150 370 läst · 1 754 svar
150k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, du är inte expert inom de områdena. Då hade du inte gjort dig till åtlöje på detta viset. Och nej, du har inte redogjort för någonting. De gånger du "försökt" så har det blivit så fel att man häpnar (vi minns alla när du försökte dig på ganska enkel matte tidigare i tråden ). Nej, du uppvisar snarare en imponerande okunskap.M Matte Bygg skrev:
Återigen, exempel på någon som förbrukar mer än 13.5TWh per år. Hade du något sådant?
Jo jag fattar ju det. Men eftersom moderatorerna inte vill ta tag i det så kan man ju alltid roa sig liteD Daniel 109 skrev:
Eftersom du troligen har bäst koll på elmarknaden här på forumet, hur tror du att priset påverkas av att O3:an just har sanbbstoppats? Produktionsinformation - OKGM Matte Bygg skrev:Danne Daniel ge mig ett skäl till varför du ogillar mig? Om jag hade vurmat för timprisavtal så hade du gillat mig.
Så var snäll och håll dig till saklig diskussion och fakta. Inga fantasier eller gissningar.
Jag testade timpris och det var inget för mig. Timpris passar en mycket begränsad grupp i samhället. Ett snävt spektrum av personer som älskar ha koll på varje watt de förbrukar.
Jag har fått 50-tals feedbacks av personer som ångrat byte till timpris.
Om det blir ett längre stopp, kommer priserna falla ännu mer då?
Nya spännande sjuka fakta.
Klarar hela min arbetsvecka (ca 40 mil) på jättedyra 12 kr.
Motsvarande på skåpis hade blivit med dagens pris 528 kr på ångorna.
Kör nu bara skåpis till träningen för att den ska få röra sig lite. (dock med diesel som kostade mindre än idag) Funderar på att ställa av den och in i ett garage ett tag. Höstens trädgårdsstädning är ju klar nästintill =)
Klarar hela min arbetsvecka (ca 40 mil) på jättedyra 12 kr.
Motsvarande på skåpis hade blivit med dagens pris 528 kr på ångorna.
Kör nu bara skåpis till träningen för att den ska få röra sig lite. (dock med diesel som kostade mindre än idag) Funderar på att ställa av den och in i ett garage ett tag. Höstens trädgårdsstädning är ju klar nästintill =)
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Min polare Jonas i DI idag.
Tror själv inte på ”fast pris” för el likt bredband vilket jag påtalat i mina diskussioner med Jonte, men finns lite andra former som kan komma. Särskilt när priset på kWh rasar.
https://www.di.se/nyheter/elnatet-nasta-for-bredbandsjesus/
Tror själv inte på ”fast pris” för el likt bredband vilket jag påtalat i mina diskussioner med Jonte, men finns lite andra former som kan komma. Särskilt när priset på kWh rasar.
https://www.di.se/nyheter/elnatet-nasta-for-bredbandsjesus/
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Vaknar av oljud. Kikar ut och ser grannen pula med elbilsladdare.R RoAd skrev:
Grannfamiljen har införskaffat 2 elbilar (en ID4 id5) samt installerat solpaneler.
För dem är det heltidsjobb för att få sakerna att fungera. Blir även ett och annat nattpass också (som nu)
Märkligt, vi har solceller sen i januari, har inte gjort någonting, finns ingenting att göra.
Numera har vi elbil och laddbox. Det är ganska mycket jobb, man sätter i sladden när man kommer hem och tar ut den innan man åker. Laddningen sköts med ett schema, som man gör en gång.
Kan du haft en mardröm?
Numera har vi elbil och laddbox. Det är ganska mycket jobb, man sätter i sladden när man kommer hem och tar ut den innan man åker. Laddningen sköts med ett schema, som man gör en gång.
Kan du haft en mardröm?
Redigerat:
Inte? Själv kollar jag produktionen flera gånger dagligen. Men det har ju ingen som helst effekt för dem, det är ju av ren nyfikenhet.Scouten skrev:Märkligt, vi har solceller sen i januari, har inte gjort någonting, finns ingenting att göra.
Kan du haft en mardröm?
Och för bilen har jag säkert lagt två timmar på att själv sätta upp automatiken för laddningen av bilen i hemautomationssystemet. Alltså två timmar en session, nu mer är det precis som du säger, i med sladden när man kommer hem, ut med den när man ska åka.
Det verkar gå helt över trollets huvud hur det fungerar i praktiken dock.
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
I allra högsta grad verkligt. Snackade med sonen i familjen på morgonen och han sa att id5:A inte tog emot laddning. Den skall bärgas till volkswagen idag.Scouten skrev:Märkligt, vi har solceller sen i januari, har inte gjort någonting, finns ingenting att göra.
Kan du haft en mardröm?
..och jag har lagt en massa tid på att flytta reglaget i Tibber-appen till "Smartladdning på", nu är jag helt slut och drömmer bara om att få köra upp och tanka igen!tveksamt skrev:Inte? Själv kollar jag produktionen flera gånger dagligen. Men det har ju ingen som helst effekt för dem, det är ju av ren nyfikenhet.
Och för bilen har jag säkert lagt två timmar på att själv sätta upp automatiken för laddningen av bilen i hemautomationssystemet. Alltså två timmar en session, nu mer är det precis som du säger, i med sladden när man kommer hem, ut med den när man ska åka.
Det verkar gå helt över trollets huvud hur det fungerar i praktiken dock.
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Har någon av er fått sin elräkning för oktober 2022?
intressant med jämförelse mellan 2021-2022.
Tror att timpris_avtal inte var så bra om det istället varit superkallt.
intressant med jämförelse mellan 2021-2022.
Tror att timpris_avtal inte var så bra om det istället varit superkallt.
Alltså.. Vissa av oss har inte så kul i vardagen, vad ska vi då syssla med?JanneJanne123 skrev:
För att vara mer seriös, inte riktat specifikt till JanneJanne123 nu då:
Hur mycket brukar påslaget på spotpriset från nordpool vara för timpriset?
Om jag tittar just denna timme, 11-12, är priset från nordpool 70,2 öre + moms. Spotpriset från ex. Tibber är just nu 98,5 inkl. moms vilket ger ett påslag för elcertifikat och vad det nu är på 98,5-70,2*1,25=10,8 öre.
Är det ett rörligt påslag? Vad påverkas det i så fall av? Och hur ofta ändras det?
Antar att det likadant ut för alla andra som erbjuder timspot?
Tänker att om man använder JanneJanne123's eminenta timpriskollen.se så får man ju räkna upp resultatet med det påslaget för att få veta vad man faktiskt skulle fått betala om man haft timpris.
Runt 3-7 öre påslag på spot. Det är ursprungsmärkt el och SVK grundavgift som varierar.tveksamt skrev:Alltså.. Vissa av oss har inte så kul i vardagen, vad ska vi då syssla med?
För att vara mer seriös, inte riktat specifikt till JanneJanne123 nu då:
Hur mycket brukar påslaget på spotpriset från nordpool vara för timpriset?
Om jag tittar just denna timme, 11-12, är priset från nordpool 70,2 öre + moms. Spotpriset från ex. Tibber är just nu 98,5 inkl. moms vilket ger ett påslag för elcertifikat och vad det nu är på 98,5-70,2*1,25=10,8 öre.
Är det ett rörligt påslag? Vad påverkas det i så fall av? Och hur ofta ändras det?
Antar att det likadant ut för alla andra som erbjuder timspot?
Tänker att om man använder JanneJanne123's eminenta timpriskollen.se så får man ju räkna upp resultatet med det påslaget för att få veta vad man faktiskt skulle fått betala om man haft timpris.