23 630 läst · 216 svar
24k läst
216 svar
Objudna katter - stängseltips
Det är lite intressant att Nissens användning av ord ändrades efter att länkarna till hans glykolinlägg lades in. Innan hade han aldrig "sagt" eller "skrivit" ett ord om att plåga katter. Efteråt har han aldrig "gjort" något för att plåga katter... 😏
Jag tar dagligen allergitabletter och astmamedicin bara för att kunna vistas bland andra människor. Jag kan inte ta detta och skaffa ett pälsdjur.S skogaliten skrev:Har du funderat på att behandla allergin?
Är den inte så svår, så räcker det ofta med receptfria läkemedel.
Vi har fyra katter, och har allergi mot pollen och katt i familjen, men den blir oproblematisk med ett och annat piller med antihistamin.
Om allergin beror på att ni ser katter som obehagliga djur som hårar på fel ställe, så finns tyvärr inte så mycket att göra.
Jag tror att du har ganska lindrig allergi och har vant dig vid dina katter. Fråga en allergiläkare.FredrikR skrev:
Ok, du tänker det är tur eller slumpen som gör att jag kan bo med 2st katter trots livslång pälsdjursallergi?
Jag säger inte att det funkar för alla per automatik, men den fungerar mycket bra för mig.
Du får inte mer rätt för att du svarar med samma innehåll till flera olika personer här i tråden ..
Ja jag har också fått den informationen, att katter är mest allergiframkallande. Om man exempelvis även har en hundallergi är det troligt att det endast är en korsallergi(kroppen tror att den blir utsatt för kattens allergener och reagerar därefter). Finns teorier om att hundallergi/korsallergi kan bli "värre" om man ofta utsätts för det man är allergisk mot, i mitt fall katt.Snnica skrev:
Det finns INGA allergivänliga pälsdjur!! Hur svårt ska det vara att förstå! Vi med allergier får alltid höra att vi kan skaffa allergivänliga djur. Det vittnar om djup okunskap. Numera är katter det mest allergiframkallande djuret och i skolor finns ofta mer kattallergen än hemma hos en kattägare! Det är därför barnen blir allergiska. Jag är själv extremt allergisk/astmatitisk och hoppas på att samhället snart ska begränsa kattägandet.
Hade varit trevligt att tåla hund lite bättre. Jag hatar faktiskt inte djur. Jag sprutar aldrig vatten mot grannkatterna så barnen ser det tex. Då jag inte vill odla något katthat hos dem.
Jag medicinerar också varje dag och det hjälper inte i alla situationer, det räcker med allergener man utsätts för i vardagen/på jobbet.
Jag vill gärna att MITT hem ska få vara så som jag vill ha det. Fritt från katter.
Det är klart det gör. Bara för att DU inte hittat några djur som inte triggar DIN allergi betyder inte att det inte finns djur som vissa tål bättre eller sämre. Som med allt annat finns det olika grader och nivåer.Snnica skrev:
Allergivänlig innebär att vissa allergiker KAN tåla dem, eller kan använda lindrigare medicinering runt dem. Inte att alla allergiker kommer tåla dem.
Har inte hört teorin om korsallergi mellan katt/hund men till mig har man sagt att jag inte bör ha något pälsdjur alls. (Hund skulle inte heller gå, tyvärr). Läkarna har sagt att om man har allergi mot ett pälsdjur ,så får man det troligtvis mot ett annat slag också, om man utsätter sig för det.M Miomin skrev:Ja jag har också fått den informationen, att katter är mest allergiframkallande. Om man exempelvis även har en hundallergi är det troligt att det endast är en korsallergi(kroppen tror att den blir utsatt för kattens allergener och reagerar därefter). Finns teorier om att hundallergi/korsallergi kan bli "värre" om man ofta utsätts för det man är allergisk mot, i mitt fall katt.
Hade varit trevligt att tåla hund lite bättre. Jag hatar faktiskt inte djur. Jag sprutar aldrig vatten mot grannkatterna så barnen ser det tex. Då jag inte vill odla något katthat hos dem.
Jag medicinerar också varje dag och det hjälper inte i alla situationer, det räcker med allergener man utsätts för i vardagen/på jobbet.
Jag vill gärna att MITT hem ska få vara så som jag vill ha det. Fritt från katter.
Tråkigt och jobbigt för oss drabbade!
Fast du säger nästan emot dig själv... Det handlar inte om att djuret är allergivänligt, det handlar om att personen reagerar lite eller inte alls mot just det djuret. Djuret i sig är inte mer eller mindre allergivänligt, råkar bara vara en bra matchning med personen i fråga.T ToRy skrev:Det är klart det gör. Bara för att DU inte hittat några djur som inte triggar DIN allergi betyder inte att det inte finns djur som vissa tål bättre eller sämre. Som med allt annat finns det olika grader och nivåer.
Allergivänlig innebär att vissa allergiker KAN tåla dem, eller kan använda lindrigare medicinering runt dem. Inte att alla allergiker kommer tåla dem.
Så som jag har förstått det så finns inga allergivänliga hundar eller katter. Det finns hypoteser om att vissa raser skulle trigga färre allergiker, men jag har inte hittat seriöst forskning som stöder detta. Har du?
Nej precis, inte ha några djur alls är också min lott. Men jag har en bekant som har en allergivänlig pudel och står vi och pratar utomhus med hunden känner jag inte av någonting och kan faktiskt klappa lite försiktigt och sedan tvätta händerna. Men den hunden badas också regelbundet.Snnica skrev:
Har inte hört teorin om korsallergi mellan katt/hund men till mig har man sagt att jag inte bör ha något pälsdjur alls. (Hund skulle inte heller gå, tyvärr). Läkarna har sagt att om man har allergi mot ett pälsdjur ,så får man det troligtvis mot ett annat slag också, om man utsätter sig för det.
Tråkigt och jobbigt för oss drabbade!
Tror inte det är så många som badar sina katter och kan gissa att även om det finns varianter med mindre allergener så hjälper det föga om allergener samlats i pälsen under x antal år. Det finns inte raser som saknar allergener helt.
Jag reagerar mest på katter eller folk som har katt hemma. Och det är inte kul att få problem med andningen.
Vissa djurraser har mycket mindre allergener på huden. Därför kallas de allergivänliga. Finns t.ex. Bashkirhästar (stavning?) som en del hästallergiker kan rida på utan (eller med mycket lindriga) besvär.J Juul skrev:
Så många allergiker kan samexistera med dessa speciella raser fast de är allergiska mot de flesta andra varianter.
Ja, jag har det som du. Trots att jag har 2 allergitabletter/dag så brukar jag reagera på någon som har katt, de håren verkar ha lätt att följa med ägaren ut från hemmet, (nu är det ju inte håren i sig man är allergisk mot utan stöv och ämnen från saliv, ögon och urin, som fastnar i pälsen).M Miomin skrev:Nej precis, inte ha några djur alls är också min lott. Men jag har en bekant som har en allergivänlig pudel och står vi och pratar utomhus med hunden känner jag inte av någonting och kan faktiskt klappa lite försiktigt och sedan tvätta händerna. Men den hunden badas också regelbundet.
Tror inte det är så många som badar sina katter och kan gissa att även om det finns varianter med mindre allergener så hjälper det föga om allergener samlats i pälsen under x antal år.
Jag reagerar mest på katter eller folk som har katt hemma. Och det är inte kul att få problem med andningen.
När det gäller hundar, så reagerar jag olika, en del tål jag väldigt dåligt (jag vet en som aldrig badad, och sällan borstas och dessutom fäller mkt). Min läkare sa att i en och samma kull kan det vara stor skillnad på hur allergiframkallande de är, men att tikar alltid är bättre (hanhundar kissar och markerar ju mkt). Jag klappar aldrig. Skulle jag då peta mig i ansiktet så skulle jag få nässelutslag direkt.
Lycka till med grannkatterna ! Jag är på väg att flytta till ett kedjehus och hoppas jag inte får samma problem.
Vad bra om det stämmer! Jag kan inget alls om hästar.L lbgu skrev:Vissa djurraser har mycket mindre allergener på huden. Därför kallas de allergivänliga. Finns t.ex. Bashkirhästar (stavning?) som en del hästallergiker kan rida på utan (eller med mycket lindriga) besvär.
Så många allergiker kan samexistera med dessa speciella raser fast de är allergiska mot de flesta andra varianter.
Jag upplever bara att det finns massa myter om allergivänliga hundar, men om man synar dessa så saknas forskning. Eller forskning vissar till och med att det inte alls stämmer.
Pudlar nämns tex ovan. Det finns studier som visar att just pudel har ovanligt mycket av allergenet Can f1, så typiskt dåligt val om man reagerar på det allergenet...
Men jag behöver inte dö på denna kullen
Förstå mig rätt, jag tycker det är super om en allergiker kan hitta ett djur denna funkar med
Bästa svaret
Det är vanskligt att skaffa djur om man är allergisk, det är givetvis så att man ska ha rätt att förhindra att djur kommer in i ens hus, speciellt om man är allergisk.
Att vissa raser skapar mindre allergi än andra är allmännt känt. Om vissa är så allergiska att de inte heller klarar dessa med mindre allergener är det väl så. Alla som är allergiska är ju inte lika allergiska och mot samma saker. Var och en får helt enkelt anpassa sig och sitt liv till vad som funkar för dem.
Jättetrist för alla er som är superallergiska, om det är pollen, katter eller fisk så om det är på nivån att ni blir jättesjuka om ni utsätts litegranna för det så måste det vara skitjobbigt. Man kan tex inte hindra björkpollen från att komma in genom ett öppet fönster, man kan inte be grannen som äger björken att beordra pollenet att inte flyga åt ett visst håll och givetvis kan man vädja till grannar att inte skaffa björkar, att såga ned dem, att inte skaffa eller iallafall inte släppa ut katter. Men just nu finns ingen sådan lag att man kan kräva det. Om problemen vore tillräckligt stora skulle det säkert gå att förbjuda både björkar och katter. Men så är det inte nu.
Mot tex rökning, eller vedeldning så finns ju lagar. Likaså för vissa invasiva arter. Och tex är det inte tillåtet att skaffa tigrar eller apor. Men tyvärr för er allergiker så är ju katter, björkar och hästar inte förbjudna och då är det nog tyvärr så att det gäller att hitta lösningar - vilket TS verkar vara helt inriktiad på och jag tycker det kommit upp många bra förslag. Jag skulle hoppas att TS grannar skulle kunna tänka sig att bidra med nån tusenlapp för inköp av nät och taggiga plastremsor för att hjälpa till och hålla katterna borta - för allas skull.
Att vissa raser skapar mindre allergi än andra är allmännt känt. Om vissa är så allergiska att de inte heller klarar dessa med mindre allergener är det väl så. Alla som är allergiska är ju inte lika allergiska och mot samma saker. Var och en får helt enkelt anpassa sig och sitt liv till vad som funkar för dem.
Jättetrist för alla er som är superallergiska, om det är pollen, katter eller fisk så om det är på nivån att ni blir jättesjuka om ni utsätts litegranna för det så måste det vara skitjobbigt. Man kan tex inte hindra björkpollen från att komma in genom ett öppet fönster, man kan inte be grannen som äger björken att beordra pollenet att inte flyga åt ett visst håll och givetvis kan man vädja till grannar att inte skaffa björkar, att såga ned dem, att inte skaffa eller iallafall inte släppa ut katter. Men just nu finns ingen sådan lag att man kan kräva det. Om problemen vore tillräckligt stora skulle det säkert gå att förbjuda både björkar och katter. Men så är det inte nu.
Mot tex rökning, eller vedeldning så finns ju lagar. Likaså för vissa invasiva arter. Och tex är det inte tillåtet att skaffa tigrar eller apor. Men tyvärr för er allergiker så är ju katter, björkar och hästar inte förbjudna och då är det nog tyvärr så att det gäller att hitta lösningar - vilket TS verkar vara helt inriktiad på och jag tycker det kommit upp många bra förslag. Jag skulle hoppas att TS grannar skulle kunna tänka sig att bidra med nån tusenlapp för inköp av nät och taggiga plastremsor för att hjälpa till och hålla katterna borta - för allas skull.
Can f1 produceras dock i tungan på hunden(och utsöndras i urin). Badande hjälper då faktiskt mot just saliv som spridits.J Juul skrev:Vad bra om det stämmer! Jag kan inget alls om hästar.
Jag upplever bara att det finns massa myter om allergivänliga hundar, men om man synar dessa så saknas forskning. Eller forskning vissar till och med att det inte alls stämmer.
Pudlar nämns tex ovan. Det finns studier som visar att just pudel har ovanligt mycket av allergenet Can f1, så typiskt dåligt val om man reagerar på det allergenet...
Men jag behöver inte dö på denna kullenJag är skeptisk till "allergivänliga raser".
Förstå mig rätt, jag tycker det är super om en allergiker kan hitta ett djur denna funkar med![]()
En badad pudel är därför lite lättare att tåla även om det inte är något man kan räkna med.
Can f1 behöver inte vara lika intensivt att utsättas för om man jämför med katt som har allergener i huden. (Eller andra hundraser som har de fem andra allergenerna i huden och aldrig badas).
Alla är olika och finns inget rätt eller fel. Vissa allergiska kan träffa vissa djur och raser. Men det blir som många sagt förut knepigt att tipsa om att skaffa ett eget när man är så allergisk att man får andningsproblem.
Redigerat: