått.
Men jag förutsätter att eftersom Tibber benämner dem som lagstadgade så gäller dessa även för andra elhandelsbolag.
Eftersom jag inte vet hur dessa beräknas/bestäms, därav min fråga, vet jag inte om de är desamma för Tibber som för andra, eller för den delen om övriga elhandelsbolag lägger till ytterligare delar som just Tibber inte verkar göra.
Funderar man på att teckna ett avtal om timpris är det ju ganska relevant att veta om bolag A har 10 öre påslag på spotpriset och bolag B har 20 öre. Det är givetvis också av värde att veta om detta varierar varje timme (verkar inte så på just Tibber i alla fall), dag, vecka, månad etc.
Nej. Med timpris får du spot. Något enstaka öre/kwh extra samt kanske 30 kr /mån i ökad fast avgift .

Jag får nog tacka Matte Bygg för denna tråd ändå. Utan hans inkompetens hade jag blivit uppläxad i denna tråd att man kan välja timpris utan att behöva ändra till tidstariff hos elnätsleverantören.

Jag kan enkelt tidsstyra VV-beredare med en kontaktor.
Ställa schema på luftvärmepumpen i appen anpassat efter elpriset.
Elda dom dagar när elpriset är dyrt

Tack Matte Bygg för din inkompetens!!!

• Gilla
  • Haha
Funkis701 och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Ska det vara storm härnere imorrn? :oops:
Riktigt bra priser i natt och imorgon.
Höjde temperaturen i spabadet till 38 och laddar bilen lite extra

• Gilla
djac
  • Laddar…
Det har varit varmt och så billigt okt och nov att det knappt varit lönt med spotpris om man inte haft elbil. Betonggolven har varit varma en gång och ändå 21 grader inne. Nästan så man önskar det blev lite kallt...

• Gilla
djac
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
OFF TOPIC:

När eller om du köper solceller och ska sälja din producerade el så kommer elbolaget att köpa till timpris, men du behöver inte ändra för den el du köper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.