Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Logad Logad skrev:
Runt 3-7 öre påslag på spot. Det är ursprungsmärkt el och SVK grundavgift som varierar.
Hur kan el vara ”ursprungsmärkt”?

JanneJanne123
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
harry73
M Matte Bygg skrev:
Har någon av er fått sin elräkning för oktober 2022?

intressant med jämförelse mellan 2021-2022.

Tror att timpris_avtal inte var så bra om det istället varit superkallt.
Fick oktoberfakturan idag:
Totalt belopp landade på 1761,80 kr som var den lägsta faktura som finns kvar i historiken (sedan maj 2021)
Förra året (med defekt kompressor) landade oktoberfakturan på 3 874,75 kr, så det blev 55% billigare i år.
Mitt rörligt pris (viktat månadspris) var 95,07 öre/kWh, förra året var det 91,40 öre/kWh.
Oviktat spotpris var 81,35 öre kWh och hade jag haft timprisdebitering, hade jag i genomsnitt betalat 88,77 öre/kWh.
Eftersom jag har rörligt pris, har jag inte styrt min förbrukning mot billigare timmar eller billigare dagar. Jag har ingen elbil och inga solceller.

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
Elen blir ju inte dyrare än för de med rörligt. Det som händer är man kommer ikapp de med rörligt avtal.
De tunga industrier som inte kan förlägga all produktion till natten finns ju kvar och lastar ner dagtid. De utgör väl iaf mer än hälften av all konsumtion.

D
harry73 harry73 skrev:
Fick oktoberfakturan idag:
Totalt belopp landade på 1761,80 kr som var den lägsta faktura som finns kvar i historiken (sedan maj 2021)
Förra året (med defekt kompressor) landade oktoberfakturan på 3 874,75 kr, så det blev 55% billigare i år.
Mitt rörligt pris (viktat månadspris) var 95,07 öre/kWh, förra året var det 91,40 öre/kWh.
Oviktat spotpris var 81,35 öre kWh och hade jag haft timprisdebitering, hade jag i genomsnitt betalat 88,77 öre/kWh.
Eftersom jag har rörligt pris, har jag inte styrt min förbrukning mot billigare timmar eller billigare dagar. Jag har ingen elbil och inga solceller.
Mitt snitt, också i SE4, för oktober var, inklusive allt utom nät, 74,2 öre/kWh men jag har både solceller och bil (inte laddat mycket hemma i oktober dock)

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Behövs ingen kompis, betydligt enklare här (just denna länk är för SE4):
Diagram visar elpriser över tid, jämför dagens och morgondagens snittpriser, information på svenska, fokus på Malmö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmo

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Angående nattens elpriser:

Fick ett Mail från min kompis på Nordpool med följande länk. Han sa att det är fördelaktigt att ha timprisavtal just inatt, men i övrigt går det inte att ge råd om rörligt eller timpris.

[länk]

Kanske riskerar vissa med timprisavtal ”överkonsumera” el inatt och därmed skippa nattsömnen?
Även kommande natt (mot söndag) men i lite mindre utsträckning natten mot måndag. En ganska bra prognos för framtida elpriser finns på SMHI.se. Det är i princip så att när det blåser så blir det billigt, särskilt på nätterna. På priset under fredagen ser man att det ska blåsa relativt bra på sina håll, eftersom det är lågt hela dagen.

Och det är precis som du säger: kommande nätter så laddas bilen, värmepumpen går lite hårdare, tvättmaskinen kör den dyraste tvätten (jag är gammaldags och använder olika temperaturer för olika tvätt; jag sparar den hetaste tvätten till de billigaste nätterna) osv. Att konsumera el istället för att sova skulle jag däremot inte göra.

• Gilla
Matte Bygg och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Runt 3-7 öre påslag på spot. Det är ursprungsmärkt el och SVK grundavgift som varierar.
Påslag på timpriset? Eller på rörligt månadsspot?

K karlmb skrev:
Påslag på timpriset? Eller på rörligt månadsspot?
Vad är ”rörligt månadsspot”?
Det jag frågade om var påslaget på timpriset, det som Tibber anger som tillägget till nordpools spotpris enligt detta:
Elpris: Spotpris från Nord Pool + lagstadgade elcertifikat och ursprungsgarantier
Dvs hur vet man vad ”lagstadgade elcertifikat och ursprungsgarantier” landar på och hur ofta/mycket dessa varierar mellan olika elhandelsbolag.

En annan vän på Vattenfall sa idag (off the records) att elbolag kommer börja erbjuda fast elpriavtal på Max 2 års löptid och med priser på 175-425 öre/kwh. Orsaken är prisfallen på olika energiformer i Europa.
Det blir dyrt för elbolagen med minuspriser så snart erbjuds fastprisavtal, d.v.s. fast på riktigt.

tveksamt tveksamt skrev:
Vad är ”rörligt månadsspot”?
Det jag frågade om var påslaget på timpriset, det som Tibber anger som tillägget till nordpools spotpris enligt detta:

Dvs hur vet man vad ”lagstadgade elcertifikat och ursprungsgarantier” landar på och hur ofta/mycket dessa varierar mellan olika elhandelsbolag.
Olika elhandelsblag är väl inte Tibber?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
En annan vän på Vattenfall sa idag (off the records) att elbolag kommer börja erbjuda fast elpriavtal på Max 2 års löptid och med priser på 175-425 öre/kwh. Orsaken är prisfallen på olika energiformer i Europa.
Det blir dyrt för elbolagen med minuspriser så snart erbjuds fastprisavtal, d.v.s. fast på riktigt.
Det var ju generöst..

K karlmb skrev:
Det var ju generöst..
De måndag säga. Idag får det inte att teckna äkta fast pris. Och det som kallas ”fastprisavtal”. Ligger på 400-600 öre/kwh

harry73
Nu gjorde jag det :):):)
Efter ha jämfört några månader och konstaterat att jag alltid vinner (om än lite) på timpris, ringde jag i dag kundservicen och bytte till timprisavtal, så från 1 december vet jag i förväg vad jag betalar för min el och sparar en slant på köpet.
@Matte Bygg tack för alla dina råd (även om det framförallt kände so tvärtomland). Det var du som hjälpte mig över tröskeln och gjorde att jag tecknade timprisavtal.

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.