Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M MrDizzy skrev:
Fråga ... om man har timpris ... och det blir som idag 2300 - 0000
att priset är -0.11 öre /kWh ...
då får man betalt för att att använda elen just den timmen eller?
Så är det ju. Fast sen har leverantören ett påslag på något eller några ören så netto får vi betala i alla fall. För mig ska priset gå under -2.55 öre för att jag ska få tillbaka pengar och det är ju mindre vanligt.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Magnus E K
M MrDizzy skrev:
Fråga ... om man har timpris ... och det blir som idag 2300 - 0000
att priset är -0.11 öre /kWh ...
då får man betalt för att att använda elen just den timmen eller?
Om påslag, energiskatt och nätavgift är nära noll, ja. För att jag faktiskt ska få betalt måste priset ner i -65 öre så det har ännu inte varit ens i närheten.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Grannen har fått tillbaka sin id5 och felet var inte bilen eller laddaren eller laddningen. Det var växelriktaren som var paj.
Nej, det hade ju aldrig hänt om de inte varit dumma nog att försöka ladda bilen med timprisel. :rofl:

• Gilla
djac
  • Laddar…
F
M Matte Bygg skrev:
Alla ni som klankar ner på mina rekommendationer om att timpris är ett oklokt val: Har ni ens timprisavtal? Om ni inte har timprisavtal så har ni ingen rätt att försvara avtalsformen, än mindre kritisera mina råd om att rörligt är överlägset.
Jag har timpris. Vill du se mina siffror på vad jag har tjänat på det under 2022 jämfört men rörligt pris så säg till, det tar mig nån timma att ta fram. Men sen när du har siffrorna så tar du det som en sanning och accepterar sanningen för vad den är.

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Ska det vara storm härnere imorrn? :oops:
Jag har förstått det som att det räcker med typ 12-14 m/s för att ge mer eller mindre full effekt från vindkraftverken.

Och onekligen är det mycket vindkraft idag: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Stapeldiagram och cirkeldiagram visar Sveriges energiproduktion och förbrukning den 11 november 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Tydligen har stora batterier som lagrar elen. Har själv sett. De upptar mer än halva garaget som är på ca 50 kvm.
Hade det varit jag hade jag ju velat laddat bilen direkt från batteriets likström istället för att först växelrikta och sedan likrikta igen. Men så har jag ju ingen elbil heller.

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Magnus E K
Och vid riktig storm måste verken tvärtom stänga ner (vrida bort bladen från vinden) för att inte blåsa sönder.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har timpris. Vill du se mina siffror på vad jag har tjänat på det under 2022 jämfört men rörligt pris så säg till, det tar mig nån timma att ta fram. Men sen när du har siffrorna så tar du det som en sanning och accepterar sanningen för vad den är.
Shoot. Jag vill se.

M Mikael 81 skrev:
Hade det varit jag hade jag ju velat laddat bilen direkt från batteriets likström istället för att först växelrikta och sedan likrikta igen. Men så har jag ju ingen elbil heller.
Växelriktarien blockerade tillförseln av likström. Därav utebliven laddning av automobilen.

F fsn skrev:
Inte varit lönt med spotpris, du menar att priserna varierat för lite över dygnet och att man lika gärna kunde haft rörligt?
Om man inte sparar på värme, vatten eller elbil är det inte många kronor man sparar så det kan kvitta.

Sen får var och en anse vad det är värt att göra efter sin egen plånbok. Jag har hellre poolen varm dygnet runt och komfortvärme i huset än letar småpengar.

F fsn skrev:
Det enda man kan göra för att vara säker är att ta ut sin egen förbrukning timme för timme och jämföra. Det går inte att generalisera åt endera hållet.

• Gilla
Stefan_V
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Alltså.. Vissa av oss har inte så kul i vardagen, vad ska vi då syssla med?

För att vara mer seriös, inte riktat specifikt till JanneJanne123 nu då:
Hur mycket brukar påslaget på spotpriset från nordpool vara för timpriset?
Om jag tittar just denna timme, 11-12, är priset från nordpool 70,2 öre + moms. Spotpriset från ex. Tibber är just nu 98,5 inkl. moms vilket ger ett påslag för elcertifikat och vad det nu är på 98,5-70,2*1,25=10,8 öre.

Är det ett rörligt påslag? Vad påverkas det i så fall av? Och hur ofta ändras det?
Antar att det likadant ut för alla andra som erbjuder timspot?
Tänker att om man använder JanneJanne123's eminenta timpriskollen.se så får man ju räkna upp resultatet med det påslaget för att få veta vad man faktiskt skulle fått betala om man haft timpris.
Jag har Vattenfall och i deras avtalsvillkor formuleras det som:
Elpris = Vattenfalls inköpspris + elcertifikat + påslag per kWh + fast avgift
Vattenfalls inköpspris = timspotpris + balanskostnad + avgift till NordPool + avgift till Svenska kraftnät + avgift till eSett

Balanskostnaden (https://www.svk.se/aktorsportalen/balansansvarig/) och avgifterna till NordPool/SvK/eSett har jag inte koll på, men resten är i alla fall:
Elcertifikat = fast per kWh (f.n. 1,40 öre per kWh)
Påslag per kWh = i mitt fall 6 öre per kWh - rabatt på 4,5 öre = 1,5 öre
Fast avgift = månadsavgift minus ev rabatt på månadsavgiften

Jag har blivit fakturerad 44,21 öre exkl moms som deras inköpspris i snitt över perioden, men jag kan inte se hur priset är satt timme för timme. Om jag jämför det med timpriskollen.se ser jag att jag där får en siffra på 45,92 öre exkl moms, men jag vet inte hur jag ska jämföra dem, mer än att båda tydligt är exkl moms, nätavgifter, elcertifikat, energiskatt och påslag från elleveratören. Möjligen är ursprungsgarantierna en joker här.

K karlmb skrev:
Precis. Kom från rörligt hos Telge, de lägger på 15-25 öre i profilpåslag. Omöjligt att kontrollera att de räknat rätt.
Skönt att slippa nu med timpris hos Skelleftekraft.
Förbrukningsprofilerna finns tillgängliga på nätet, men om man inte har det som specialintresse är det förstås ingen man kontrollräknar i praktiken. :D

• Gilla
djac
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Jag har Vattenfall och i deras avtalsvillkor formuleras det som:
Elpris = Vattenfalls inköpspris + elcertifikat + påslag per kWh + fast avgift
Vattenfalls inköpspris = timspotpris + balanskostnad + avgift till NordPool + avgift till Svenska kraftnät + avgift till eSett

Balanskostnaden ([länk]) och avgifterna till NordPool/SvK/eSett har jag inte koll på, men resten är i alla fall:
Elcertifikat = fast per kWh (f.n. 1,40 öre per kWh)
Påslag per kWh = i mitt fall 6 öre per kWh - rabatt på 4,5 öre = 1,5 öre
Fast avgift = månadsavgift minus ev rabatt på månadsavgiften

Jag har blivit fakturerad 44,21 öre exkl moms som deras inköpspris i snitt över perioden, men jag kan inte se hur priset är satt timme för timme. Om jag jämför det med timpriskollen.se ser jag att jag där får en siffra på 45,92 öre exkl moms, men jag vet inte hur jag ska jämföra dem, mer än att båda tydligt är exkl moms, nätavgifter, elcertifikat, energiskatt och påslag från elleveratören. Möjligen är ursprungsgarantierna en joker här.
Priset som presenteras på timpriskollen.se är inklusive moms enligt texten, men du kanske har räknat bort den?

Det hela känns rätt oklart över huvud taget måste jag säga. Det är inte lätt att jämföra när det verkar vara olika pålagor över allt. Tibber (jag återvänder till Tibber som exempel eftersom de faktiskt presenterar sina priser för dagen på hemsidan) pratar bara om "elcertifikat och ursprungsgarantier" som tillägg till spotpriset. De borde ju rimligtvis också behöva betala "balanskostnad + avgift till NordPool + avgift till Svenska kraftnät + avgift till eSett" kan man tycka..
Det är förvisso ören vi pratar om i sammanhanget, men det skulle ju vara trevligt om det var lite mer transparens i det hela.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Priset som presenteras på timpriskollen.se är inklusive moms enligt texten, men du kanske har räknat bort den?

Det hela känns rätt oklart över huvud taget måste jag säga. Det är inte lätt att jämföra när det verkar vara olika pålagor över allt. Tibber (jag återvänder till Tibber som exempel eftersom de faktiskt presenterar sina priser för dagen på hemsidan) pratar bara om "elcertifikat och ursprungsgarantier" som tillägg till spotpriset. De borde ju rimligtvis också behöva betala "balanskostnad + avgift till NordPool + avgift till Svenska kraftnät + avgift till eSett" kan man tycka..
Det är förvisso ören vi pratar om i sammanhanget, men det skulle ju vara trevligt om det var lite mer transparens i det hela.
Japp, jag räknade bort momsen.

Vad gäller tydligheten tror jag att avdelningen som ansvarar för hemsida, app och annan kundkommunikation dels inte har stenkoll på alla detaljer och dels väljer att förenkla en del. Men om du tittar i Tibbers avtalsvillkor skriver de:

Tibber ska leverera förnybar el till den leveransadress som avtalet omfattar. Priset per kWh är densamma som Tibbers faktiska inköpspris utan marginalpåslag. (“Elpriset”)

Elpriset inkluderar kostnader för el, elcertifikat, ursprungsmärkning, avgifter till Svenska Kraftnät och eSett, handelskostnader och kreditkostnad. Ditt pris beräknas utifrån Elpriset per timme multiplicerat med din förbrukning per timme. På priset tillkommer moms.
Eftersom balanskostnaden som jag förstår det betalas till Svenska kraftnät fär väl den anses ingå där. Handelskostnader bör väl vara avgifterna till Nordpool, men skulle ju i teorin kunna inkludera även Tibbers interna kostnader för deras handelssystem om de vill. Och kreditkostnad känns ju som en sådan sak som andra elbolag kanske väljer att baka in i månadskostnaden istället tänker jag - men den borde ju också kunna skilja ganska mycket mellan t.ex. Tibber och Vattenfall utifrån hur deras kredittider för kunder och leverantörer är avtalade.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.