23 630 läst · 216 svar
24k läst
216 svar
Objudna katter - stängseltips
Är man astmatiker med djurallergi tar man nog absolut hänsyn och använder lågt parfymerade produkter 🤦L lat skrev:
Jag tycker att man kan gå med rena kläder till jobbet. Kanske undvika att använda den där tröjan som katten gosat in sig i. Det är den hänsynen ju förväntar mig och den hänsynen upplever jag att mina kollegor tar.
I övrigt är JAG mest intresserad av att bygga in min tomt så att katter inte klättrar över, så att jag obehindrat kan använda mig av min trädgård. Tänker och kan inte skaffa en katt som håller revir hos mig. (Hade jag ens kunnat ha katt hade jag också velat bygga in tomten som rastgård, då jag aldrig hade släppt ut ett djur i en storstad utan tillsyn).
Kan inte få grannarna att testa allergivänliga raser samt bada dem regelbundet.
Tror nog att det behöver upprepas då samtalet i tråden spårar lite 😅
Redigerat:
jo, jag välkomnar bättre mediciner, men ännu finns de inte.L lat skrev:
Kattallergi har blivit ett stort problem, då det är den vanligaste allergin, och det finns mkt allergener i olika miljöer. I framtiden tänker jag att man kanske måste åtgärda det på något sätt.
Jag vill bara utrycka min beundran över hur du hanterar detta, både dina grannar, katter och forumskrivare 🙂 jag har själv allergi-astma och knaprar tabletter så att mina (älskade älskade) katter kan bo inne hos mig.. har inga råd till dig men du verkar ju fått fler bra konkreta tips, hoppas vi får veta om det blir bättre och katterna håller sig ifrån er tomt! Önskar verkligen dig och familjen kattfritt!M Miomin skrev:Är man astmatiker med djurallergi tar man nog absolut hänsyn och använder lågt parfymerade produkter 🤦
Jag tycker att man kan gå med rena kläder till jobbet. Kanske undvika att använda den där tröjan som katten gosat in sig i. Det är den hänsynen ju förväntar mig och den hänsynen upplever jag att mina kollegor tar.
I övrigt är JAG mest intresserad av att bygga in min tomt så att katter inte klättrar över, så att jag obehindrat kan använda mig av min trädgård. Tänker och kan inte skaffa en katt som håller revir hos mig. Kan inte få grannarna att testa allergivänliga raser samt bada dem regelbundet.
Tror nog att det behöver upprepas då samtalet i tråden spårar lite 😅
Jag brukade ha många katter, 3-4 stycken som jag ville ha tillbaks in i huset. Men de vandrade iväg som de själva hade lust med och stirrade oförstående på mig när jag träffade dem i byn.
Vem fan är du?
Men när det blev kallare flyttade de hem igen.
Stängsel uppfattade de som kul klätterställningar.
Vem fan är du?
Men när det blev kallare flyttade de hem igen.
Stängsel uppfattade de som kul klätterställningar.
Ett elstängsel med tillhörande tråd 2 dm över marken på.
Katter o andra djur lär sig snabbt vart det är obekvämt att vara.
Kan ju sätta kopplingsur, så att det är påslaget typ 22 - 06.
Troligen behöver det vara påkopplat mer sällan efter typ en vecka.
Kan vara lämpligt med några varningsskyltar. Inte alls trevligt att pissa på.
Katter o andra djur lär sig snabbt vart det är obekvämt att vara.
Kan ju sätta kopplingsur, så att det är påslaget typ 22 - 06.
Troligen behöver det vara påkopplat mer sällan efter typ en vecka.
Kan vara lämpligt med några varningsskyltar. Inte alls trevligt att pissa på.
Det är svårt att hålla katter borta, staket som går att klättra på, då klättrar dom lätt över. Har själv ett gäng katter som stryker kring huset, tyvärr inte mycket att göra något åt.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.
Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.
Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
Tankar och tips om typ av staket? Någon som lyckats bygga bort grannens katter?
Det positiva är dock att jag aldrig haft en mus eller dyligt i huset, sen är jag inte heller allergisk.
Kattbesöken upphörde när jag satte kastanjestaket längst ner i trädgården. Innan dess var det helt öppet, då såg vi ibland spår av katter i utemöblerna. Inget staket är särskilt högt, men nu kommer de inte in längre, även om de lätt skulle kunna hoppa över på många ställen.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.
Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.
Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
Vi har haft problem med grannens katter och något jag tycker fungerade är att verkligen skrämma och jaga ut dem från tomten, ungefär som katter gör med varandra. De håller sig borta ett par veckor tills närminnet raderats och de kommer tillbaka igen. Då upprepar jag proceduren.
Har sett på bild vanligt staket men högst upp en rundstav som gör, att katterna inte kommer över pga det. Har själv katter och man vill inte, bli ovän med sina grannar pga det. Alla är inte förtjusta i katter.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Förslagen är alltså:
Vitvinsvinäger gillar dom inte. Men då får man ju hålla på och spraya. Lycka till!
Instämmer. Hålen är för stora.Y Yowsa skrev:Jag har tyvärr inga bra idéer att erbjuda mer än ev hälla ut något medel som ska hålla katter borta.
Dock ville jag inflika att katterna definitivt tar sig igenom armeringsjärnet och troligen kommer tycka att det är kul att gå uppe på staketet men en sådan lösning som på bilden :/
Hoppas någon annan har något bra tips 🤞🏼
Någon typ av rundstav som rullar högst upp. Då får katten inget grepp.
Jag har katt och vill inte ha ska ställa till oreda hos någonannan.Nissens skrev:
Hör efter med kattägarna om de kan bidra med någon form av hjälp till lösning. Till exempel att genomföra några av förslagen som du får ekonomiskt bidrag till. Du är säkert inte ensam om problemet i grannskapet. Men ett kreativt snack kanske leder till något.M Miomin skrev:
Stängsel kommer bara att fungera om det är skithögt och omsluter hela tomten. Glöm det.
Vet inte om någon har sagt detta. Men katter ogillar vatten. Har ni tänkt att ni kan göra en vallgrav liknande runt tomten. Beror ju helt på utrymmet. Men det skulle kanske passa med en liten vatten ansamling om ni nu odlar också ;-)