21 381 läst · 206 svar
21k läst
206 svar
Objudna katter - stängseltips
M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.
Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.
Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
Tankar och tips om typ av staket? Någon som lyckats bygga bort grannens katter?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt bra idé!L Len66 skrev:Ett staket av typ Gunnebo på 1.80 kan jag rekommendera... Det finns Gunnebo staket som inte heter Gunnebo men är billigare.
I en kommun där jag bodde tidigare hade katterna för vana att pissa i min carport så det stank kattpiss i hela bilen. Pratade m kommunen som förstod problemet.
Jag frågade om jag kunde fånga in katten, ta av halsbandet och lämna in den som upphittad... Kvinnan på kommunen skrattade och sa att det var helt ok.
Kattägare fick då bekosta kattens uppehälle på pensionat och katten fick inte lida.
Det drabbar då den som är ansvarig (kattägaren), medan katten mår bra! 😊
Möjligen har ditt minne spelat ett spratt med dig. Jag har aldrig gjort mig skyldig till något djurplågeri, till skillnad mot det du gör.J JohanLun skrev:
Du får nog berätta vad det är för djurplågeri jag är skyldig till, för jag har aldrig gjort något. Det är förtal du håller på med, och det vet du om du har ett fungerande minne.J JohanLun skrev:
Vad har du fått för dig nu?? Har du ens läst tråden?J JohanLun skrev:
Jag har aldrig någonsin uppmanat till olagliga saker!!
Du verkar ha tappat det helt.
Bara för att djurplågeriet du är ansvarig för inte går att lagföra så är set unte mindre obehagligt.
Vem har gjort det??? Du?J JohanLun skrev:
Allvarligt talat, det är du som ägnar dig åt det.
Du verkar ha spårat ut helt…
Som vanligt då, kattägarna har inget ansvar? 😂😂FredrikR skrev:
Idén att lämna katterna till en organisation som tar hand om herrelösa katter som någon i tråden föreslog är riktigt bra. Det drabbar kattägaren medan katten mår bra. 😊
Tror den kan vara användbar för mig också faktiskt. Det är ju ett sätt att skydda småfåglarna dessutom. 😊
Kattägarna?Nissens skrev:
Som vanligt då, kattägarna har inget ansvar? 😂😂
Idén att lämna katterna till en organisation som tar hand om herrelösa katter som någon i tråden föreslog är riktigt bra. Det drabbar kattägaren medan katten mår bra. 😊
Tror den kan vara användbar för mig också faktiskt. Det är ju ett sätt att skydda småfåglarna dessutom. 😊
Om inte ts når framgång genom att prata med dom bör ju ts fokusera på det som hen kan påverka.
Stängsla in, kattskrämmor, vatten mm.
Eller ska hen tvinga kattägarna ta ansvar?
Du föreslår glykol.. 🙄
Vad föreslår du ts ska göra, lämna in katterna till en organisation kanske inte är så lämpligt då ts är väldigt allergisk som du säkert läst, eller tänker du att ts ska medicinera innan insamlandet?
Har du träffat en främmande katt någon gång, ska du fånga den i fällor eller hur tänker du insamlandet ska gå till?
Återigen igen du återkommer du till småfåglarna vars 3% dör av tamkatter och drygt en halv miljard dör av andra orsaker.
Har du bemött någon som frågat dig om glykolen appropå att vara den som brukar vilja kräva svar?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dra gärna snyftvalsen ett varv till nu att kattägare är djurplågare. 😘
Som sagt, jag har absolut inte gjort något olagligt eller uppmanat till det. Än mindre plågat något djur, något som du gör dig skyldig till hela tidenFredrikR skrev:
Kattägarna?
Om inte ts når framgång genom att prata med dom bör ju ts fokusera på det som hen kan påverka.
Stängsla in, kattskrämmor, vatten mm.
Eller ska hen tvinga kattägarna ta ansvar?
Du föreslår glykol.. 🙄
Vad föreslår du ts ska göra, lämna in katterna till en organisation kanske inte är så lämpligt då ts är väldigt allergisk som du säkert läst, eller tänker du att ts ska medicinera innan insamlandet?
Har du träffat en främmande katt någon gång, ska du fånga den i fällor eller hur tänker du insamlandet ska gå till?
Återigen igen du återkommer du till småfåglarna vars 3% dör av tamkatter och drygt en halv miljard dör av andra orsaker.
Har du bemött någon som frågat dig om glykolen appropå att vara den som brukar vilja kräva svar?
[bild][bild]
Dra gärna snyftvalsen ett varv till nu att kattägare är djurplågare. 😘
Och att lämna katterna till en organisation för herrelösa djur är en riktigt bra idé. 😊
Lite gulligt att du grävt fram 5+ år gamla inlägg. 😊😊
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 373 inlägg
Då får du nog försöka förklara dina gamla inlägg.Nissens skrev:
Jag ser inte riktigt vad mina fantasier har med dina gamla inlägg att göra.
Mina tankar spelar mig inte direkt något spratt som du vill påstå, då dina tidigare inlägg är rätt tydliga med vad du tycker och tänker.
Hur ska jag annars tolka dessa inlägg menar du?
Redigerat:
Jag har fått en bil repad av katt. Det var leriga kattspår över hela bilen och den hade halkat på huven och fällt ut dubben 🐈⬛. Dock ytliga repor så var enkelt att polera bort.S skogaliten skrev:Jag har aldrig sett ett verkligt fall av att en katt skulle ha repat en bil.
Katter brukar sällan, i princip aldrig lägga sig på utsidan av personbilar..
Gå in i en bil med öppen dörr eller baklucka gör de, eller lägger sig på flaket på en pickup, men inte ligger katter speciellt ofta på t.ex. en motorhuv eller ett biltak.
Det är helt enkelt för blankt och halt, eller för smutsigt.
Sandlåda har man bara under några få år, och det är enkelt att ha ett hönsnätslock som man plockar på och täcker med.
Annars så kissar och bajsar katter lika gärna i rabattjord som i sand.
En kompis hade för massor med år sedan en tjock katt som älskade att ligga på den varma huven på bilar som kom på besök men han vägrade istället gå av huven oavsett om man åkte iväg eller inte 😂
Till trådens ämne: jag tror det är uthållighet som gäller. Vi hade en katt som ville använda sanden under vår altan som toa men efter att jag jagat den med vattenslang en hel sommar så valde den att uträtta sina behov någon annanstans eller så gräver den helt enkelt ner skiten bättre.
Ser den väldigt sällan på tomten längre iaf.
Redigerat:
Har du problem med närminnet eller är det svårt att hålla isär alla du fäktar emot?Nissens skrev:
Vad gör jag mig skyldig till, förklara gärna.
Är det inte du som skrivit de där inläggen?Nissens skrev:
Eller menar du de är preskriberade?
Hur kan du förneka detta när det står i klartext?
Sen påstår du att jag har tappat det.
Snälla läs vad du har skrivit, om du varken minns eller förstår vad du själv skriver är det illa.
Berätta vad jag gjort för djurplågeri? Det står INGENTING om att jag plågat NÅGONTING!J JohanLun skrev:
Det är du som plågar djur.
Jag har ALDRIG uppmanat någon att plåga djur.
Det är du som plågar djur.
Så, din läsförståelse har otroliga brister. Ansvaret för plågeriet du orsakar tar du inte…
Du verkar ha tappat det helt. Gräver i ett halvt decennium gamla grejor som inte styrker dina påståenden.
Allt för att ta fokus från djurplågeriet du orsakar. Snart har småfåglarna ungar igen. Hur många svälter ihjäl i sina bon i år på grund av det du gör?
Har du överhuvudtaget någon empati?
Det goda ditt beteende här fått med sig är att åtminstone ett par katter till kommer till de som hanterar herrelösa djur. 😊
Redigerat:
Jag börjar tro du har något allvarligt problem.
Det kan nog stämma att du inte erkänt att du plågar djur, men du beskriver inlevelsefullt vad man kan göra.
Det känns meningslöst att svara dig när du inte verkar förstå vad du själv skrivit och istället säger att det är andra som är djurplågare.
Det kan nog stämma att du inte erkänt att du plågar djur, men du beskriver inlevelsefullt vad man kan göra.
Det känns meningslöst att svara dig när du inte verkar förstå vad du själv skrivit och istället säger att det är andra som är djurplågare.
precis, eftersom jag aldrig har plågat djur så har jag heller aldrig skrivit det. Det har varit i dina fantasier hela tiden. Så det är förtal du hållit på med i tråden.J JohanLun skrev:
Hur känns det?
Jag har inte skrivit något ”inlevelsefullt” om hur man gör heller. Att glykol är giftigt för både djur och människor är inte direkt någon hemlighet.
Men du är ju en äkta djurplågare PÅ RIKTIGT!J JohanLun skrev:
Du försöker bara projicera dina egna problem på andra.
Vi är många som är glada att vi inte har det du håller på med på vårt samvete.
Dubbelmoral kallas det ibland.